دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

المپیک ۲۰۲۰ توکیو با شعار "حس مشترک "

 المپیک ۲۰۲۰ توکیو " با شعار "حس مشترک "

هر آنچه باید درباره المپیک توکیو 2020 بدانید؛ راهنمای جامع برای سفر به ژاپن  - کجارو
 سی و دومین دوره بازی های المپیک به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، با یک سال تاخیر از یکم تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ به میزبانی ژاپن برگزار می شود. توکیو قرار است محل رقابت حدود ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور جهان باشد. در این ترکیب، ۶۶ نفر ورزشکاران ایرانی هستند که در ۱۷ رشته سهمیه حضور در بازی‌ها را به دست آورده‌اند.
از این رو اشاره کوتاهی به تاریخچه و فلسفه برگزاری مسابقات المپیک خالی از لطف نیست.

 دهه پایانی قرن نوزدهم میلادی، موجی برای راه اندازی یک سلسله بازی های ورزشی در اروپا شکل گرفت. شاید دلیل اصلی راه اندازی بازی ها، این بود که اروپا در قرن های گذشته هیچ گاه خالی از جنگ نبود و همواره رقابت های نظامی و درگیری در آن جریان داشت و کینه هایی بین ملت ها شکل گرفته بود که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد.

 در این دوران که عصر توسعه سریع علم و دانش در اروپا بود، عده ای به این فکر افتادند که با ایجاد یک سلسله بازی های ورزشی به نام " المپیک " ( همچون بازی هایی که در یونان باستان برپا می شد)، وحدت، همگرایی و همزیستی و صلح بین کشورها ایجاد کنند. آنان دوره نخست این بازی ها را در آتن برگزار کردند تا به تمدن مادری غرب که در یونان شکل گرفته بود، ادای احترام کرده باشند. می توان گفت در سال ۱۸۹۶، با برپایی اولین دوره مسابقات المپیک دنیای جدید، تجدید هویت فرهنگی غرب نیز شکل گرفت. در واقع این بازی ها ادامه بازی های المپیک باستان در جهت همگرایی مردم دنیای غرب بود.

اولین دوره - 1896 آتن | کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

پس از جنگ جهانی اول و دوم و تشکیل سازمان ملل متحد، المپیک تغییر ماهیت داد و به نهاد جدیدی تبدیل شد. پنج حلقه لگوی المپیک که هر کدام نماینده ای از پنج قاره اند، نشانگر همگرایی و صلح میان این پنج قاره در جهان است.


 با وجود این، ریشه تمدن اروپایی در این بازی ها همچنان آشکار است. شاهد این ادعا وجود رقابتی به نام ماراتن در مسابقات دو و میدانی المپیک است که ریشه در باور یونانیان به پیروزی مقابل تمدن هخامنشیان یا پارسیان دارد. ماراتن نام نبردی است که در عصر هخامنشیان بین ایران و یونان درگرفت. در این نبرد ایرانیان که نماینده تمدن شرق بودند، از یونانیان که نماینده تمدن غرب بودند، شکست خوردند. پس از پایان یافتن این نبرد، یک آتنی مسافتی طولانی را تا آتن برای رساندن خبر پیروزی بر سپاه ایرانیان دوید که بلافاصله با گفتن این خبر قالب تهی کرد و درگذشت.

 از این رو شاید مهم ترین رویداد المپیک هر دوره حضور یک دونده ایرانی در ماراتن است که نشان دهنده این ویژگی فرهنگ ایرانی است که همواره در پی برقراری دیالوگ‌ و همراهی با همه فرهنگ هایی بوده که از این سرزمین عبور کرده  یا با آن‌ ها در تضاد و تعامل بوده اند. ( سید احمد محیط طباطبایی )

دونده ماراتن ایران در المپیک: صددرصد به خط پایان می‌رسم - ایسنا

بازی های المپیک یکی از بزرگترین رویدادهایی است که میلیاردها انسان را از سراسر جهان و کشورهای مختلف با رنگ­ و نژاد و زبان های گوناگون، به یکدیگر نزدیک می­ کند. برای مثال تجلی نزدیک شدن انسان­ها به یکدیگر را در مراسم افتتاحیه بازی­های المپیک که در آن، کشورهای شرکت کننده در قالب کاروان ­های مجزا و با پرچم و رنگ خاص رژه می ­روند و همچنین در مراسم پایانی که ابتدا حمل کنندگان پرچم از هر یک از کشورهای شرکت کننده در یک ردیف و در پشت سر آنها تمامی دیگر ورزشکاران جهان در کنار یکدیگر در قالب «یک ملت» و بدون هیچ نشانه یا دسته بندی خاصی رژه می ­روند و وارد استادیوم می شوند؛ می­ توان مشاهده کرد.


رژه کاروان ایران در افتتاحیه المپیک 2016 (عکس) :: ورزش سه

به همین دلیل دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتس بس در جهان حین برگزاری بازی های المپیک و پاراالمپیک در توکیوی ژاپن شد. سنت آتش بس در زمان برگزاری المپیک، ریشه در یونان باستان داشته و فرصتی برای احیا و استقرار صلح و امنیت در جهان با محور «ورزش» است.  

در فراخوان آنتونیو گوترش آمده است: «ما نیز باید همین قدرت و همبستگی را در صحنه بین المللی از خود بروز داده تا صلح را در دنیا به ارمغان آوریم.»
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با ابراز امیدواری از تداوم آتش بس بیان کرد: « ملت ها می توانند از رهگذر این آتش بس موقت، به آتش بس های دائمی و صلح های پایدار دست یابند».

 شعار رسمی رقابت‌های المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو  "United By Emotion" "متحد با یک احساس" یا " #حس_مشترک " انتخاب شده است. این شعار بر قدرت ورزش تاکید می‌کند تا مردم از هر نوع و نژاد دور هم جمع شوند و این امکان برای آنان فراهم شود تا فراتر از هرگونه اختلاف، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و جشن بگیرند.

 امیدواریم کاروان ورزشی ما با درخشش در مسابقات المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ مانند گذشته روحیه پهلوانی و جوانمردی را که ریشه در سنت و فرهنگ ایرانی دارد، به زیباترین شکل نمایش داده و با افتخارآفرینی و کسب مدال، ایران را در جهان سربلند سازند..














































.

خانواده های محترم صداقتی، مومنی و پارسائیان

انالله و انا الیه راجعون

خانواده های محترم صداقتی، مومنی،ناطقی و پارسائیان


سلام علیکم

 با افسوس و دریغ، خبر درگذشت حاج آقا علی صداقتی یکی از چهره های مومن، امین و دوست داشتنی بازار گلپایگان را دریافت نمودیم.

 اگرچه این انسان وارسته اکنون در میان ما نیست؛ اما سجایای نیکو و ارزشمندی را که از خود برجای نهاد، در اذهان مردم همواره باقی خواهد ماند.

  مردم دوستی، اخلاق اسلامی، روشن بینی و گریز از خرافات در عین پای بندی به اصول و فروع مذهب از ویژگی های برجسته آن مرحوم به شمار می رفت.

 زنده یاد حاج آقا علی صداقتی را می توان یکی از حلقه های وصل بازار با جامعه فرهنگی گلپایگان قلمداد کرد که در امور عام المنفعه و خدمات ماندگار نقش تعیین کننده ای داشت.

 جایگاه رفیع و بلند آن مرحوم در راه اندازی و  پشتیبانی از نهادهای خدوم و مردمی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ به گونه ای که آثار آن محدود به زمان معینی نبوده و مواهب آن شامل حال نسل های آینده نیز خواهد گردید.

 صفت های اصیل و انسانی آن عزیز سفرکرده که در وجود پدر بزرگوارش شادروان حاج غلامعلی صداقتی نیز مشهود بود، یادگار ارزنده ای است که  با تاسی نمودن به آن ها می توان اخلاق عملی را در جامعه نهادینه ساخت.

 خدایش رحمت کند و او را در بهشت برین با صدیقان و صالحان همنشین گرداند. با عرض تسلیت، از حضرت باریتعالی برای بازماندگان سلامتی و صبر جمیل مسئلت می نماییم.

         خانواده مرحوم حاج عباس جعفری

.





















































..

درس هایی از یورو۲۰۲۰

️ درس هایی از #یورو_۲۰۲۰

 ابراهیم جعفری

فاتح یورو ۲۰۲۰؛ ایتالیا یا انگلیس | جام به خانه برمی گردد؟ - همشهری آنلاین
 مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۰ با تمام فراز و نشیب ها به پایان رسید و دستاوردهایی را برای جهانیان به یادگار گذاشت.

 با انجام ۵۰ مسابقه در ۱۱ شهر و ۱۱ کشور اروپایی و سپری شدن یک‌ ماه از آغاز مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی اروپا، دو تیم انگلیس و ایتالیا به فینال رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ راه یافتند که با قهرمانی ایتالیا پایان یافت.

 آلبرکامو نویسنده و فیلسوف مشهور قرن بیستم در جایی گفته بود تمام آنچه را از اخلاق و تعهد گرفته ام، مدیون فوتبال هستم. او که از فوتبال برای زندگی اش درس گرفته بود، اعتقاد داشت اخلاق و ارزش های ساده زمین فوتبال  فرصت خوبی برای تکامل انسان هاست؛ زیرا اگر فوتبال امری اخلاقی نبود، نمی توانست جهان شمول شود.

  یورو ۲۰۲۰ به‌عنوان یک کلاس درس زنده، شیوه صحیح رقابت و برخوردهای اصولی و اخلاقی را به ما یاد داد. نقطه اوج این داستان، پنالتی اعلام‌شده به ضرر دانمارک در بازی با انگلستان بود.
دانمارک که به‌عنوان یکی از شگفتی‌سازان مسابقات خودش را تا نیمه‌نهایی بالا کشید، تیم شایسته‌ای بود و برای راهیابی به فینال و کسب عنوان قهرمانی انگیزه بالایی داشت؛ اما با این که شرایط به نفع اش بود، در وقت‌های اضافی بازی با انگلستان در نیمه‌نهایی یک ضربه پنالتی بسیار مشکوک علیه این تیم اعلام شد. اکثر کارشناسان داوری در سراسر جهان عقیده دارند آن صحنه پنالتی نبود. داور وسط نیز به خودش زحمت بازبینی صحنه را نداد؛ اما دانمارکی‌ها بدون اعتراض شرایط را پذیرفتند و با حذف خود کنار آمدند. این زیبایی فوتبال حرفه‌ای است که می توان آن را به زندگی هم تعمیم داد.

 از نکات حائز اهمیتی که در این تورنمنت خودنمایی می کرد، عدم اتکا مربیان به ستاره ها بود. برخلاف سال های دور و دهه های پیشین که نبوغ ستاره ها تعیین کننده سرنوشت بازی ها بود، امروز نتایج تیم ها بیش از هر عامل دیگری به همدلی و روح جمعی بازیکنان، مربیان و تفکرات آنان بستگی دارد.
 مربیانی نظیر مانچینی، ساوتگیت و انریکه شکل جدیدی از فوتبال را به نمایش گذاشتند. کسپر یولمند سرمربی دانمارک و ولادیمیر پتکوویچ سرمربی تیم سوییس نشان دادند با دست های نسبتا خالی هم می توان معجزه کرد.

 #امید تا آخرین لحظه

 در چند مسابقه یورو ۲۰۲۰ شاهد بودیم تیم هایی که با یک یا دوگل از رقیب خود عقب بودند، حتی در دقایق پایانی بازی با اتخاذ تدبیر مناسب از سوی مربیان دوباره نیرو گرفتند و با جبران گل های خورده و کشیده شدن زمان به وقت های اضافی و ضربات پنالتی پیروز میدان شدند. (come back )
 نمونه بارز آن را در مسابقه میان دوتیم فرانسه و سوییس شاهد بودیم که در آخرین دقایق وقت قانونی سویس از شکست گریخت و با پشت سر گذاردن وقت های اضافی، در نواختن‌ ضربه های پنالتی فرانسه قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ را مغلوب ساخت.
آیا نمی توان این وضعیت را به زندگی انسان ها تشبیه کرد که هیچ زمانی برای فاصله گیری از خطاها و اشتباهات دیر نیست و می توان دوباره به زندگی بازگشت؟

 در اینجا ذکر خاطره ای را در مورد تاثیر فوتبال بر کُنش علمی نگارنده مناسب می دانم. در سال ۱۹۹۹ میلادی مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا بین دو تیم بایرن مونیخ و منچستر یونایتد برگزار گردید. تیم بایرن مونیخ که علی دایی را نیز به همراه داشت، تا دقیقه ۹۰ با گلی که از طریق یک ضربه آزاد به دست آمد، پیشتاز بود و همه بر این باور بودند که بایرن مونیخ فاتح جام خواهد بود؛ اما با اعلام ۳ دقیقه وقت اضافی از سوی داور چهارم، ظرف دو دقیقه تیم منچستر یونایتد با دو گل پی در پی با فاصله یک دقیقه ۲ بر ۱ پیش اُفتاد و بُهت و حیرت را در میان همگان حاکم ساخت و قهرمان شد.


فینال دراماتیک 1999 ، برتری شیاطین سرخ مقابل یاران علی دایی | طرفداری

 اینجانب در آن مقطع زمانی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده و مشغول رفع کاستی ها و اصلاحات تاکید شده از سوی استادان بودم. اینترنت هم در دسترس همه نبود. یکی از مواردی که حداقل ۴ ماه با آن دست به گریبان بودم، فراموش نمودن آدرس (Refrence) یک پاراگراف در متن مبانی نظری بود. این پاراگراف حلقه اتصال حائز اهمیتی میان بخش های مطالب به شمار می رفت. پس از تلاش ۴ ماهه و مایوس شدن از به دست آوردن آدرس این پاراگراف، تصمیم گرفتم از کنار آن عبور کنم؛ اما پس از مشاهده صحنه های فوتبالی بالا اراده جدیدی در من برای یافتن آدرس مورد نظر پیدا شد.

با خود اندیشیدم که نباید امید را از دست داد. پس از دو هفته تلاش بی وقفه، به هدف خود رسیدم و آدرس مورد نظر را در ماهنامه اطلاعات سیاسی، اقتصادی پیدا کردم. بدون شک اگر آن مسابقه را تماشا نمی کردم، هرگز به فکر تلاش مجدد نمی افتادم.

 از موارد قابل تحسین و زیبای فینال یورو ۲۰۲۰ اقدام سرمربی تیم انگلیس بود که حتی پس از شکست با بازیکنان خود حلقه اتحاد و همدلی تشکیل داد و بار دیگر روحیه امید را برای آینده در آنان ایجاد کرد

.













































..

به جای نوشابه، آب بنوشید

به جای نوشابه، #آب بنوشید


 هفته گذشته در کنفرانس خبری بازی فوتبال دو تیم پرتغال و مجارستان در یورو ۲۰۲۰ #کریستین_رونالدو بازیکن سرشناس پرتغالی، یک اقدام تاریخی را در جهت تغذیه سالم و ضد مصرف گرایی انجام داد که در مطبوعات و شبکه های اجتماعی بازتاب داشت. با توجه به اهمیت این اقدام نمادین، بخش هایی از مطالب روزنامه اعتماد و کانال عرصه های ارتباطی را که به قلم آقای علی ولی اللهی و دکتر یونس شکرخواه انتشار یافته اند، بازنشر می نمایم.

   رونالدو بعد از نشستن روی صندلی، دو شیشه نوشابه کوکاکولا ( اسپانسر رسمی یوفا ) را از روی میز برداشت و در جایی زیر میز پنهان کرد و بعد بطری آبی که کنارش قرار داده شده بود را رو به دوربین گرفت و گفت: آب بنوشید!
او با تقریبا ۳۰۰ میلیون فالوئر، یکی از مشهورترین آدم های حال حاضر دنیا به شمار می رود. خیلی ها معتقدند این اقدامش الگوی مناسبی بود که همیشه از یک ورزشکار انتظار می رود. رونالدو که میلیاردها نفر حرکاتش را نگاه می کنند و تلاش دارند خودشان را شبیه او سازند، حالا به هوادارانش گفته: " به جای نوشابه، آب مصرف کنید. "

 تردید نیست که نوشابه برای بدن ضرر دارد. این حرف همه پزشکان و متخصصان است. با این حال تبلیغ یک محصول مضر برای بدن توسط نهادهای ورزشی و ورزشکاران همیشه یک تناقض بزرگ به شمار می رود. سال ها قبل برخی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال از جمله بکهام، رونالدینهو، هانری، رائول گونزالس و چند ستاره دیگر در تبلیغات شرکت پپسی حاضر شدند. همین اواخر هم لیونل مسی و محمد صلاح در چالشی که با قوطی های نوشابه پپسی و کوکا انجام شد، شرکت نمودند. کلیپ های این دو چالش جوری طراحی شده بود که اصلا تبلیغ به نظر نرسند؛ اما کیست که نداند تقریبا هر حرکت لیونل مسی که هر تصویرش میلیون ها بار دیده می شود، تبلیغاتی است.

  تبلیغ چیپس، پفک، بستنی و غذاهای چرب و ... با استفاده از ستاره های دنیای ورزش امری طبیعی است. وقتی شخصی مثل دیوید بکهام با آن ژست جذابش قوطی نوشابه را  بالا می برد و سر می کشد، کدام دکتر می تواند ثابت کند نوشابه بد است؟ کدام مقاله علمی می تواند مصرف کنندگان را به این باور برساند که قند موجود توی نوشابه باعث بروز هزار جور مشکل در بدن می شود؟ تا یکی از این مقاله های علمی یا سخنرانی پزشکان بخواهد منتشر شود، تصویر بکهام همراه با قوطی نوشابه، سراسر دنیا را درنوردیده است.

 کریستین رونالدو در کنفرانس خبری بازی تیمش مقابل مجارستان نشان داد حساس بودن به مسوولیت های اجتماعی قرار نیست به انجام کار محیرالعقولی بینجامد.نیازی نیست ورزشکار وارد جریان های سیاسی بشود یا در مورد همه اتفاقات اجتماعی اظهارنظر کند تا مردم او را به عنوان یک کُنشگر بپذیرند. همین پنهان کردن بطری های کوکاکولا و گفتن جمله «آب بنوشید» در حد یک قیام مسلحانه علیه بزرگ ترین ُکارخانجات تولید محصولات مضر، عمل خواهد کرد.

 این حرکت درست یک روز بعد به شکل دیگری توسط #پل_پوگبا، هافبک تیم ملی فرانسه تکرار شد.
 پوگبا که یک بازیکن مسلمان است پس از مسابقه تیم ملی کشورش مقابل آلمان در جریان کنفرانس خبری یک بطری از مشروبات الکلی را که جلوی او روی تریبون قرار داده شده بود، کنار گذاشت.
 پس از این دو ستاره پرتغالی و فرانسوی #مانوئل_لوکاتلی، هافبک تیم ملی ایتالیا نیز در کنفرانس خبری پس از دیدار با سوئیس دست به اقدامی مشابه زد.
اقدام سه ستاره فوتبال اروپا چه با هدف توجه دادن به سلامتی و چه با ملاحظات دینی انجام شده باشد، برای حامیان مالی اتحادیه فوتبال اروپا بسیار ناخوشایند بود؛ اما در عین حال توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

 به گزارش یورونیوز، غول آمریکایی تولید کننده نوشیدنی‌های گازدار با انتشار بیانیه‌ای کوتاه برای کوچک شمردن این تاثیر، تاکید کرد که همه حق استفاده از نوشیدنی مورد علاقه و ترجیح خود را دارند.
اتحادیه فوتبال اروپا، #یوفا نیز پس از این جریان ادامه‌دار نسبت به کنار گذاشتن نوشیدنی‌ها توسط بازیکنان در کنفرانس‌های خبری هشدار داد و تهدید کرد که خاطیان را با جریمه تنبیه خواهد کرد.

حرکت #کریستین_رونالدو در نشست خبری قبل از دیدار برابر مجارستان که نوشابه کوکاکولا را کنار زد و توصیه کرد آب بنوشید، باعث ضرر ۴ میلیارد دلاری این شرکت شد.
گفته می شود اقدام اخیر بلافاصله سبب اُفت یک و شش دهم درصدی سهام شرکت تولید کننده این نوشیدنی گاز دار معروف در جهان گردید.
سهام این شرکت از ۲۴۲ میلیارد به ۲۳۸ میلیارد دلار رسید تا یک حرکت فوق ستاره پرتغالی، چنین تاثیری روی سهام شرکت داشته باشد.

 در شرایط کنونی که اقدام سلبریتی ها جایگزین عمل روشنفکران در جهان گردیده، باید  این کُنش را از سوی رونالدو به فال نیک گرفت. باشد که جوانان این رویکرد را در پیش گیرند که : " به جای نوشابه آب بنوشند "

.












































.