دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

پیام " ایثار گر بی ادعا " در اثر هنری استاد مرتضی منتظری

     رسالت هنرمند در حفاظت از محیط زیست                

پیام " ایثار گر بی ادعا " در اثر هنری استاد مرتضی منتظری

                                                       

ادبیات اقتصادی جهان در قرن بیست و یکم تحت تاثیر جریانی قرار گرفته که از پیوند هنر و فن آوری پیشرفته سرچشمه می گیرد ؛ به گونه ای که در سال های اخیر منابع طبیعی و تحولات صنعتی نقش تعیین کننده خود را در صحنه رقابت های اقتصادی ، به خلاقیت ها و ابتکار های هنری و فرهنگی واگذار کرده است. در این راستا صنایع خلاق پیوندگاه هنر ، فرهنگ ، تجارت و تکنولوژی قرار گرفته است.

صنایع خلاق که اساس آن ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات به شیوه های سمعی و بخصوص بصری است ، دارای دو ویژگی برجسته می باشد. نخست این که ارزش افزوده تولیدات و محصولات آن نسبت به مواد اولیه آن ها بالا بوده و این ارزش بالا ناشی از خلاقیت ذهنی و ابداعات فکری تولیدکنندگان ( هنرمندان ) است.

ویژگی دوم آن حمایت از محیط زیست است ؛ به این مفهوم که در بسیاری از موارد کمترین برداشت را از طبیعت داشته و منشاء آلودگی های مخرب نیستند. به عبارتی چون مواد اولیه آن بیش از هر چیزی حاصل خلاقیت و پردازش انسان هاست ، در نتیجه بیش از آن که به طبیعت و محیط زیست آسیب برسانند ، از آن حمایت و حفاظت می کنند.

از این منظر صنایع خلاق از جمله هنرهای دستی را ، صنایع سبز و حامی محیط زیست می دانند. به همین دلیل در بسیاری از پروژه ها و برنامه های توسعه پایدار دنیا ، تاکید و توجه ویژه ای به این صنایع و محصولات و خدمات ناشی از آن ها می شود.

تهیه کننده محترم مستند میراث کهن ( معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان گلپایگان ) در دومین برنامه خود جایگاه صنایع خلاق را با معرفی اثر ارزشمند و ظریف استاد مرتضی منتظری، بسیار زیبا به تصویر کشیده و در معرض نمایش قرار داده است. در این مستند از یک درخت به نام " ایثارگر بی ادعا " که بر روی شاخه هایش حیوانات و پرندگان سکنی گزیده و آرامش می گیرند و ... ، رونمایی می شود. این درخت که حاصل تفکر انتزاعی استاد بوده و بنا به گفته گوینده برنامه اثری واقع گرایانه نیست، با هزار زبان‌ ساکنان زمین را به مدارا با طبیعت و حفاظت از محیط زیست دعوت می کند و ...

جای بسی خوشبختی است که هنرمندان شهرستان ما از درک بالای زیست محیطی برخوردار بوده و بر این امر واقف اند که هنرشان زمانی واجد ارزش است که در قبال معضلاتی نظیر استفاده نابجا از سفره های آب های زیرزمینی ، از بین رفتن تنوع زیستی ، بیابان زایی ، استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و ...که امروز گریبانگیر جامعه ما شده ، روشنگری کرده و مردم را به تامل وادارد. به همین دلیل شهید مرتضی آوینی بر این باور است که هنرمند را می توان متفکر هر دوره از جامعه دانست که آنچه را بیان می کند ، همراه با تفکر است ؛ تفکری که قلبی و حضوری است. هنرمند از حقیقت سخن می گوید ؛ حقیقتی که اصیل ترین و عمیق ترین وجه آن به صورت عادی، منطقی و استدلالی قابل بیان نیست و تنها با زیبایی جلوه گر می شود و در زبان هنر جاری می گردد.

آن گونه که در این مستند بازگو می شود ، این پروژه نیمه تمام است و جناب استاد منتظری همچنان باید وقت شریف خود را صرف تکمیل آن نمایند. با این امید که همه هنرمندان در جهت دستیابی به توسعه پایدار و غلبه بر مشکلات زیست محیطی احساس مسئولیت نمایند ، توفیق روزافزون این هنرمند متعهد را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.



ابراهیم جعفری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.