دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

۸ آذر ماه ۱۳۷۶ روز تجلی افکار عمومی در ایران

 ۸ آذر ماه ۱۳۷۶ روز تجلی افکار عمومی در ایران


 در تاریخ هر کشوری روزهای منحصر به فردی وجود دارد که از حافظه تاریخی مردم هیچگاه محو نخواهد شد. ۸آذرماه سال۱۳۷۶ بعد از مسابقه تیم های ملی فوتبال ایران و استرالیا که با نتیجه مساوی ۲-۲ منجر به راه یابی ایران به جام جهانی فرانسه گردید و به  حماسه_ملبورن مشهور شد ، در اکثر شهرهای ایران و به ویژه تهران بزرگ هنگامه ای از شور و نشاط مردم اعم از زن و مرد ، پیر و جوان ، روستایی و شهری ، نظامی و غیر نظامی و... برپا گردید که مدت ها در گفتمان عمومی جاری و ساری بود.

   اینجانب که مسابقه را در وزارت جهاد سازندگی ( سابق )  واقع در خیابان طالقانی از تلویزیون تماشا می کردم ، شاهد بودم که تا قبل از شروع نیمه دوم مسابقه مکان های عمومی و خیابان های مرکزی تهران بسیار آرام و در شرایط عادی بود؛ اما بعد از مسابقه که مشخص گردید ایران مسافر جام جهانی شده است، وضعیتی در خیابان ها و میادین شهر به وجود آمد که به راستی می توان آن پدیده را  زلزله_اجتماعی نامید.
 
    در عصر کنونی صاحب نظران نیرومندترین قدرت  را در جهان  افکار_عمومی " ( Public Opnion ) جوامع می دانند.
  افکار عمومی ضمیر باطنی یک ملت است که بدون در نظر گرفتن آن ، هیچ طرح و برنامه ای در سطح کشورها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید .
به نظر بنده موج های نیرومند شعف و شادمانی مردم که در آن روز مانند چشمه از هر کوی و برزن جوشید ، به رودهای خروشان مردم متصل شد و جلوه درخشانی از " افکار عمومی " را به نمایش گذارد.

    فراموش نمی کنم که این رویداد به شدت مورد توجه محافل علمی و دانشگاه ها نیز واقع شد و استادان مراکز آموزش عالی در کلاس ها و محافل آکادمیک در مورد آن به گفت و گو با دانشجویان و ... می پرداختند. یکی از چهره های علمی که این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل جدی و عمیق قرار داد، دکتر پرویز پیران استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی بود که در یک میزگرد دوساعته با جمعی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه اطلاعات به ابعاد گوناگون آن پرداخت و خاطرنشان ساخت که حضور گسترده و پرشور همه اقشار جامعه را در روز ۸ آذرماه ۷۶ از  منطرهای مختلف علمی می توان در قالب پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری طرح نموده و مورد واکاوی قرار داد.  

 حاصل این نشست در روز ۲۷ اسفند ماه همان سال در روزنامه همشهری انعکاس یافت. دکتر پیران بروز ناگهانی این واقعه  را نشانه روشنی از مطالبه های جوانان و اعلام نیازهایی دانست که در شرایط عادی امکان درک آن توسط مدیران و مسئولان وجود ندارد. در عین حال بی توجهی به این موارد را زنگ خطر  در جهت فاصله گیری از عقلانیت و  " جامعه مدنی " قلمداد کرد که نتیجه آن پدیده خطرناک " انبوه خلق " و " جامعه توده وار " خواهد بود.

 اگرچه در مسابقه های بعدی تیم ملی فوتبال ایران با سایر کشورها؛ به ویژه تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که با پیروزی ملی پوشان ما همراه گردید، مردم تهران و سایر شهرستان ها تا صبح بیدار مانده و به شور و شعف پرداختند؛ اما با توجه به این که تا قبل از مسابقه ایران و استرالیا هیچ سابقه ای از موارد مطرح شده بالا وجود نداشت، می توان ۸ آذر ماه ۱۳۷۶ را یکی از روزهای تاریخی ایران قلمداد کرد که " افکار عمومی " به برجسته ترین شکل ممکن خود را نمایان ساخت .

 خدای بزرگ را سپاسگزاریم که تیم کنونی فوتبال ایران با رشادت بازیکنان و هدایت منطقی دراگان اسکوچیچ و دستیارانش با عزیمت به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فاصله اندکی دارد.
 امیدواریم این تیم شایسته در مراحل بعد نیز با درخشش خود برای ایران عزیز افتخارآفرین باشد .












































.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.