دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

توسعه انسانی و توان بخشی در موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) گلپایگان ( ۴ )

ابراهیم جعفری - محمد عباسی


توسعه انسانی و توان بخشی در موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) گلپایگان ( ۴ )



یا مقلب القلوب و الابصار

یا مدبر اللیل و النهار

یا محول الحول والاحوال

حول حالنا الی احسن الحال



صدای پای بهار به گوش می رسد و طنین شادی در پی نزول رحمت شاداب کننده الهی ، در طبیعت جاری می شود. هر بهار موعدی برای تازه شدن و هر نوروز امیدآفرین است. جان طبیعت که زنده می شود ، گویی شور و اشتیاق را در انسان ها برمی انگیزد تا در گذشته نمانند و برای آینده بهتر تلاش کنند. از سوی دیگر هر نوروزی یک آیین ارتباطی است و از طریق ارتباطات ، همدلی و اعتماد که مضمون اصلی سرمایه اجتماعی می باشد ، ایجاد می گردد. تجربه کشورها نشانگر آن است که اگر سرمایه طبیعی ، انسانی و فیزیکی در اختیار یک جامعه باشد ، اما میزان سرمایه اجتماعی رو به فرسایش باشد ، پیشرفت و توسعه ، خیالی خام و سراب گونه خواهد بود.

خدای بزرگ را سپاسگزاریم که موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) به عنوان یک کانون مردم نهاد توانسته است با فعالیت هایی که در نوشتارهای پیشین به آن ها اشاره شد و نیز زیر پوشش قرار دادن بیش از یکصد و پنجاه خانوار نیازمند در حد توان ، سرمایه اجتماعی را در شهرستان تقویت نماید. سومین محور فعالیت موسسه که رسیدگی به امور مستمندان و نیازمندان است ، از طریق جمع آوری اعانات ، نذورات و هدایای شهروندان عزیز تحقق می یابد.

از این رو در آستانه سال جدید از همشهریان ارجمند تقاضامندیم که همچون گذشته آغوش پرمهر خود را به سوی ایتام و نیازمندان گشوده و شادی های خود را با آنان تقسیم نمایند. از یاد نبریم زمانی یک جامعه احساس خوشبختی می کند که همه اعضای آن از دسترسی به امکانات اولیه زندگی و رفاه نسبی برخوردار باشند. بدیهی است روزهای منتهی به تحویل سال نو از مناسب ترین فرصت ها برای ایجاد نشاط و رضایت اجتماعی به شمار می رود که باید آن را مغتنم دانست.

برای این منظور لزوم بازنگری در برخی از اقدام های رایج ضروری به نظر می رسد تا بتوان از ظرفیت همدلی جامعه استفاده مطلوب به عمل آورد.

در این راستا به مردم شریف یادآور می شویم به منظور تسلی بخشیدن به خانواده هایی که عزیزان خود را از دست می دهند ، به جای اهدای بنر و تاج گل که در فاصله کوتاهی اثربخشی و طراوت خود را از دست می دهد ، از تفت های موجود در موسسه های خیریه استفاده نموده تا از این طریق ضمن جلوگیری از صرف هزینه بدون بازده ، عواید آن به مستمندان و ایتام اختصاص یابد.

در پایان‌فرا رسیدن نوروز خجسته را تبریک عرض نموده ، از خداوند متعال سالی سرشار از آرامش ، سلامتی و برکت برای همگان مسئلت می نماییم.



شماره حساب موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س )



بانک توسعه و تعاون : ۱۴۰۸۳۱۸۱۸۰۳۱۴۴۰۱



بانک صادرات : ۰۱۰۳۰۳۷۰۲۷۰۰۱



آدرس دفتر موسسه : گلپایگان ، سه راهی آیت الله طالقانی ، تلفن : ۳ و ۵۷۴۵۰۹۹۲



آدرس سایت موسسه : Aytam.G.ir



آدرس سایت آخاله : Akhale.ir



ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی

به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی



" حافظ "





هیات مدیره موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س )
**************************************************************************************************
توان بخشی و توسعه انسانی در موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) گلپایگان ( ۳ )



چون فاطمه مظهر خدای یکتاست

انوار خدا ز روی زهرا پیداست

همتای علی در دو جهان بی همتاست

زهراست محمد و محمد زهراست



با عرض سلام و تبریک میلاد فرخنده بزرگ بانوی جهان اسلام ، در رابطه با اهداف و عملکرد موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) در دو نوشتار پیشین خاطرنشان گردید که این موسسه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۲۶ اعلام موجودیت و در جهت اهداف مورد نظر ، فعالیت خود را در سه محور متمرکز ساخته است. در مورد محور اول ( نگهداری شبانه روزی و تعلیم و تربیت فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست ) و توفیق های حاصل شده ، به اجمال اطلاع رسانی گردید.

* در مورد محور دوم ، عملکرد موسسه را در نگهداری و توانبخشی معلولان به استحضار شهروندان گرامی می رسانیم. لازم به یادآوری است که با عنایت به آمار بالای معلولان شهرستان اعم از حسی ، حرکتی و ذهنی ( حدود ۱۶۰۰ نفر ) تا زمان تشکیل این موسسه هیچ مرکزی برای نگهداری و ساماندهی آنان در گلپایگان وجود نداشت و اکثر این خانواده ها به منظور نگه داشت و حمایت عملی از عزیزانشان ، به سایر شهرستان های استان مراجعه ‌و هزینه ها و زحمت های زیادی را متحمل می شدند. البته با همت خیر نیکوکار جناب حاج آقا رضا رئوفی ، در سال جاری ( ۱۳۹۷ ) با بهره گیری از طبقه دوم ساختمان سالمندان ، امکان نگهداری تعداد محدودی از معلولان ذهنی و ... فراهم گشت که جای قدردانی دارد .

* در این راستا از مهم ترین اقدام های ضروری در شهرستان ، لزوم راه اندازی مرکز نگهداری و درمان بیماران اعصاب و روان است که خانواده های زیادی را مجبور ساخته به مرکز استان یا شهرستان نجف آباد مراجعه نمایند.

در جهت تحقق اهداف ذکر شده ، زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در جاده سعیدآباد قبل از دانشگاه پیام ، به موسسه واگذار گردیده که با رفع موانع قانونی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ، علاوه بر حصارکشی و درخت کاری با تامین شش ساعت آب اهدایی توسط آقای حمید رضا سلوکی ، مقدمات تاسیس مراکز یاد شده فراهم گردید. در گام دوم مهندسان خبره شهرستان با نظارت دفتر فنی سازمان بهزیستی استان نسبت به تهیه نقشه های اختصاصی ساختمان مراکز با مساحت ۱۰ هزار متر مربع اقدام نموده ‌که فاز اول اجرایی آن در مساحت ۳۵۰۰ متر مربع در دستور کار قرار دارد.

در پایان ضمن تشکر فراوان از مساعدت های ارزشمند مردم شریف و به ویژه حمایت های بی دریغ نماینده محترم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی جناب آقای مهندس علی بختیار و جناب آقای دکتر سعید وکیلی که موجب انگیزه بخشی و سرعت عمل در روند این فعالیت ها بوده اند ، شماره حساب های موسسه را جهت مساعدت های همشهریان ؛ بخصوص خیران بزرگوار که تا کنون با مجاهدت مالی خود ما را در پیشبرد اهداف موسسه یاری داده اند ، به منظور احداث و تکمیل پروژه های در دستور کار اعلام نموده و علاقه مندان را جهت کسب اطلاعات بیشتر ، به سایت آخاله ( Akhale.ir ) و برای دستیابی به طرح ها و نقشه ها به سایت موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( Aytam.G.ir ) ارجاع می دهیم.



شماره حساب موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) :



بانک توسعه و تعاون : ۱۴۰۸۳۱۸۱۸۰۳۱۴۴۰۱



بانک صادرات : ۰۱۰۳۰۳۷۰۲۷۰۰۱



ضمنا سایر شماره حساب ها در سایت موسسه اعلام گردیده است.

آدرس دفتر موسسه : گلپایگان ، روبروی سه راه طالقانی



خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار



محمد عباسی ابراهیم جعفری

***************************************************************************************
توان بخشی و توسعه انسانی در موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) گلپایگان ( ۲ )



السلام علیک یا فاطمه الزهرا





فاطمه جان تو بازگو فلسفه حیات را

ساخته جد و جهد تو سفینه النجاه را

به اشک تو که بشکند قیمت در ناب را

عرض سلام کردم و منتظرم جواب را

دریغ از جواب ما به خاطر خدا مکن

دست توسل مرا ز دامنت جدا مکن



با عرض تسلیت شهادت حضرت صدیقه کبری ( س ) و تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، در تداوم‌ نوشتار پیشین در رابطه با موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) ، اولین گزارش فعالیت این مجموعه مردم نهاد به همشهریان عزیز تقدیم می گردد.

این موسسه که در سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۲۶ اعلام موجودیت نموده ، در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ، فعالیت خود را در سه محور زیر متمرکز ساخته است.



الف : نگهداری شبانه روزی و تعلیم و تربیت فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست ( دارالایتام )



ب : نگهداری شبانه روزی و توانبخشی معلولان



ج : رسیدگی به امور مستمندان و نیازمندان



در راستای اجرای بند الف ، خانه " گل های امید " در زمینی به مساحت ۵۳۰ متر مربع که توسط خیر محترم حاج عباس عبیری به یاد شهید بزرگوارشان مهدی عبیری ، در خیابان شهید رجایی ، کوچه ۱۱ ( روبروی اورژانس ) به موسسه اهدا گردید ؛ ساختمانی با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در چهار طبقه تو سط خیرین ارجمند ؛ از جمله : مرحوم حاج محمدرضا شریفی ، مرحوم حاج محمد باقر شریفی و آقایان محترم حاج مهدی صحت ، حاج حبیب الله میرزا بیگی ، مهندس ابراهیمی ، دکتر عبیری ، حاج حسن مرجانی ، حاج حسن امیدواری ، حاج عباس وکیلی ، حاج حسین شادمانی ، ورثه مرحوم حاج جواد معظمی ، ورثه حاج حسین نیازی و بانوان مکرمه دکتر سیما معظمی ، اقدس رفیعی ، مریم عزیزی ، مریم سمیعی نژاد و شرکت های فن آوری ذوب ( حاج عباس مهدوی ) ، تک ستاره ( برادران طالاری ) و پلیمر گلپایگان ( آقایان کاوه و ولیبگ ) در ۶ واحد مجزا احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.



خاطرنشان می گردد که ۳ واحد از مرکز ( طبقه اول ) در اختیار مرکز اوتیسم گلپایگان به عنوان تنها مرکز اوتیسم غرب استان قرار دارد و در حال حاضر با پذیرش مددجو از شهرستان های گلپایگان ، خوانسار ، فریدن ، دامنه و روستاهای اطراف با کادری ۱۵ نفره شامل روانشناس ، کاردرمانگر و گفتاردرمانگر مشغول خدمت به نیازمندان این بخش می باشند.

فرآیند نگهداری شبانه روزی و اجرای برنامه

های آموزشی این فرزندان که با حمایت بی دریغ و گسترده شهروندان عزیز همراه می باشد ، زیر نظر یکی از مدیران سابق موفق دبیرستان های گلپایگان و سه مربی مجرب روانشناس ، مشاوره و علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت شیفت ۲۴ ساعته اداره می گردد.

خدای متعال را سپاسگزاریم که در طول ۱۶ سال خدمات صادقانه این موسسه ، ده ها نفر از فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست که در صورت عدم توجه به ظرفیت های آنان ، جامعه دچار خسران می شد ، دوره تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده ؛ جمعی جذب بازار کار و برخوردار از موقعیت اجتماعی مناسب گردیده و علاقه مندان به ادامه تحصیل نیز در مراکز آموزش عالی معتبر در سطح کشور در حال تحصیل می باشند. لازم به ذکر است به منظور افزایش سطح کیفی آموزش این فرزندان ، وضعیت تحصیلی آنان توسط مدیر ذیربط به صورت مداوم ارزیابی گردیده و در صورت نیاز به منظور تقویت دروس ، از بهترین دبیران شهرستان در رشته های مختلف بهره گیری و علاوه بر آن در طول دوره آموزشی ، برنامه های ورزشی و تفریحی در شهرستان و سفرهای گردشگری زیارتی و سیاحتی سالیانه برای آنان تدارک دیده می شود.

از این رو جا دارد از همه شهروندان نیکوکار و خیرین بزرگوار که با جهاد مالی مستمر خود خدمتگزاران موسسه را در این امر حیاتی یاری می دهند ، صمیمانه تشکر نماییم .

امید است این اقدامات در شکوفا سازی استعدادهای پنهان و کرامت بخشی به انسان هایی که در جریان زندگی دچار آسیب شده اند ،

نقشی تعیین کننده داشته باشد



محمد عباسی ابراهیم جعفری
********************************************************************************
...و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا ....

...هر کس انسانی را حیات بخشد ( هدایت کند ) ، مانند کسی است که همه مردم را حیات بخشیده است...
سوره مائده ، آیه شریفه ۳۲
به خدای هیچ کس را ثمر آن قدر نباشد * که به روی ناامیدی در بسته باز کردن
" شیخ بهایی "



نگاه جامعه به افراد بی سرپرست ، معلول ، نیازمند و محروم از برخی نعمت های خداوند متعال چگونه باید باشد؟ آیا باید با دید ترحم آمیز مورد توجه قرار گیرند؟ و یا صرفا برای اجر و ثواب اخروی به یاری آنان شتافت؟ ایا این انسان ها قادر نیستند گرهی از مشکلات جامعه را بگشایند؟ یا بر عکس می توانند به سهم خود در پیشرفت کشور دارای نقش بوده و چه بسا بتوان از طریق بالنده ساختن ظرفیت های وجودی آنان ، جامعه را متحول ساخت؟

اندیشمندان بر این باورند که چنین افرادی نه تنها سربار جامعه نیستند ، بلکه می توانند در پرتو آموزش و هدایت منطقی و صحیح به عوامل تاثیرگذار در جامعه تبدیل شوند.

نمونه های آن در سطح ایران و جهان فراوان اند. همه ما از کودکی داستان زندگی هلن کلر نویسنده آمریکایی را شنیده ایم. او اولین فرد نابینا و ناشنوایی بود که از دانشگاه فارغ التحصیل شد و در اوج اعتماد به نفس ، علاوه بر کتاب مشهور " زندگی من " یازده کتاب دیگر و مقاله های متعدد در زمینه نابینایی ، ناشنوایی ، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر درآورد. پروفسور ویلیام استیون هاوکینگ‌ که سال گذشته ( ۲۰۱۸ میلادی ) درگذشت ، از کلیه قوای فیزیکی بدن محروم بود؛ اما این دانشمند بزرگ در حالی که یک فلج تمام عیار به شمار می رفت ، انسانی به شدت امیدوار ، بانشاط و باانگیزه بود که هرگز تسلیم کاستی ها و محرومیت ها نگردید و مجاهدت علمی را در دستور کار زندگی خود قرار داد ؛ به گونه ای که تئوری های او در علم فیزیک در دانشگاه های جهان مورد استناد قرار می گیرد.

هاوکینگ در پاسخ به این سوال که آیا خود را خوشبخت می داند؟ ، پاسخ می دهد : آری ! پرسشگر متعجب می شود ؛ زیرا با بیش از ۲۰ سال محدود بودن در یک صندلی چرخ دار و ناتوان از نوشتن و سخن گفتن ادعای خوشبختی را چه کسی باور می کند؟ هیچ کس جز خود استیون هاوکینگ !!

در ایران خودمان یکی از مبارزان دوران

قبل از پیروزی انقلاب به نام آقای حسین نوری توسط ساواک در زندان با آسیب جدی از ناحیه نخاع مواجه گردیده و در حالی که ویلچر نشین می شود، با مساعدت همسر فداکارش حیات نوینی را آغاز می نماید. این هنرمند بزرگ در مقابله با عمل شنیع کاریکاتوریست های دانمارکی در اوایل دهه ۱۳۸۰ ، که تصاویر وهن آلودی را از پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمدابن عبدالله ( ص ) انتشار داده بودند ، در مقابل سفارت این کشور در تهران تصویر زیبایی از حضرت مریم ( ع ) با قلم مو و در حالی که آن را میان دندان های خود قرار داده بود ، نقاشی کرد و بر روی پرده ای بزرگ‌ به نمایش گذارد.

بدون تردید ظهور استعدادهای چنین افرادی صرفا با فعالیت های دولت کافی به نظر نمی رسد و سازمان های مردم نهاد ( سمن ها ) می توانند در این زمینه ها بیشتر و بهتر کارگشا باشند.

موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا ( س ) با ایمان به توانمندی چهره هایی که به هر دلیل از سلامتی جسمانی برخوردار نبوده و یا از نعمت پدر و مادر محروم بوده و یا در اثر ناملایمات زندگی دچار آسیب های روحی و روانی شده اند و ... ، بستری را برای شکوفایی جان و تن آنان فراهم ساخته تا این ظرفیت های قابل توجه انسانی را شکوفا سازد. در حقیقت این مرکز توان بخشی به جای دادن ماهی ، ماهی گیری یاد می دهد و این استعداد ها را به برگ و بار می نشاند.

با عنایات خداوند متعال این موسسه مردم نهاد در طی بیش از ۱۶ سال فعالیت ( از سال ۱۳۸۱ تا کنون ) ، به توفیق هایی دست یافته که از این پس موارد و مصداق های آن از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.



ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست



محمد عباسی ابراهیم جعفری
*************************************************************************************
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.