دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

نشانه های شهر انسان محور درگلپایگان

دکتر ابراهیم جعفری

نشانه های شهر انسان_محور درگلپایگان


 #لوییز_مامفورد را می توان نظریه پرداز بزرگ شهرسازی انسان گرا دانست. مامفورد شهر ها را نه کانون قدرت و اقتصاد؛ بلکه خاستگاه تمدن و فرهنگ قلمداد می کرد. به همین دلیل مدافع پرشور « شهرسازی انسان گرا» بود و با دیدی انتقادی به توسعه ناموزون و غیر انسانی شهرهای بزرگ می نگریست.

 شهر انسان محور، شهری است که انسانیت در آن جاری است. در این شهر گشودگی، زیبایی، ایمنی، امنیت، اجتماع پذیری، سرزندگی، انعطاف پذیری و... موج می زند و مکانی همگانی برای تمام اقشار فارغ از جنسیت و طبقه اقتصادی - اجتماعی می باشد.
 فراموش نکنیم که شهر انسان محور در کالبد و سخت افزار هایی مانند ساختمان، خیابان، و سایر زیرساخت ها خلاصه نمی شود. شهر انسان محور، پدیده ای است که با روح انسان ها ارتباط برقرار نموده و برای این منظور زیرساخت های شهری را به خدمت می گیرد.

 تغییر ماهیت خیابان ها و میدان ها که جنبه کیفی و انسانی داشتند به جاده ها و فلکه ها که جنبه کمی و ماشینی دارند و غفلت از این واقعیت که خیابان فقط محل تردد خودرو و رساندن افراد به مقصد همانند جاده نیست، پیامد عمل برنامه ریزانی است که جایگاه انسان و نیازهای او را در شهر نادیده گرفته اند؛ از این رو باید بستری فراهم کرد تا بتوان در خیابان خرید کرد، با دوستان قرار گذاشت، گپ و گفت داشت، آموزش دید و ده ها کارکرد دیگر که بر خلاف جاده در خیابان امکان تحقق دارد.

 یکی از مظاهر جدی و پرطرفدار شهرهای انسان‌محور، برتری دادن به پیاده‌هاست. پیاده روی طبیعی‌ترین، قدیمی‌ترین و ضروری‌ترین شکل جابه‌جایی انسان در محیط است که هنوز مهم‌ترین امکان برای مشاهده منظرها، فعالیت‌ها و احساس شور و تحرک زندگی و جاذبه‌های محیط می باشد.
 حرکت پیاده جزو معدود فعالیت‌های انسانی بوده که به‌رغم پیشرفت‌های فراوان فناوری و تولید ابزارهای گوناگون ارتباطی و حمل‌ونقل، شکل اولیه خود را بدون تغییر حفظ کرده است.

 پیاده‌روی اگرچه امری ساده و بدون هرگونه پیش‌شرط پیچیده است؛ اما استاندارد جهانی هم دارد. براساس استاندارد اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، یک شهرنشین به‌طور میانگین ۶۰ دقیقه در روز پیاده‌روی می‌کند.
 پیاده‌روی فقط قدم زدن به‌ منظور سودمندی نیست؛ بلکه می‌تواند به‌ عنوان یک فعالیت کامل نه‌ تنها روی بدن؛ بلکه دارای اثر روی ذهن نیز درنظر گرفته شود.

 خوشبختانه در راستای تحقق شهر انسان محور، با تصویب شوراهای دوره های اول تا ششم و اجرای آن ها توسط شهرداری، گام های بنیادی در زادگاه ما برداشته شده که آثار و دستاوردهای آن را در سفر یک هفته ای خود به گلپایگان مشاهده نمودم.
 کف فرش سازی پارک ها به جای آسفالت
 سنگ فرش نمودن پیاده روهای سطح شهر و مشخص کردن مسیرهای عبور معلولان
 هم سطح سازی پیاده گذرها
 پیاده رو سازی بلوار امام رضا ( ع ) و مشخص نمودن مسیرهای دوچرخه سواری
 احداث پارک بانوان و ایجاد فضای مناسب ورزش های همگانی مخصوص بانوان شامل: زمین والیبال، بستکبال، تنیس و ...
 ایجاد زمین تنیس و پیاده رو در پارک های ساحلی و جنگلی
 احداث زمین فوتبال، زمین والیبال و ... در پارک جنگلی
 احداث پارکینگ طبقاتی بازار که موجب کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر گردیده و در عین حال موجب آرامش برای شهروندانی است که با اتومبیل برای خرید تردد می کنند.

 اینجانب توفیق داشتم طی چند روز از اقامت خود در گلپایگان در پیادر رو بلوار امام رضا ( ع ) همگام با همشهریانی که از ساعت ۶ صبح به بعد با شور و اشتیاق به این ورزش همگانی روی آورده بودند، مسیر تعیین شده را با پیاده روی و نیز دوچرخه سواری طی نموده و از نعمت هوای پاک، هم سخنی با مردم و امکانات موجود که با همت مسئولان فراهم گردیده، لذت ببرم.

 علاوه بر موارد بالا، اقداماتی نظیر کاهش ارتفاع ساخت و سازها، اهتمام به آرامش شهروندان در طراحی و اجرای مبلمان شهری، توسعه فضاهای بازی کودک، ورزش همگانی در پارک ها، افزایش پارک های محلی به جای پارک های منطقه ای، بازآفرینی حمام های قدیمی و تبدیل آن ها به موزه، توسعه آموزش های فرهنگی و اجتماعی و ... نشانه های روشنی از حرکت به سوی شهر انسان محور در زادگاه ما به شمار می رود.

 بدیهی است در صورت پیاده گذر سازی خیابان امام خمینی " ره " مشابه با پیاده گذر چهار باغ اصفهان به عنوان‌ یک طرح راهبردی، علاوه بر نمایش آثار باستانی نظیر مناره و بازار و ... می توان فضای مناسبی برای فروش صنایع دستی و ... به وجود آورد و بر جاذبه های این شهر باستانی برای جذب گردشگران افزود.

 بدون تردید با نگاه انسانی می توان بر نشاط، امید به آینده و کیفیت زندگی در گلپایگان افزود و آن را به یک شهر انسان محور تبدیل کرد.
امید است شورای محترم شهر و مسئولان عزیز با جلب مشارکت مردم این روند را تداوم بخشند.

اهمیت صنعت چاپ و نقش آن در تحولات جهان


روز پیدایش صنعت چاپ در ایران 11 شهریور
 ورود چاپخانه به هر جامعه ای، نشانه رشد و تحول اجتماعی است. صنعت چاپ از نگاه اندیشمندان پس از چرخ، دومین اختراع بشر می باشد که زندگی انسان ها را دستخوش تغییرات بنیادی قرار داده است. در اهمیت چاپ همین بس که از نظر آنان کاغذ در رده یازده و اینترنت در رده دوازدهم قرار گرفته است.
 بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۱۱ شهریور را به عنوان روز ملی صنعت چاپ نام نهاده است.

 اختراع چاپ‌ با افزایش اطلاعات و جلوگیری از زوال آن، انباشت دانش را تسهیل کرد و با آگاه کردن خوانندگان از وجود روایت ها و تفسیرهای گوناگون، به جای مطلق اندیشی، نسبی اندیشیدن را تثبیت کرد.
 درگیر نمودن بیشتر سرمایه گذارها در فرآیند اشاعه دانش، یکی از دستاوردهای صنعت چاپ بود؛ از جمله این که تبلیغات اقتصادی ( آگهی ها ) و سیاسی ( پروپاگاندا ) را بیش از پیش تقویت کرد.
 علاوه بر آن ساختار اشتغال را در شهرهای اروپایی تغییر داد. مدیران و کارگران چاپخانه ها، خود گروه تازه ای از صنعت گران و کارگران فنی را تشکیل دادند که سواد برای آنان ضرورتی تام داشت. در همان حال رشد انفجاری تعداد کتاب ها به طور طبیعی موجب جهشی چشم گیر در شمار کتاب فروشی ها و کتاب داران شد.


 با فراگیر شدن صنعت چاپ نویسندگی، ویراستاری، رُمان نویسی به عنوان یک ژانر ادبی،  ارسال و مراسلات پُستی، ارتباطات و ... جهان گستر شد و نقطه عطفی در زندگی بشر به وجود آمد.

 بی جهت نیست که یکی اندیشمندان سیر تغییرات فرهنگی ناشی از اختراع چاپ را که همپای انقلاب صنعتی طی گردیده، #انقلاب_مستمر " نام نهاده است.

 #مارشال مکلوهان صاحب نظر ارتباطات عامل اساسی تحولات اجتماعی را نظام های ارتباطی و نوع رسانه در انتقال پیام دانسته و بنای اساسی نظریه خود را در یک جمله بیان می کند: " رسانه پیام است".
 او در تقسیم بندی تاریخ از منظر ارتباطات به کهکشان های شفاهی، گوتنبرگ و الکترونیک، تاکید می نماید که چاپ حس بینایی را نسبت به سایر حواس افزایش داد و از این طریق با تمرکز بخشیدن ذهن خوانندگان به مطالب چاپ شده و فعال نمودن آن، تفکر و اندیشیدن را در میان مردم گسترده و نهادینه ساخت. در همان حال درگیر شدن اذهان با آنچه که مطالعه می کردند، عقل گرایی و ملی گرایی را جایگزین تفکر جادویی و قبیله ای نمود.

مارشال مک لوهان و مدیریت رسانه

مک لوهان فردگرایی و اصلاحات مذهبی را نیز از دستاوردهای چاپ و فنون کتابت می داند. اصلاحات مذهبی در غرب که تضعیفِ اقتدار و انحصار کلیسا را در پی داشت، محصول چاپ و تکثیر وسیع نسخه های کتاب مقدس و منابع علمی یا به عبارتی چند منبعی شدن معرفت بشری و دسترسی آسان مردم به آن ها بود. این صاحب نظر ارتباطی اذعان می کند که چاپ و برتری حس بینایی، درک انسان را از جهان متحول ساخت و به ظهور و تکامل فرهنگ و جامعه مدرن انجامید.

 مک لوهان بر این باور است که اگر انسان از نظام ارتباط شفاهی و گفتاری که حس غالب در آن شنوایی بود، وارد نظام ارتباط مکتوب و چاپی و سلطه حس بینایی نمی شد، فرهنگ و تمدن به معنای امروزی شکل نمی گرفت.

متاسفانه چاپخانه داران ایران که از زمان تاسیس دارالفنون تا کنون در خط مقدم نشر  فرهنگ و معارف قرار دارند، اولین صنفی هستند که لبه تیز تحریم های ظالمانه گریبان آنان را گرفت و با مشکلات طاقت فرسای کمبود کاغذ، مرّکب، الکل و ... مواجه گردیده اند که امید داریم با قدر دانستن حرفه خود، از این مرحله سخت و دشوار عبور نموده و همچنان خدمتگزار جامعه باشند.

 خدای بزرگ را شاکریم که ردپای صنعت چاپ و نشر در میان گلپایگانی ها و خوانساری ها نیز مشهود است.
اگر به کتاب فروشی های مقابل دانشگاه تهران و یا نمایشگاه های سالیانه کتاب مراجعه کنیم، مشاهده می نماییم که ناشرانی از این دو شهرستان، سهمی از ترویج فرهنگ را به خود اختصاص داده اند.

در شهرستان گلپایگان دو تن از چاپخانه داران پیشگام؛ مرحوم #حاجنجفعلیملکی و مرحوم #حاجمحسنناطقی_نژاد ، با خدمات خود در پیشبرد فرهنگ اثرگذار بودند که جا دارد یاد و نام شان را گرامی بداریم.

 اینجانب که در رابطه با چاپ عملکرد جهاد سازندگی ( سابق ) در سال های اول پس از پیروزی انقلاب با #زنده یادحاج محسن ناطقی_نژاد مدیر سابق چاپخانه هنر در گلپایگان و چاپ گلشهر در تهران، تعامل بیشتری داشتم، متانت، ادب، صبوری، قانون مداری و مردم داریِ این چهره فرهیخته را هرگز فراموش نمی کنم. تصویر بالای متن نیز تداعی کننده خدمات فراموش نشدنی ایشان در جهت ترویج معارف است.

اگرچه در زادگاه ما چاپخانه ها با ظرفیت های مناسب، پاسخگوی مطالبات مردم هستند؛ اما توسعه فرهنگی، امکاناتی نظیر لیتوگرافی و ... را به منظور انتشار هفته نامه یا ...الزام آور می سازد که امیدواریم با مساعدت مسئولان و تلاش صنف چاپخانه داران عزیز فراهم گردد.

انتخاب چهره ماندگارکودک وشاهنامه و گروه طلایی شاهنامه خوانیِ کشور از گلپایگان

انتخاب چهره ماندگارکودک وشاهنامه و گروه طلایی شاهنامه خوانیِ کشور از گلپایگان

هنرجویان موسسه فرهنگی و هنری گلستان سخن گلپایگان به عنوان گروه طلایی شاهنامه خوانی در سطح کشور شناخته شدند.




          به نام خداوند جان و خرد
           کزین برتر اندیشه بر نگذرد
           خداوند نام و خداوند جای
           خداوند روزی ده رهنمای

 فردوسی حکیم، مومن و حماسه ساز سترگ میهن ما از جمله معماران فرهنگ و ادبِ بخش بزرگی از جهان امروز است که با رنجی سی ساله توانست اندیشه ای پویا و تصویری زیبا از آزادگی، جوانمردی، اخلاق و ... را در قالب شاهنامه از خود برجای گذارد؛ به گونه ای که این یادگار ارزنده پس از هزار سال همچنان اثربخش و انسان ساز است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ پاسدار گنج پارسی - ایرنا

فردوسی دنیایی شگفت و پُر راز و رمز از پند، عبرت و اخلاق را در قالب مردمی ترین روایت های اسطوره ای، تاریخی و قهرمانی می آفریند و در نهایت با معیارهای فضیلت اخلاقی به ارزیابی و داوری می نشیند. جمشید نماد قدرت و گوهر نژاد ایرانی؛ آن گاه که به استعلا و برتری جویی گرفتار می شود، فرو می پاشد و زایل می گردد.

رستم نیز به عنوان یک قهرمان آرمانی و ایرانی و آفریده مطلوب فردوسی به مدد جهان بینی او چنان به فضایل انسانی آراسته است که در فرهنگ عامه از مرزهای افسانه و تاریخ می گذرد و گاه به عنوان سرمشق و نمونه یک مسلمان پا به عرصه فرهنگ نقل و قصه می گذارد.
ماجرای نبرد رستم و هوشنگ با ۹ دیو / هزار «بازی تاج و تخت» در

فردوسی مروج حماسه و شور، عدالت خواهی، ستم ستیزی، حکمت و اخلاق است و در جای جای شاهنامه سرود آزادی را همراه با نوای عبرت و پند سر داده است. حماسه فردوسی سرگذشت ملتی پایدار و بافرهنگ است که هر هجومی را که خواسته " گوهر " و " اصالت " او را درهم ریزد، دفع کرده و اندیشه، ذوق، عظمت و عاطفه ایرانی را در گذار قرون و اعصار به شکل داستان هایی جذاب به تصویر درآورده است.


 زبان ساده و مردمی فردوسی که توانسته به عنوان ابزاری کارآمد برای نفوذ و رسوخ در اقشار جامعه در طول سالیان و قرون متمادی به کار رود، در خور تامل فراوان است.
او نه تنها در ایران به میانه هرخانه و میدان روستا و کنج هر قهوه خانه و گود هر زورخانه ای پا نهاده؛ بلکه مرزهای دور و فرهنگ های دورتر را نیز درنوردیده است.

قهوه خانه در روزگار گذشته و حال

تصاویر زیبا، خداجویانه، دین باورانه، عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه ای که در شاهنامه ترسیم گردیده، اکنون نیز حرکت آفرین و الهام دهنده  است. از سوی دیگر یکی از منابع غنی و سرنوشت ساز برای هویت ما ایرانیان در برابر تهاجم فرهنگی امپریالیسم به شمار می رود تا با اتکا بر آن، با " از خود بیگانگی " فاصله بگیریم و در جهت توسعه فرهنگی گام برداریم.


 خدای بزرگ را سپاسگزاریم که در زادگاه ما با همت بلند چهره فرهنگ ورز سرکار محترم خانم نفیسه کریمی، آفتاب معنوی ادبیات فارسی ایران که به ویژه در شاعران بزرگی مانند فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ تبلور یافته، از طریق موسسه فرهنگی و هنری گلستان دامن گستر شده؛ به گونه ای که تا کنون ۱۱۰ هنرجو که اکثر آنان را نوجوانان تشکیل می دهند، در کلاس های شاهنامه خوانی، مولوی شناسی، سعدی شناسی و حافظ شناسی در سرای کربلایی فریدون ( حسن حافظ ) شرکت نموده و با این قهرمانان تاریخی آشنا گردیده اند.

بدون تردید این تلاش ستودنی اقدامی راهبردی در راستای خودشناسی، اعتماد به نفس ملی و هویت زایی فرهنگی به شمار می رود.


 نکته قابل تامل در این کُنش فرهنگی و اجتماعی آن است که خانواده های هنرجویان شرکت کننده در این کلاس ها برای اعتلای فرهنگی نونهالان خود هزینه صرف می کنند که به تنهایی شاخص معتبری برای توسعه پایدار هر جامعه ای به شمار می رود.
لازم به یادآوری است که این موسسه با هدف آموزش ادبیات اصیل ایران از سال ۱۳۹۷ تا کنون به عنوان یک موسسه پویا و کوشا در زمینه کارهای فرهنگی و ادبی در بین موسسه های به ثبت رسیدهِ کشوری شناخته شده و طی دوسال متوالی عنوان گروه طلایی کار در شاهنامه خوانی را به دست آورده است.

 کسب ۵ مقام  برنز جشنواره ی ملی کودک و شاهنامه بامداد تهران و یک مقام طلایی موسیقی و آواز این جشنواره و نیز دو مقام برنز کودک و مولانای بامداد تهران توسط هنرجویان موسسه فرهنگی و هنری گلستان سخن گلپایگان در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ که موجب شناخته شدن این گروه به عنوان گروه طلایی شاهنامه خوانی در سطح کشور گردید، افتخار بزرگی برای همشهریان  است؛ به ویژه که مدرس شاهنامه و مولانا سرکار خانم نفیسه کریمی در این دوره به عنوان چهرهِ ماندگار کودک شاهنامه شناخته شدند.

 با عرض تبریک به هنرجویان عزیزی که بر سکو های افتخار فرهنگی ایستادند و نیز چهره فرهیخته و باانگیزه سرکار خانم کریمی که به تعبیر خودشان با این کنشگری در عرصه فرهنگ و ادبیات، باقیات و صالحاتی از خود بر جای می گذارند، توفیق روزافزون شان را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

.






















































.

میرزاعلی اکبرخان نفیسی؛ ناظم الاطبا پیشگام در علم پزشکی و فرهنگ نویسی


ناظم الاطباء کرمانی که بود؟- اخبار کرمان - اخبار استانها تسنیم | Tasnim

   همزمان با گرامی داشت روز پزشک، با یکی از بانیان پزشکی مدرن و نوین در ایران و نیز پیشگام فرهنگ نویسی در زبان پارسی؛ مرحوم دکتر میرزا علی‌اکبرخان نفیسی به نقل از دکتر عبدالحسن کاظمی آشنا می شویم.

  دکتر میرزا علی‌اکبرخان نفیسی ملقب به ناظم الاطباء کرمانی(دانش آموخته مدرسه طب دارالفنون) پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی از برجسته‌ترین پزشکان اواخر عهد قاجار به شمار می رود که به صورت خستگی ناپذیر به مداوای بیماران اشتغال داشت و هرگاه فراغتی به دست می آورد، در زمینه پزشکی یا فنون دیگر به تألیف و ترجمه می‌پرداخت.

 دکتر میرزا علی‌اکبرخان نفیسی در آخرین سال بُروز وبا در تهران خدمات شایانی برای کنترل این بیماری انجام داد و  یکی از شاگردان خود به نام میرزا اسدالله جلیل‌الاطباء را تشویق به نگارش رساله ای در باب شرایط حفظ صحت و احتراز از سرایت امراض مُسریه و مداوای وبا نمود.

 ناظم الاطبا پس از فارغ التحصیل شدن از دارالفنون و اندکی بعد از بازگشت ناصرالدین شاه از سفر اول فرنگ و تصمیم به تاسیس بیمارستان که از مشاهداتش در این مسافرت الهام گرفته بود، به دستور شاه نخستین بیمارستان مدرن در ایران را تاسیس کرد و خود نیز به ریاست آن که همان مریض خانه دولتی بود، برگزیده شد و به همین دلیل لقب حکیم باشی گرفت. این مرکز درمانی، امروز به نام بیمارستان سینا نامیده می‌شود.

تاریـخـچه تـا سیس بیـمارستان در ایران و جهان تاریـخـچه تـا سیس بیـمارستان  در ایران و جهان

در سال ۱۲۵۴ خورشیدی در تاسیس مجلس «حفظ الصحه» (معادل نظام پزشکی امروز) که در تهران تشکیل شد، ایفای تقش نمود و در همین برهه از زمان به تاسیس و مرمت دارالشفای آستان مقدس امام رضا ( ع )، پرداخت. او کار بازسازی و مرمت را با توجه به مبانی سازه ها و استانداردهای بیمارستان های اروپایی سامان داد و بدین ترتیب دومین بیمارستان به شیوه مدرن در مشهد تاسیس شد.


 میرزاعلی اکبرخان نفیسی به خاطر خدمات پزشکی اش از طرف دولت به منصب و نشان سرتیپی نیز نایل آمد. وی در مورد بیماری دیفتری که گلو دردِ فاقد معالجه و شایع در آن روزگار بود، با توجه به تحصیلات و تجارب خود در فرانسه و داروهایی که از پاریس به تهران آورده بود، اقدامات موثری انجام داد و بیماران مبتلا به دیفتری را درمان کرد.

 ناظم الاطباء با همراهی دیگران انجمنی به نام مکاتب ملی ایران تشکیل داد که بعدها به نام انجمن معارف مشهور شد و به دنبال آن کتابخانه ملی مرکزی ایران را در تهران تاسیس کرد. این چهره نامدار علمی یکی از افراد بسیار موثری بود که در سال ۱۲۸۵ شمسی، مظفرالدین شاه را برای صدور فرمان مشروطیت تشویق کرد.

 دکتر علی‌اصغر نفیسی؛ نخستین وزیر بهداشت ایران و  همچنین دکتر سعید نفیسی پژوهشگر ادبیات فارسی، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم، شاعر و در ردیف نسل اول اساتید دانشکده حقوق و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از فرزندان دکتر علی اکبر خان نفیسی بودند.

                                 Moadab Nafisi.png ********************** مهدی ماحوزی: ماجرای سرقت نفیسی از کتابخانه حرفی کودکانه است - فرهنگ امروز 

وی مدت پنجاه و هفت سال تمام، شب و روز به مداوای بیماران پرداخت و این وظیفه را حتی تا پایان عمر خویش که ناتوان شده بود، ادامه داد.  هرگاه هم که فراغتی به دست می آورد، به تألیف و ترجمه می‌پرداخت. از جمله آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   کتابی در علم تشریح که نخستین ترجمه «ناظم‌الاطبا» از زبان فرانسه به فارسی می باشد.
   پزشکی‌نامه (کتاب بسیار بزرگی است در ۹۹۵۷ صفحه، در علم تراپوتیک و ماتیرمدیکال که تألیف آن در ماه رمضان ۱۳۱۴ ه‍.ق به پایان رسید و برای مدت‌ها کتاب مورد استفادهٔ پزشکان و داروسازان ایرانی در اواخر عهد قاجار و اوایل عصر پهلوی بوده‌است)
   شاخص‌ترین اثر وی در زمینه علوم غیرپزشکی، کتاب بزرگ فرهنگ نفیسی معروف به فرهنگ ناظم‌الاطبا می‌باشد. ناظم‌الاطبا برای گردآوری این فرهنگ بیش از ۲۵ سال رنج برد و فرهنگِ وی که در زمان رضاشاه چاپ و پخش شد، تا پیش از فرهنگِ دهخدا جامع‌ترین فرهنگی بود که برای زبانِ پارسی نوشته شده‌است. این فرهنگ دربردارنده ۱۵۸ هزار و ۴۳۱ واژه است که در این میان، ۵۸ هزار و ۸۷۹ واژه آن یکسره پارسی‌اند.

خرید و قیمت پزشکی نامه | ترب

ناظم‌الاطبا دلبستگی‌ شگفتی به پیشبردِ این کار داشت. در شور و علاقه وی همین بس که چون دست به کارِ نوشتن این فرهنگ زد، از آنجا که برخی از سرچشمه‌های کارِ وی فرهنگ های پارسی به انگلیسی بود، خود را به دانستنِ زبانِ انگلیسی نیازمند دید و در ۵۵ سالگی به آموختنِ این زبان پرداخت و آنگاه که از بس در پیِ این کار، شب و روز نشسته و تحرکی نداشت، در ران های وی قانقاریا ظاهر شد.


 علاوه بر موارد بالا، در سال ه‍.ق مدرسه شرف را با هدف تعلیم افراد بی بضاعت پایه گذاری کرد و تا سال ۱۳۲۳ ه‍.ق آن را با هزینه شخصی به شیوه اروپایی اداره کرد.
ناظم الاطباء کرمانی سرانجام در ۱۳۰۳ خورشیدی در تهران و در ٧٧ سالگی درگذشت.

         روانش شاد و یادش گرامی باد

.













































.

روز_پزشک بر کادر درمانی فداکار کشور مبارک باد

روز پزشک بر کادر درمانی فداکار کشور مبارک باد
Image result for روز ابوعلی سینا

اول شهریور ماه هر سال مصادف با سالروز تولد #حکیمابوعلیسینا که به #روزپزشک معروف شده،  فرصتی به وجود می آورد تا نقش جامعه پزشکی در #توسعهانسانی و #سلامتشهروندان مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.


 روز پزشک تنها یادمان ابوعلی سینا نیست؛ بلکه توجه به زایندگی و جوشش فرهنگی و اجتماعی مردم ماست تا نوابغ و انسان های مستعد در پزشکی باز هم شکوفا شوند؛ از این رو این سرمشق را تنها نباید در لابلای سطرها و متن های تاریخی جست و جو کرد و به صورت موزه ای با آن مواجه شد.

 اگر بپذیریم که مهم ترین سرمایه های یک کشور مردم هستند و توسعه انسانی باید سرآمد اهداف بلند و راهبردی یک جامعه باشد، بدون تردید پزشکانی که خود را وقف صیانت از سلامتی شهروندان می کنند، در نظام ارزشی ما جایگاه بسیار رفیع و برجسته ای را به خود اختصاص می دهند.

روز پزشک// توانمندی پزشکان و متخصصین ایرانی چگونه کشورمان را از بیگانگان  بی‌‌نیاز کرد؟- اخبار پزشکی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

گردش روزگار و سیر اتفاق های پیش بینی نشده، میزان اثربخشی هریک از اصناف را در جامعه به وضوح نشان می دهد؛ کما این‌که با اپیدمی ویروس هولناک و مهلک کووید ۱۹ از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ تا کنون، جامعه پزشکی ایران در آزمون سخت و دشوار مبارزه با کرونا بسیار خوش درخشید و اعضای آن به عنوان مدافعان سلامت، پرچم دار توسعه پایدار و انسانی کشور شده اند.


 همدلی شبکه بهداشت و درمان ایران با مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ طی این مدت به حدی بود که تعداد قابل توجهی از کادر درمانی بیمارستان های مناطق مختلف کشور در حین انجام وظیفه جان خود را فدا نموده و به میثاقی که در سوگند نامه حرفه شریف پزشکی متعهد شده بودند، وفادار ماندند.
به روح بلند این شیفتگان خدمت درود می فرستیم و از خداوند متعال علو درجات شان را مسئلت می نماییم.

توئیت غم انگیز از تصویر شهدای مدافع سلامت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

با گرامی داشت یاد و نام حکیم ابوعلی سینا، روز پزشک را به کلیه پزشکان، پژوهشگران، دندان پزشکان، داروسازان، پیراپزشکان، پرستاران، دانشجویان شاخه های مختلف رشته پزشکی، بهیاران و سایر عزیزانی که به اشکال گوناگون یاری دهنده کادر درمان در تمام مراکز درمانی کشور بوده اند، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده، توفیق روزافزون شان را از حضرت باریتعالی خواستاریم.


 در پایان جمله مشهور شادروان #دکترمحمدقریب را که از مفاخر جامعه پزشکی ایران بوده و هستند، خطاب به همکارانشان یادآور می شویم:

 اگر پزشک هستی، دیگر متعلق به خودت نیستی و اگر متعلق به خودت هستی، دیگر پزشک نیستی


Image result for دکتر قریب

علی اکبر جعفری، حسین جعفری و ابراهیم جعفری

.





















































.