دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

زنان و توسعه روستایی

زنان و توسعه روستایی



انگیزه نگارش این یادداشت ، مشاهده فایل صوتی ، تصویری از روستای فاویان به عنوان اولین روستای بدون پلاستیک در ایران است که به ابتکار آقای مهندس ابراهیمی تهیه و تنظیم گردیده و در کانال های تلگرامی گلپایگان انتشار یافته است.

این فایل دارای چند نکته قابل توجه است که به ترتیب توضیح می دهم.

۱- نقش آفرینی سرکار خانم زهرا جمالی به عنوان کنشگری مسئول و متعهد که با تلاش صادقانه خود زنان و مردان روستا را در راستای عدم استفاده از پلاستیک و نایلون متقاعد ساخته و در این زمینه فرهنگ سازی نموده اند ، اقدامی تحسین برانگیز و در خور ستایش است. خوشبختانه زنان روستایی در کشور ما پا به پای مردان اثرگذار بوده و سهم قابل توجهی در پیشرفت و توسعه آن مناطق دارند. اینجانب در سال های پایانی دهه ۸۰ به منظور اجرای یک پروژه علمی با عنوان " ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی " به مناطق روستایی هفت استان عزیمت نموده و با مشاهده و بررسی دقیق ، به این حقیقت پی بردم که جامعه روستایی ایران همپای شهرنشینان با درنوردیدن موانع ذهنی و ناکارامد سنتی به سوی توسعه حرکت کرده و زنان در این مسیر جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهند. جالب این که یکی از موارد بالا فعالیت تسهیلگران زن روستایی در شهرستان خمین بود که به دلیل کمبود آب ، با هدایت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نسبت به ایجاد تشکل و بسیج زنان روستایی در جهت کاشت زعفران که به آب اندک نیاز دارد ، اقدام نموده و پس از داشت و برداشت ، این محصول را در بازارهای استان و تهران به فروش رسانده و درآمد قابل توجهی به دست می آوردند.

۲- برداشت دوم از مشاهده این فایل ، اعتماد عمومی مردم روستای فاویان اعم از زنان و مردان به سرکار خانم جمالی است که نشان از رشد فرهنگی آنان دارد. به عبارت دیگر باور به توانمندی زنان و استفاده از این ظرفیت بالا ، نوید دهنده فردایی بهتر در جهت توسعه پایدار روستایی و شهری می باشد. از سوی دیگر چنانچه بپذیریم که توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی ناقص بوده و راه به جایی نمی برد ، این روند بسیار نویدبخش و امیدوار کننده است.

۳- در عین حال بنده با درخواست سرکار خانم جمالی از مسئولان نسبت به صدور مجوز برای حفر چاه عمیق و تامین آب از این طریق همدلی ندارم ؛ زیرا امروز برای افکار عمومی روشن شده است که فراگیر شدن چاه های عمیق و کشیدن آب از قعر زمین به وسیله موتور پمپ ها بالاترین عامل در فرونشست زمین ، کم آبی و از آن مهم تر تخریب گسترده قنات ها به عنوان شاهکار اختراع های ایران شده است. فراموش نکنیم که اغلب صاحبنظران تمدن ایران را " تمدن کاریزی " نام نهاده اند. از این رو ای کاش درخواست ایشان مرمت و احیای قنات های فاویان و ... بود. البته بنده در متن مشکلات اهالی آن روستا نیستم و شاید دستی از دور بر آتش دارم ؛ اما شایسته است که از احیای قنات ها که با اکوسیستم طبیعی ایران کاملا سازگار است ، غافل نشویم.

با عرض تبریک به سرکار خانم جمالی و مردم شریف فاویان و تشکر از همکاری دهیاری و شورای اسلامی آن روستا ، توفیق روزافزون ایشان را در پیشبرد اهداف بلندشان از خداوند متعال خواستارم.



ابراهیم جعفری
نظرات 1 + ارسال نظر
دکتر حسین جعفری شنبه 1 دی 1397 ساعت 11:36

باسلام
درتایید نظر دکتر ابراهیم جعفری درمورد عدم بکارگیری آب از اعماق زمین اضافه می نماید آبهای زیر زمینی ذر عمق زیاد حاوی ماده سرطانزای نیترات بوده واین ماده آمار سرطان را در کشور ما بعد از تصادفات جاده ای بالا برده است.الحمدالله با افزایش بارندگی در امسال که امید است ادامه دار باشد این معضل تا حد زیادی مرتفع گردد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.