دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

بازنگری دفتر پهلوانی گلپایگان * نگاهی به ورزش باستانی زورخانه ای

بازنگری دفتر #پهلوانی_گلپایگان    نگاهی به ورزش باستانی زورخانه ای
         

                                                شادروان مرشد محمدتقی قاضی زاهدی


 در زندگی انسان امروزی که صنعت و تکنولوژی ، تمام محیط اجتماعی او را فرا گرفته و زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است، ورزش به دلیل تامین سلامت جسمی و روحی و همچنین تقویت جسم و جان، جایگاه ویژه ای در بین همه اقوام و ملل پیدا کرده است.


 در این میان سابقه تمدن، فرهنگ و نگرش ملل مختلف به مسائل اجتماعی به نحوی در ورزش های بومی و باستانی و نیز قدمت فعالیت ورزشی ملت ها تجلی پیدا می کند؛ به طوری که محتوا و سابقه این ورزش ها برای کشورهای مختلف نوعی #شناسنامه_فرهنگی به حساب می آید.

 ایران عزیز ما که در بُعد تمدن و فرهنگ در رده کهن ترین کشورها و تمدن های موجود دنیا به شمار می رود، در تاریخ خود از هزاران سال پیش به این سو ورزشی را انتخاب نموده که  ارزش های موجود در ماهیت آن با توجه به توسعه چشمگیر فرهنگ انسانی در جوامع، هنوز هم منبعی بی پایان برای بهره برداری های فرهنگی و اجتماعی است.

 ورزش زورخانه ای که سرشار از آموزش های فرهنگی، اخلاقی و معنوی می باشد، از گذشته های دور فُتوت، جوانمردی، از خود گذشتگی، تواضع و فروتنی، حق طلبی و حق گرایی و در یک کلام همه صفات نیک انسان کامل را در تربیت ورزشکاران متبلور ساخته است.

در هم آمیختگی فرهنگ ایرانی با آموزه های اسلام‌ در طول تاریخ کشورمان، موجب درخشش این ورزش شده است؛ زیرا ایرانیان مولای متقیان حضرت علی (ع) را با تمام فضائل و خصائل یک انسان‌کامل الگوی خود قرار داده و فرهنگ ایرانی را پربارتر ساخته اند. حاصل ترکیب این فرهنگ با ورزش ایرانی، منجر به برپا شدن یک سنت در بستر فرهنگ‌ ایرانی شد که همان #ورزشزورخانهای است.

 زورخانه و ورزش زورخانه ای فقط یک مکان‌ و یک ورزش نیست؛ بلکه خانه ای است که علاوه بر تقویتِ تن، به تربیتِ انسان پاک سرشت می پردازد. در ساختار ورزش زورخانه ای عناصر ارزشی، ادبی، حماسی و عرفانی با نوای گرم و ضرب و زنگ مُرشد به شکلی جذاب ارائه می شود.

 مورخان قدمت ورزش زورخانه ای را در ایران بیش از ۳۰۰۰ سال ذکر کرده اند. ایرانیان پس از پذیرش اسلام از طریق عجین کردن این ورزش با عرفان اسلامی و نیز روحیه پهلوان پروری ایرانی، نقش به سزایی در ترویج این رشته پهلوانی ایفا کرده اند. خوشبختانه این ورزش اصیل در زادگاه ما دارای ریشه تاریخی است؛ به گونه ای که نقطه شروع آن را قبل از دهه ۱۳۲۰ ذکر نموده اند.

تا آنجا که اینجانب به خاطر می آورم، کنشگران این ورزش باستانی در مکانی جنب دانشسرای مقدماتی، شب ها با آوای گرم شادروان #محمدتقی قاضی_زاهدی به هنرنمایی پرداخته و جمعیت قابل توجهی را به سوی خود جذب می کردند. البته ورزش زورخانه ای در گلپایگان قدمتی حدود ۱۰۰ سال دارد. در تماس تلفنی بنده با جناب آقای حاج سید مهدی شمسی که از پیشکسوتان این ورزش اصیل می باشند، یادآور شدند: " خوشبختانه به همت اداره تربیت بدنی و هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان گلپایگان چراغ این رشته ورزشی با حضور فعال چهره های جوان و نظارت  پیشگامان زادگاه مان همچنان فروزان است. "


اکنون جا دارد از برخی نام آوران ورزش زورخانه ای گلپایگان که به دیدار معبود شتافته؛ اما منش پهلوانی و خاطره شان در اذهان همشهریان باقی است و نیز میراث داران آنان که به لطف خداوند در صحنه حضور دارند، یاد کنم.

 شادروانان

 #پهلوان آقا مرتضی جوادی
 #پهلوان حاج علی اکبر حجتی
 #پهلوان حاج محمد تقی نوروزی
 حاج محمدرضا نادری
 حاج فتح الله تاج الدین
 حاج محمد تقی یکرنگی
 ناصر حسن زاده
 عباس حمیدی
 حاج فضل الله تاجداری
 حاج محمود انصاری
 مشهدی محمود زاهد
 آقا محمد کاظمی
 آقایان ناصر و منصور جوادی
آقای حسین رستمی
حاج محمد جواد نوری
 حاج محمد رضا نوری
 حاج محمد جوانبخت
 آقای اشرفی
 آقای احسنی

--------------------------------------------------------------

 برخی از عزیزانی که در حال حاضر پرچم دار بوده و از قادر متعال برای آنان آرزوی سلامتی داریم.

 حاج سید مهدی شمسی
 حاج مصطفی نوری
 حاج حسن نوری
 اکبر آقا نوری
 عباس آقا جوانبخت
 حسن یکرنگی
 داود اسدی
محمد جوانبخت
 حاج آقا رضا تدین
علیرضا ناظمی

  با عرض پوزش که امکان ذکر نام اکثر پهلوانان به دیار حق شتافته و نیز پهلوانان  حاضر در میدان این رشته ورزشی به دلیل کمبود فضا در صفحه تلگرام میسر نبود، به همه آنان درود می فرستیم.


 در پایان، از آنجا که دو ورزش زورخانه ای و کشتی با یکدیگر قرابت داشته و از یک خانواده به شمار می روند، به روح بلند #پهلوانان این دو رشته؛  #پوریایولی  و #غلامرضاتختی #سلام و #صلوات نثار می کنیم.

                    زِ نیرو بُود مرد را راستی
                 زِ سستی کژی زاید و کاستی

.























.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.