دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به یاد زنده یاد مصطفی منصوری از پیشگامان خوشنویسی گلپایگان

️ به یاد زنده یاد مصطفی منصوری       از پیشگامان خوشنویسی گلپایگان

 علی اکبر جعفری و ابراهیم جعفری


  هستی ز قلم رقم پذیرست

 زو شمع قلم فروغ گیرست
 سروی است قلم به باغ ادراک
 سایه ز رقم فکنده بر خاک

                            " قاضی احمد قمی"

در حال حاضر که جلوه های بصری جایگاه برجسته ای را در شناخت حقایق هستی به خود اختصاص می دهد، شاید بتوان گفت خوشنویسی یکی از بهترین رسانه هایی است که ذوق و اندیشه بشر را بازتاب داده و از جمله هنرهایی به شمار می رود که به دلیل برخورداری از جمال و زیبایی، تعامل انسان را با خِرد و اندیشه دانشمندان در طول تاریخ تسهیل نموده و استحکام می بخشد.

   از سوی دیگر این هنر اصیل را می توان به عنوان نمادی از هویت ایرانی و اسلامی و یکی از رازهای جاودانه شدن ادبیات فارسی قلمداد کرد که با درخشش خود آرامش، صلح جویی و تعادل را ارمغان نسل های گذشته و حال نموده است.
در عین حال هنر خوشنویسی دریچه ای از  دیپلماسی فرهنگی را نیز در جهان می گشاید که از طریق آن می توان با سایر کشورها؛ به ویژه جوامع شرقی و اسلامی ارتباط برقرار ‌کرد.

   خوشبختانه گلپایگان که میراث تمدن کهن و درخشان ایران را در سنگ نگاره هایش به همراه دارد، مهد خوشنویسانی است که به سهم خود در پویایی فرهنگ این سرزمین تاثیرگذار بوده و هستند.
 با کمال تاسف و تاثر از درگذشت یکی از پیشگامان خوشنویسی زادگاه مان مصطفی_منصوری مطلع شدیم. خاطره هنرنمایی ایشان از سال های دهه ۱۳۴۰ خورشیدی که از دبیرستان آغاز شد، در اذهان علاقه مندان به این هنر همواره پابرجاست.

 قدر شناسی از زنده یاد منصوری به عنوان یکی از پیشکسوتان خوشنویسی گلپایگان ، پاسداشت این هنر فاخر و سایر افرادی است که از این طریق به اعتلای فرهنگ اهتمام می ورزند.

.با عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری زادگاه مان، از خداوند متعال برای این عزیز سفرکرده رحمت و غفران واسعه مسئلت می نماییم.

.









































































.

بیوتکنولوژی، از​ جنگل‌های​ کانادا تا جزیره قشم

 بیوتکنولوژی، از​ جنگل‌های​ کانادا تا جزیره قشم

 دکتر نسرین معظمی پیشگام  بیوتکنولوژی در ایران

ابراهیم جعفری


 بیوتکنولوژی از جمله رشته هایی است که مسیر رسیدن به پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری‌های مطرح در سطح دنیا را هموار ساخته است.
این فناوری نخستین بار حدود صد سال پیش با هدف کاربرد دانش پزشکی و زیست‌شناسی در فناوری‌های ساخت بشر مورد توجه قرار گرفت.
در این تکنولوژی از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر خواص محصولات مختلف، ارتقای کیفی گیاهان و حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم‌ها در زمینه تولید محصولات مختلف ازجمله فرآورده‌های دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود. در گذشته استفاده از این فناوری به اصلاح نباتات و دام و تهیه فرآورده‌هایی مانند نان، ماست و پنیر محدود می شد.

 ورود این تکنولوژی به صنایع دارویی برای تولید آنتی‌بیوتیک و انسولین انسانی بیش از پیش به گسترش کاربرد آن منجر شده است. اکنون با پیدایش فناوری دی​ ان ایِ نوترکیب، دستکاری ژن‌ها و امکان انتقال ژن از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر، ظرفیت بهره‌برداری از این فناوری افزایش یافته است.
 
 دکتر نسرین معظمی، زیست‌شناس، میکروب‌شناس و بنیانگذار رشته بیوتکنولوژی در ایران که به پاس خدمات ارزنده‌اش جایزه اول بهترین دانشمند ایران را در کارنامه خود دارد، از دامان دانش پژوهان و اندیشورزان گلپایگان برخاسته است. خرسندم که به مناسبت #هفته_پژوهش به معرفی این چهره نمونه علمی می پردازم .
  این بانوی دانشمند پس از پایان دوره کارشناسی خود در رشته زیست شناسی از دانشگاه تهران، به دانشکده پزشکی دانشگاه لاوال کانادا رفت و ادامه تحصیل داد. پس از فعالیت در چند پروژه از جمله کنترل بیولوژیک آفات جنگل‌های کانادا در ادامه توانست طرح کنترل بیولوژیک مالاریا را اجرا کند.
برای تولید آنتی‌بیوتیک با شرکت‌های دارویی همکاری داشت و به این ترتیب در شاخه‌های مختلف زیست فناوری متخصص شد. او در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه لاوال کانادا فارغ‌التحصیل گردید و به ایران بازگشت.

 دکتر معظمی که در زُمره نخستین دانش آموختگان بیوتکنولوژی در ایران است، پس از  بازگشت به ایران به عنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه تهران فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد؛ اما با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، به دعوت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در دوران دفاع مقدس در زمینه تولید آنتی‌بیوتیک کار می‌کرد، به آن سازمان پیوست.

 در آن زمان دکتر معظمی توانست برای تولید حشره‌کش‌های بیولوژیک با هدف کنترل مالاریا در کشور بودجه‌ای را از سازمان ملل متحد بگیرد.
این پروژه یک کارخانه مینیاتور بیوتکنولوژی بود که فعالیت مشترک یونسکو و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به شمار می رفت.

 با توجه به دستاورد پژوهشکده بیوتکنولوژی، سازمان پژوهشها به عنوان مرجع منطقه‌ای آسیای میانه و غربی برای تکنولوژی انتخاب و معرفی شد و در کنفرانس عمومی یونسکو این موضوع رسماً اعلام شد .
دکتر معظمی در سال ۱۳۶۴ کنگره ملی بیوتکنولوژی را با حضور صد مهمان خارجی در کشور برگزار نمود و دو سال بعد در سال ۱۳۶۶ مجهزترین آزمایشگاه زیست فناوری را بنیانگذاری کرد که هنوز هم مرجع تحقیقات علمی بسیاری است. سپس مرکز بیوتکنولوژی خلیج فارس را در بندر قشم راه اندازی کرد که نخستین مرکز تحقیقات کاربردی بیوتکنولوژی دریایی در ایران است .

 دکتر نسرین معظمی در سال ۱۳۷۴ به پاس تحقیقات گسترده ای که در زمینه بیوتکنولوژی انجام داده بود، موفق به دریافت نشاننخلآکادمیک از دولت فرانسه به عنوان بالاترین نشان علمی این کشور گردید.
 شایان ذکر است که نشان نخل های آکادمیک فرانسه از سال ۱۸۰۸ میلادی ایجاد شده و انتخاب نام نخل یادگار شاخه های نخل و برگ ریزی آن ها ست که در یونان قدیم برای قدردانی و ادای احترام به برندگان مسابقات و قهرمانان بزرگ به هنگام عبورشان تکان داده می شدند. عنوان آکادمیک نیز به یادگار " آکادمی " یا مدرسه ای انتخاب شده که در قدیم توسط افلاطون فیلسوف یونانی ساخته شده است.

 رتبه اول پژوهش جشنواره بین المللی خوارزمی و جایزه اول بهترین دانشمند ایران و دریافت نشان پژوهش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶، برگزیده شدن به عنوان عضو شورای راهبری برنامه بین المللی علوم پایه یونسکو در سال ۱۳۹۴ به مدت سه سال، دریافت نشان عالی پژوهش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۵، ریاست و عضویت دائم پژوهشگاه فناوری‌های نوین و اولین عضو افتخاری مرکز بین المللی علوم و تکنولوژی از جمله افتخاراتی است که این دانشمند به خود اختصاص داده است .

 با عرض تبریک هفته پژوهش به دانش پژوهان، توفیق روزافزون سرکار دکتر معظمی را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

 در پایان با حضرت مولانا هم صدا می شویم که:

     *از محقق تا مقلد فرق هاست
       کاین چو داود است و آن دیگر صداست
        منبع گفتار این سوزی بود
       وآن مقلد کهنه آموزی بود

.

























































.

۸ آذر ماه ۱۳۷۶ روز تجلی افکار عمومی در ایران

 ۸ آذر ماه ۱۳۷۶ روز تجلی افکار عمومی در ایران


 در تاریخ هر کشوری روزهای منحصر به فردی وجود دارد که از حافظه تاریخی مردم هیچگاه محو نخواهد شد. ۸آذرماه سال۱۳۷۶ بعد از مسابقه تیم های ملی فوتبال ایران و استرالیا که با نتیجه مساوی ۲-۲ منجر به راه یابی ایران به جام جهانی فرانسه گردید و به  حماسه_ملبورن مشهور شد ، در اکثر شهرهای ایران و به ویژه تهران بزرگ هنگامه ای از شور و نشاط مردم اعم از زن و مرد ، پیر و جوان ، روستایی و شهری ، نظامی و غیر نظامی و... برپا گردید که مدت ها در گفتمان عمومی جاری و ساری بود.

   اینجانب که مسابقه را در وزارت جهاد سازندگی ( سابق )  واقع در خیابان طالقانی از تلویزیون تماشا می کردم ، شاهد بودم که تا قبل از شروع نیمه دوم مسابقه مکان های عمومی و خیابان های مرکزی تهران بسیار آرام و در شرایط عادی بود؛ اما بعد از مسابقه که مشخص گردید ایران مسافر جام جهانی شده است، وضعیتی در خیابان ها و میادین شهر به وجود آمد که به راستی می توان آن پدیده را  زلزله_اجتماعی نامید.
 
    در عصر کنونی صاحب نظران نیرومندترین قدرت  را در جهان  افکار_عمومی " ( Public Opnion ) جوامع می دانند.
  افکار عمومی ضمیر باطنی یک ملت است که بدون در نظر گرفتن آن ، هیچ طرح و برنامه ای در سطح کشورها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید .
به نظر بنده موج های نیرومند شعف و شادمانی مردم که در آن روز مانند چشمه از هر کوی و برزن جوشید ، به رودهای خروشان مردم متصل شد و جلوه درخشانی از " افکار عمومی " را به نمایش گذارد.

    فراموش نمی کنم که این رویداد به شدت مورد توجه محافل علمی و دانشگاه ها نیز واقع شد و استادان مراکز آموزش عالی در کلاس ها و محافل آکادمیک در مورد آن به گفت و گو با دانشجویان و ... می پرداختند. یکی از چهره های علمی که این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل جدی و عمیق قرار داد، دکتر پرویز پیران استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی بود که در یک میزگرد دوساعته با جمعی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه اطلاعات به ابعاد گوناگون آن پرداخت و خاطرنشان ساخت که حضور گسترده و پرشور همه اقشار جامعه را در روز ۸ آذرماه ۷۶ از  منطرهای مختلف علمی می توان در قالب پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری طرح نموده و مورد واکاوی قرار داد.  

 حاصل این نشست در روز ۲۷ اسفند ماه همان سال در روزنامه همشهری انعکاس یافت. دکتر پیران بروز ناگهانی این واقعه  را نشانه روشنی از مطالبه های جوانان و اعلام نیازهایی دانست که در شرایط عادی امکان درک آن توسط مدیران و مسئولان وجود ندارد. در عین حال بی توجهی به این موارد را زنگ خطر  در جهت فاصله گیری از عقلانیت و  " جامعه مدنی " قلمداد کرد که نتیجه آن پدیده خطرناک " انبوه خلق " و " جامعه توده وار " خواهد بود.

 اگرچه در مسابقه های بعدی تیم ملی فوتبال ایران با سایر کشورها؛ به ویژه تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که با پیروزی ملی پوشان ما همراه گردید، مردم تهران و سایر شهرستان ها تا صبح بیدار مانده و به شور و شعف پرداختند؛ اما با توجه به این که تا قبل از مسابقه ایران و استرالیا هیچ سابقه ای از موارد مطرح شده بالا وجود نداشت، می توان ۸ آذر ماه ۱۳۷۶ را یکی از روزهای تاریخی ایران قلمداد کرد که " افکار عمومی " به برجسته ترین شکل ممکن خود را نمایان ساخت .

 خدای بزرگ را سپاسگزاریم که تیم کنونی فوتبال ایران با رشادت بازیکنان و هدایت منطقی دراگان اسکوچیچ و دستیارانش با عزیمت به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فاصله اندکی دارد.
 امیدواریم این تیم شایسته در مراحل بعد نیز با درخشش خود برای ایران عزیز افتخارآفرین باشد .












































.