دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به شکرانه بازیابی سلامتی جناب آقای ابوالقاسم طالبی ( طالب گلپایگانی )


یا مَنِ اسمُهُ دَوا وَ ذِکرُهُ شِفا وَ طاعَتُهُ غِنی،
 اِرحَم مَن رَاسُ مالِهِ الرَجا وَ سِلاحُهُ البُکا

خدای بزرگ را سپاس فراوان می گوییم که در پرتو عنایات خاصه اهل بیت عصمت و طهارت (ع)  شاعر خوشنام و مردمی زادگاه مان جناب آقای #ابوالقاسم_طالبی ( طالب گلپایگانی ) با سپری نمودن ایام نقاهت پس از سانحه تصادف، از بیمارستان ترخیص یافته و روند بهبودی را طی می کنند.

بدیهی است فرهیختگان جوامع از جمله شاعران سرمایه هایی هستند که نه تنها به خانواده؛ بلکه به همه مردم تعلق دارند.

با آرزوی سلامتی و تندرستی این شاعر فرزانه، امیدواریم همچنان به ترویج ارزش های انسانی از طریق سرایش شعر، به خدمات فرهنگی خود تداوم بخشند.

                                             ابراهیم جعفری



.


.


.


.


.


.


.


.


.

یاد یاران

 مِنَ المُومِنینَ رِجالُ صَدَقوُا ما عاهَدُالله عَلیه فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر

خبر درگذشت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج #محمود_عقیقی همشهریان و دوستان ایشان را در اندوهی سنگین فرو برد.

بدیهی است در چنین شرایطی آنچه به اذهان متبادر می شود، خدمات و آثاری است که از آن مرحوم به یادگار مانده و می تواند برای دیگران درس آموز باشد.

 رحلت این بزرگوار واقعیتی را آشکار ساخت که عرض عمر مهم تر از طول آن است. این انسان محبوب اگرچه زمان نه چندان بلندی را در این دنیای زودگذر سپری کرد؛ اما از همه لحظه های آن به خوبی استفاده نمود و در زمینه نشر معارف قرآنی و سلوک اسلامی با علم و عمل خود، چهره ای موفق بود.

 آقای عقیقی در راستای تبلیغ اسلام با کسب دانش حوزوی و دانشگاهی از جمله روحانیونی بود که علاوه بر  شناخت سنت های اصیل اسلامی، با تحولات دنیای معاصر آشنایی داشت و از این رو قادر به همدلی با اقشار مختلف جامعه و به ویژه جوانان بود.

 آنچه از یک روحانی مسئول و متعهد انتظار می رود، در سیره و منش این چهره دوست داشتنی مشاهده می شد.
صمیمیت با مردم، بی آلایشی و " فرزند زمان خویش بودن " و در کنار آن برخورداری از بینش قرآنی و سواد علمی و به ویژه توانمندی ارائه آن ها در منبر، از این عالِم فرهیخته خطیبی برجسته ساخت؛ به گونه ای ‌که در پایان هر سخنرانی پرمحتوی و عمیق ایشان، اقناع و رضایت خاطر مخاطبان کاملا آشکار بود.

 علاوه بر موارد فوق ریاست اداره ارشاد اسلامی گلپایگان و نیز خدمت به خانواده های معزز شهیدان و جانبازان در جایگاه های معاونت فرهنگی بنیاد شهید گلپایگان و ریاست بنیاد شهید خوانسار برگ های زرینی از دفتر زندگی پربار این عزیز سفرکرده را به خود اختصاص می دهد.

 خدایش رحمت کند که کارنامه ای درخشان از عمل صالح بر جای گذاشت و توانست برای افرادی که می خواهند خوب و زیبا زندگی کنند، الگویی به یادماندنی باشد.
 با عرض تسلیت به خانواده محترم و فرزندان برومندش، به روان تابناک او سلام و صلوات نثار می کنیم.

       هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
           ثبت است بر جریده عالم دوام ما

پاسخ هنرمندانه




یکی از دانشجویان سابقم که پیرو آیین حضرت مسیح ( ع ) است، با ارسال  کارت پستالی زیبا در فضای مجازی میلاد فرخنده نبی مکرم اسلام (ص) را به اینجانب تبریک گفت.

 پاسخ بنده به تبریک ایشان به شرح زیر بود:


سلام بر جناب آقای جانسون تومه عزیز

" با عرض ارادت و تشکر فراوان از اظهار لطف جنابعالی در ارسال پیام تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام، بنده به وجود هم وطنی دوست داشتنی مانند شما افتخار می کنم. توفیق روزافزون تان را از خداوند متعال خواستارم."

 تبادل احساسات با دانشجوی سابقم انگیزه ای را برای واکاوی حوادث اخیر کشور فرانسه به وجود آورد تا با استناد به یک تجربه ارزشمند، مسیر تازه ای را در جهت مواجهه با بی مهری ها  نسبت به ادیان معرفی کنم.

 اقدام شنیع، ضد انسانی و ننگین جوانی وابسته به داعش در بریدن سر معلم تاریخ به دلیل نمایش کاریکاتورهای مستهجن نشریه فکاهی شارلی ابدو در جهت هتک حرمت پیامبر اکرم حضرت محمد ابن عبدالله (ص) و به دنبال آن سخنان ناشایست امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که چنین کاریکاتورهایی را از مصادیق آزادی بیان در آن کشور برشمرد!!!، دور و تسلسلی از نفرت و خشونت را در جهان دامن زد.

  اوایل دهه ۱۳۸۰ نیز در اعتراض به کاریکاتوریست هتاک دانمارکی که به ساحت  پیامبر گرامی اسلام اهانت کرده بود، مقابل سفارت آن کشور در تهران دو نوع واکنش صورت گرفت که دقت در میزان اثرگذاری آن ها بر افکار عمومی عبرت انگیز است.

 واکنش اول این بود که برای مقابله و تحقیر کاریکاتوریست دانمارکی و حامیانش جمعی از معترضان پرچم دانمارک را بر روی بدن تعدادی الاغ و سگ انداخته و بارها آنان را در برابر دوربین ها و خبرنگاران چرخاندند و ...؛ اما میزان اثربخشی این اقدام نه تنها به تحقیر دانمارکی ها منجر نشد؛ بلکه به نفع آنان تمام شد! دلیلش این بود که غربی ها با احترام ویژه ای که به تنوع زیستی و حقوق حیوانات قائل هستند، این اقدام را برگ برنده ای برای خود قلمداد کرده و چه بسا از آن استقبال نیز نمودند.

 اما در سوی دیگر این تظاهرات اعتراض آمیز، کنشی نمادین صورت گرفت که اعجاب جهانیان را برانگیخت. در برابر توهین به مقدس ترین چهره مسلمانان، جانباز انقلاب آقای #حسین_نوری که در اثر شکنجه های ساواک و ضایعه نخاعی ناشی از آن، دست هایش توان حرکت ندارند، قلم را در میان دندان ها قرار داده و تصویر حضرت مریم (س) را با زیبایی تحسین برانگیزی بر دیوار روبروی سفارت دانمارک در تهران نقاشی و آن را به اثر جهانی تبدیل کرد.

 حسین نوری هدف از این نقاشی را ابراز محبت مسلمانان نسبت به حضرت مریم (س) و محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام اعلام کرد و افزود: " این اثر را به خاطر نشان دادن محبت مسلمانان به دین مسیح و به جهان مسیحیت اهدا می کنم.

 اسلام  یهودیت و مسیحیت را به عنوان ادیان اسمانی و ابراهیمی به رسمیت می شناسد و قرآن‌ از پیامبران آن ادیان  با احترام و شکوه تمام یاد می کند. نام حضرت موسی (ع) ۱۳۶ بار و نام حضرت عیسی (ع) ۲۳ بار و نام حضرت محمد (ص) ۴ بار در قران ذکر شده است. تجلیلی که از حضرت مریم در قرآن مجید صورت گرفته است در انجیل های چهارگانه وجود ندارد. علاوه بر آن به صراحت قرآن مجید یهودیان و مسیحیان را اهل کتاب و اهل نجات می داند که در صورت مومن بودن و موحد بودن هیچ‌گونه غم و واهمه ای بر آنان نخواهد بود.


 اقدام #امامموسیصدر در راستای وحدت ادیان در لبنان قابل تامل است. تیرماه ۱۳۴۱ شمسی در شهر صور، یک بستنی فروش مسلمان به همسایه مسیحی خود که او هم بستنی فروش بود، ستم کرده و در میان مردم تبلیغ می کرد که بستنی مسیحیان از نظر اسلام نجس است و خرید آن جایز نیست. این حرکت باعث شد تا کار مرد مسیحی به شدت کساد شود. مرد مسیحی خدمت امام صدر رفت و از او شکایت و دادخواهی کرد. امام صدر از وی دل جویی نمود و به آن مرد مسلمان هم پیغام فرستاد تا از این عمل ناشایست دست بردارد؛ اما آن مرد مسلمان گوش شنوا نداشت. چند روز بعد امام موسی صدر با تکیه بر فتوای صریح خود مبنی بر طهارت اهل کتاب، همراه چند نفر در مغازه بستنی فروشی مرد مسیحی حاضر شد و ضمن دل جویی عملی، از بستنی های او تناول نمود و با این عمل، از حقوق یک شهروند مسیحی که مورد ظلم واقع شده بود، دفاع کرد.
این موضع در آن ایام انعکاس گسترده ای در سطح روزنامه های مهم لبنان از جمله النهار، الحیاة و لسان الحال یافت و منجر به تحکیم روابط مسیحیت و اسلام به رهبری امام موسی صدر شد.

 در پایان این بیت از حضرت حافظ را چاشنی پاسخ هنرمندانه آقای حسین نوری به اهانت کنندگان رسول گرامی اسلام می سازیم:
    
           جنگ هفتاد و دوملت همه را عذر بنه
            چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند