دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

تونل های غزه سرای عشق و امید


این مقاله سال گذشته در اوج حملات وحشیانه رژیم پلید صهیونیستی به مردم فلسطین و در غزه و جنبش حماس به رشته تحریر درآمد که با عنایات خداوند متعال به ناکامی و سرافکندگی آن رژیم غاصب و پایداری و عزت مجاهدان فلسطینی منتهی گردید.                  

                     تونل های غزه سرای عشق و امید

             

              اِذالشَعْبِ یومُا اَرادَ الحَیاتْ        فَلابُد اَنْ یسْتَجیبَ القَدَر
              وَ لابُدَ لِلَّیلِ اَنْ ینْجَلی              وَ لابُدَّ لِلْقیدِ اَنْ ینْکسِر

             زمانی که ملتی اراده حیات کند     سرنوشت باید که تغییرکند
           شب سیاه باید که ناپدید شود    و زنجیرها باید که گسسته شوند

                                                                                        ابوالقاسم الشابی

این روزها هنگامی که اخبار غزه را رصد می کنی بیشترین عبارتی که از زبان مردم ستمدیده و محنت کشیده آنجا می شنوی این آیه شریفه است: "حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الوَکیل "حمایت پروردگار مان کافی است.
 در غزه یک میلیون و ۸۰۰ هزار فلسطینی زندگی می کنند که با سیم خاردار، پست های نظامی و دیوار حایل نژاد پرستانه در محاصره اسرائیل و مصر قرار گرفته اند. تنها راه خروج فلسطینیان گذرگاه رفح در مرز مصر بود که این گذرگاه هم پس از قدرت گیری حماس در نوار غزه در سال ۲۰۰۷ بسته شد.
 آنچه در غزه جریان دارد ، مجازات جمعی مردم این منطقه است. مجازات کسانی که نمی خواهند در یک مکان محصور باشند و در حلبی آباد زندگی کنند. مجازات فلسطینی های خواهان وحدت ملی، مجازات حماس و سایر گروه هایی که به محاصره اسرائیل و تحرکات آن پاسخ می دهند. رژیم پلید صهیونیستی همواره اعتراضات مدنی و خواسته های به حق فلسطینی ها را با مشت آهنین سرکوب کرده و برای فلسطینی ها راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نگذارده است. این در حالی است که پس از سال ها جنگ و آتش بس و متارکه، محاصره غزه هنوز ادامه دارد. بنابراین کاملا طبیعی است که ساکنان این زندان بزرگ دست به مبارزه بزنند تا خود را از این وضعیت که با فطرت انسانی و آزادیخواهانه آنها  منافات دارد، نجات دهند.
 واقعیت این است که هرکسی ، خواه با جبهه مقاومت همراه و خواه مخالف باشد ،نمی تواند در حق مردم فلسطین برای آزاد بودن در سرزمین اجدادی شان تردید کند.
 با عنایات خداوند متعال از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون جبهه مقاومت اسلامی اعم از جنبش حزب الله لبنان، حماس و سازمان جهاد اسلامی با الهام از انقلاب اسلامی ایران موفق شده است اسطوره شکست ناپذیری ارتش فوق مدرن رژیم صهیونیستی را درهم فروریزد.
 دفاع قهرمانانه حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ و پس از آن مقاومت ستودنی جنبش مقاومت اسلامی در سال ۲۰۰۸در جنگ ۲۲ روزه و حماسه آفرینی بیش از یک ماه گذشته مبارزان فلسطینی تاکنون برگ های زرین و افتخار انگیز جبهه مقاومت را به خود اختصاص می دهند. در این جنگ ها نیروهای مقاومت توانستند با ایمان به خدا و عشق به اسلام وکمترین امکانات نظامی، لجستیکی و رزمی ارتش صهیونیستی را شکست دهند.
          در جنگ اخیر صهیونیست ها در صدد نابودی کامل حماس بودند؛ اما آنچنان زمین گیر و وحشت زده شدند که به ناچار بر سر میز مذاکره برای آتش بس نشستند و بر خلاف میل باطنی به صورت غیر مستقیم مجبور گردیدند جنبش حماس را به رسمیت بشناسند.
         بیهوده نیست که بن گورین نخستین دولتمرد رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ گفته بود "اگر هزار بار هم به غزه حمله کنیم،این منطقه تسلیم نخواهد شد. و اسحق رابین نخست وزیر اسبق این رژیم در جایی گفته بود:"امیدوارم یک روز صبح چشم باز کنم و ببینم باریکه غزه به صورت کامل زیر آب رفته است". این عبارات آشکار و گویا بیانگر کینه صهیونیست ها  از نوار غزه می باشد.
 نوار غزه طی سال های اشغالگری رژیم صهیونیستی نقش بمب ساعتی را برای آنها ایفا می کرد. زیرا اشغال آن یک مشکل و عقب نشینی و خروج از آن مشکلی بزرگ تر و شاید رها کردن آن به حال خود نیز گزینه سخت تری بوده باشد. از این رو هیچکدام از این راهکارها تاکنون نتوانسته است به کابوس غزه پایان دهد.
 در این جنگ نابرابر بیش از ۱۹۰۰ فلسطینی که بالغ بر ۵۰ درصد آنان کودک و بیش از ۳۰ درصد زنان بودند ، به شهادت رسیدند. هزاران نفر به شدت مجروح و مصدوم شدند. صدها خانه ویران، صدها هزار نفر آواره و در جست و جوی پناهگاه بودند. مدارس، بیمارستان ها، مهد کودک ها و تاسیسات مختلف ویران شدند و ... همه اینها در کنار تشدید محاصره ای اتفاق می افتد که دسترسی به نیازهای ضروری و اولیه همچون آب آشامیدنی، غذا، سوخت، برق و کمک های اولیه را محدود و سخت تر کرده است تا حدی که برخی ناظران گفته اند: اسرائیل حتی تکالیف و وظایف یک نیروی اشغالگر را نیز زیر پا می گذارد.
 

اما با وجود این همه محنت و جفا از سوی دشمن به اعتراف پاول میسون نویسنده و خبرنگار روزنامه گاردین «غزه همچنان با نشاط است و روح زندگی در آن موج می زند.»
 پاول میسون در گزارش خود خاطرنشان می سازد: «من به کشورهای عرب دیگری هم رفته ام که مملو از محافظه کاری شدید  و تحصیلات پایین هستند. اما غزه یکی از آنها نیست. من دائما با افراد تحصیلکرده مواجه بودم که به زبان انگلیسی صحبت می کردند. اگرچه این جامعه فقیر و ویران به ضرب المثلی برای امکان ناپذیری و ناامیدی تبدیل شده است اما من آنها را پر از امید یافتم.
 نماینده جنبش حماس در ایران آقای خالد قدومی هم در مصاحبه ای بعد از عنایات خداوند متعال ،بر حمایت مردم غزه از مبارزان مقاومت تاکید می ورزد. او می گوید با وجود حجم بالای شهدا و فاجعه انسانی تمام عیار، ملت فلسطین اعم از زن و مرد و بزرگ و کوچک در این جنگ، طرفدار مقاومت هستند. همین حمایت گسترده، مقاومت را به دفاع از این ملت ترغیب و تشویق می کند و به آن قدرتی می دهد که غیر ممکن ها را ممکن سازد و حقوق این ملت را به آنها برگرداند.
 در طول ۷ سال گذشته اسرائیل غزه را محاصره کرده و دائما به آنجا حمله نموده است. بهانه حمله این بوده که چرا مردم غزه به حماس رای دادند؟ مردم نخواستند زیردست باشند و از شناسایی اسرائیل سرباز زدند و با حفر تونل محاصره غزه را دور زدند.
 روزنامه فیگارو در رابطه با نقش تونل های غزه در کسب پیروزی های حماس نوشت: موفقیت ارتش اسرائیل در غزه زمانی با تردید جدی روبرو شد که کارشناسان نظامی اسرائیل دریافتند مبارزان سلحشور حماس برگ برنده ای به نام «شبکه تونل های زیرزمینی» در اختیار دارند. این روزنامه نوشت: بیش از ۸۰۰ تونل زیرزمینی به نیروهای حماس این امکان را می دهد که همه جا حضور داشته باشند، بدون آن که دیده شوند.
 

به مرور زمان این تونل ها دارای امکاناتی نظیر تلفن و برق شدند و با دارا بودن بدنه بتونی، کابل کشی شده و دارای یک سیستم ارتباطی هستند.
 آنچه شگفتی منابع امنیتی اسرائیل را برانگیخته، این است که به رغم وجود منابع اطلاعاتی و خبری در غزه و نیز کنترل دائمی پهبادهای این رژیم، آن ها اطلاعی از ساخت چنین شبکه عظیم تونلی نداشته اند.
 این تونل ها که معمولا در عمق ۲۰ متری زیر زمین قرار دارند، هم اکنون به معضلی سیاسی برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی تبدیل شده است.
 یکی از فرماندهان میدانی گردان های قسام گفت: حملات نظامی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر روند فعالیت حفر تونل مبارزان فلسطینی هیچ تاثیری نداشته است و فعالیت آنان به طور معمول ادامه دارد. بر همین اساسی یگان ویژه حفر تونل در اوج حملات هوایی اسرائیل موفق به حفر تونل های جدیدی شده است.
 در عملیات تهاجمی اسرائیل موسوم به صخره پایدار، رژیم صهیونیستی مدعی شده که 36 تونل را کشف و منهدم نموده است، اما اکنون دریافته که آنچه نابود گردیده، تنها رقم بسیار ناچیزی از شمار واقعی این تونل هامی باشد. علاوه بر آن مشخص شد تونل هایی که صهیونیست ها نابود کرده اند، در واقع تونل های سوخته بود که مقاومت دیگر از آن استفاده نمی کرد. به گفته آقای خالد قدومی مبارزان مقاومت از طریق تونل های ۲ تا ۶ کیلومتری توانستند به پشت خطوط دشمن صهیونیستی نفوذ کنند که اقدامی بی سابقه بود.


در طی جنگ اخیر ۲۴ مبارز فلسطینی پس از ۱۳ روز از یک تونل خارج شدند. آنها در این مدت روزه داری می کردند و خودشان در گفت و گو با برخی رسانه های جنبش حماس اعلام کردند هر روز تنها یک نصف خرما مصرف می کردند.



علاوه بر این، لوله آبی در این تونل قرار داشت که رژیم صهیونیستی در جریان بمباران های خود آن را هدف قرار داده بود و مبارزان قسام از آن آب می خوردند. اما طی روزهای اخیر آب به حدی رسید بود که خطر غرق شدن، مبارزان را تهدید می کرد و ...  ولی سرانجام با شادی و خوشحالی از تونل خارج شدند و دوباره به جمع دیگر مبارزان پیوستند.
 
از سوی دیگر تونل ها شاهد انسانی ترین نوع ارتباطات بوده اند. برگزاری جشن های عروسی، دیدار مادر و فرزندانی گرفتار در این سو و آن سوی مرزها،معبری برای نجات جان انسان های بیمار و فاقد امکانات درمانی و روزنه ای به سوی جهانی بیرون از غزه که گویی نمی خواهد بفهمد در بزرگ ترین زندان این جهان به ظاهر مدرن، چه می گذرد.
 تونل های فلسطینی امروز برای ما که بیرون از غزه نفس می کشیم، یک نماد است. نماد انسانیت و نماد امید. 
 

عروس مصری که در این عکس ها دست جوانی اهل غزه را گرفته است، مجبور شده تا محاصره غزه را با استفاده از تونل های فلسطینی بشکند و حالا صهیونیست ها می خواهند همین راه های اندک باقیمانده را هم ویران کنند تا امید در دل مردم فلسطین بخشکد، غافل از آن که خون هزاران شهید، رویای صهیونیست ها را به یاس تبدیل نموده و خواب آنها را آشفته می سازد.
 


در خلال ساماندهی مطالب این مقاله براساس حسن اتفاق در روز شنبه ۱۸ مرداد ماه برنامه نگاه 1 از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی توجه مرا به خود جلب کرد؛ زیرا میهمان این برنامه جانشین محترم فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار حسین سلامی بود که با یک نگاه عمیق وجامع ابعاد گوناگون  حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی و مقابله قهرمانانه جبهه مقاومت اسلامی در فلسطین را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرارداد.
نکات برجسته این مصاحبه به شرح زیر می باشد.
۱-ماه می سال ۲۰۰۰که ارتش اسرائیل از یک سرزمین اشغال شده  در لبنان ،بدون مذاکره و بدون دیکته کردن شرایط،  مجبور به فرار از منطقه می شود،نقطه عطفی در مبارزات جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی محسوب می گردد؛ زیرا تا قبل از آن دستگاههای تبلیغاتی وابسته به آنها وانمود کرده بودند که اسرائیل شکست ناپذیر است ودستی را که نمی شود برید، باید بوسید. در سال ۲۰۰۰ جهانیان شاهد بودند که یک گروه مقاومت اسلامی با تکیه بر عقیده و ایثار و ابداع روشهای جدید از جمله عملیات شهادت طلبانه توانست رژیم صهیونیستی را ناکام سازد و برای نخستین بار توازن رعب و ترس بین اسرائیل و مقاومت ایجاد گردید.
۲- رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تاکنون در مقابله با جبهه مقاومت درصدد بازسازی انگاره ای است که بر اساس آن در افکارعمومی جهان "شکست ناپذیری ارتش اسرائیل نقش بسته بود." اما با پذیرش شکست های متوالی این رویا تاکنون نقش برآب شده است.
۳-امروز قدرت بازدارندگی اسرائیل مضمحل گردیده است. قبلا جنگ در خارج از سرزمین های اشغالی بود اما اکنون جنگ به داخل سرزمین های اشغالی کشیده شده، به طوری که در جنگ کنونی غزه بیش از ۳۰ روز فرودگاههای رژیم صهیونیستی هدف موشک های مقاومت قرار گرفت و فرودگاه بن گورین یعنی مهمترین فرودگاه این رژیم تعطیل بود. میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل ضربه وارد گردید و صنعت توریسم ورشکست شده است.
۴-در یک مقایسه کوتاه می توان یادآور شد، در جنگ ۲۲ روزه فقط ۱۳ نظامی اسرائیلی کشته شدند در مقابل ۱۴۰۱ نفر از فلسطینی ها شامل غیر نظامیان و نیروهای شبه نظامی شهید شدند که ۸۰ درصد از آنها غیر نظامیان بودند. اما در جنگ اخیر که بیش از یک ماه به طول انجامید، آمار صهیونیست ها حکایت از کشته شدن ۶۵ سرباز اسرائیلی در کنار سه نفرغیر نظامی دارد. این آمار نشانگر آن است که تلفات نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی  پنج برابر شده است. برخلاف جنگ۲۲ روزه که طی آن  تعدادی از فرماندهان حماس مورد حملات موشکی قرار گرفتند، در این جنگ به هیچیک از کادرهای نظامی حماس یا سازمان جهاد اسلامی آسیبی وارد نشد. این موضوع بیانگر آن می باشد که حماس هم از نظر توان اطلاعاتی رشد کرده و هم قدرت رزمندگی اش افزایش یافته است.
    علاوه بر آن ارتش صهیونیستی در طی این جنگ نتوانست ضربه مستقیمی به مبارزان مقاومت وارد کند یا از حجم عملیات موشکی مقاومت بکاهد. حتی می توان ادعا کرد اکنون ابتکار عمل در دست مقاومت فلسطین است. خالد مشعل در روزهای اخیر طی مصاحبه ای با رسانه ها اعلام کرد: "اسرائیل حتی اگر ۱۰ سال هم به دنبال سامانه های پرتاب موشک بگردد، نمی تواند آن ها را پیدا کند.
۵-آنچه که عامل پیروزی فلسطین گردیده، درون زا شدن قدرت نظامی در جبهه مقاومت بود. قبلا بخشی از توان آنها در رویارویی با صهیونیست ها عاریتی بود، اما این درون زایی که الهام گرفته از مکتب حیاتبخش اسلام است، رمز موفقیت آنها محسوب می گردد. به همین دلیل آنها قادرند صدها موشک و راکت را در بردهای گوناگون به مناطق مختلف فلسطین اشغالی پرتاب کنند.
۶-اگر اسرائیل با حمله های کور هوایی و توپخانه که منجر به شهادت بیش از ۱۹۰۰ نفر ساکنان بی دفاع غزه و بخصوص کودکان می شود و آن را موفقیت خود محسوب می کند، در حمله زمینی قادر نیست بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر در قلمرو غزه پیشروی کند.
 سردار سلامی در این رابطه افزود: در سال ۱۹۸۲ ارتش صهیونیست ها از طریق زمین مرز لبنان را در نوردید و پس از طی نمودن کیلومتر ها در خاک لبنان بدون هیچگونه مانعی به اردوگاه فلسطینی ها رسید و پس از قتل عام ساکنین اردوگاههای صبرا و شتیلا توسط قصاب معروف آریل شارون قهقهه مستانه سرداد و رهبران فلسطینی را به تونس تبعید کرد و ... اما امروز با سلاح هایی مدرن تر فاقد هرگونه کارآیی است.
۷-گنبد آهنین تنها توانست ۲۰ درصد از موشک ها و راکت های فلسطینی ها را از کار بیندازد. هر موشک ضد موشک ۵۰ هزار دلار قیمت دارد، در صورتی که هزینه راکت های فلسطینی در مقابل آنها بسیار ناچیز است. بنابراین می توان گفت راکت های مقاومت موشک های آنها را منهدم ساخت.
۸-تصاویر شهدای فلسطینی و آوارگی مردم غزه غم انگیزترین تصاویر جهان و سند زنده سقوط دموکراسی و ارزش های آمریکایی است.
۹-قطعا کرانه باختری هم مسلح و وارد میدان درگیری با صهیونیست ها خواهدشد. البته آنها با سنگ می جنگند؛ غزه هم ابتدا با سنگ می جنگید، اما هم اکنون به موشک هایی دست یافته که با برد ۱۶۰ کیلومتر تمام سرزمین های اشغالی را در تیررس خود دارد.
۱۰-اما نکته قابل توجهی از سخنان سردار سلامی که مورد غفلت رسانه ها قرار گرفته بود، به شرح زیر می باشد:
در نابرابرترین جنگ جهان شکوه اراده انسان موحد و مومن در مقابل سلاح های اهریمنی دشمنان اسلام به نمایش گذارده شد و "پیروزی خون بر شمشیر" و "ایمان بر ابزار" اثبات گردید.
 در پایان ابتدا یک نظر از خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران و یک دیدگاه را از دبیرکل حزب الله لبنان آقای سیدحسن نصرالله خاطر نشان می سازم.
 به اعتقاد خالد قدومی توافقنامه آشتی بین فتح و حماس که منجر به تشکیل دولت وحدت ملی شد، برای رژیم صهیونیستی بسیار آزاردهنده و سنگین بود و اسرائیل به همان اندازه که از موشک های مقاومت آزار می بیند، از این توافق هم آزار می بیند.
-رهبر حزب الله لبنان آقای سید حسن نصرالله بر این اعتقاد است که: اسرائیل از تار عنکبوت هم سست تر است. این یک واقعیت می باشد و شعار نیست.

و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم
 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.