دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

راه اندازی کافه کتاب گامی درجهت نهادینه ساختن کتابخوانی



 به مناسبت هفته کتاب و کتاب داری

کتاب مادر فرهنگ و حلقه ارتباط همه اجزای یک ملت است؛ به گونه ای که تمام حوزه های دانش و فرهنگ از آن توشه برمی گیرند؛ بنابراین اگر به خلق کتاب‌های جدید و تکریم پدیدآورندگان محتوا نیندیشیم، تمدن ایران را که با کتاب درآمیخته است، در گذشته تاریخی اش رها خواهیم کرد.

کتاب سرمایه ماندگار ملت‌ها، مبداء خیزش‌ها و سند هویت‌بخش تمدن‌هاست. فروغ هر جامعه مرهون چراغی است که از کتاب پرتو می‌گیرد. ملت‌های بزرگ جهش فرهنگی و علمی خود را با کتاب آغاز کرده و با ثبت آن ادامه داده‌اند.

 اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که انقلاب الکترونیک، فضایی متفاوت را نسبت به همه دوره‌های مختلف زندگی انسان رقم زده است: نخست آن‌ که گرفتار مخاطره دانش دروغین فست‌فودی شده‌ایم؛ دیگر این‌ که اندیشه‌های سست‌پایه و نوشته‌های غیرواقعی به سرعت در حال تکثیرند.

با این وصف فقط نهضت فراگیر کتاب خوانی می‌تواند ما را در مقابل تهدیدهای پیش رو مصونیت بخشد؛ به شرطی که همگان در این پویش حضور یابند. در پیمودن مسیر فرهنگ کتاب خوانی، نخست باید خانواده را محور حرکت قرار دهیم تا بتوانیم در گام دوم با یاری مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و ...  شاهد جامعه کتاب خوان و دانا باشیم.  
 بدیهی است در این راستا کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های محلی که دریچه‌های تنفسی- فرهنگی روستاها و شهرها هستند، در ساختن مناطقی اندیشه‌ورز و فرهنگ‌مدار نقشی مؤثر دارند .

 از یاد نبریم که پیامبر مهربانی‌ها، حضرت ختمی‌ مرتبت(ص) با اعجاز کتاب( قرآن مجید) قلب‌ها را تسخیر، جان‌های جویای حقیقت را مجذوب و حال خوش زیستن انسانی و اخلاقی را به جوامع بشری ارزانی کرد .

از اتفاقات فرخنده ای که طی سال های اخیر در حوزه کتاب و کتابخوانی افتاده، برگزاری نشست های فرهنگی با محوریت رونمایی و نقد و بررسی  کتاب یا دیگر آثار هنری است. این جلسات که پیش تر با تمرکز بر آثار ادبی برگزار می شد، در سال های اخیر به کتاب های علمی، تخصصی و اندیشه ای نیز بسط یافته و در کنار گسترش فضاها و پاتوق های فرهنگی نظیر کتابخانه ها و فرهنگ سراها و ...، ظرفیت خوبی را برای شکل دهی حلقه های فکری و فرهنگی با محوریت کتاب ایجاد کرده و در کنار آن زمینه ارتباط بیشتر و صمیمی تر مخاطبان با مولفان، مترجمان و منتقدان را فراهم نموده است. دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نیز در این عرصه گام های خوبی برداشته اند و جلساتی را با محور معرفی و نقد آثار علمی تولید شده توسط استادان، دانشجویان و پژوهشگران برگزار می کنند.

 در گذشته نه‌چندان دور، نه کافه‌ها جایی برای کتاب داشتند و نه کتابفروشی‌ها جایی برای نشستن و نوشیدن؛ اما با گذر زمان، کتاب و کافه به هم پیوند خوردند و کافه کتاب‌هایی در شهرهای بزرگ ایجاد شد. حضور نویسندگان و اهالی قلم و علاقه مندان به کتاب خوانی در کافه کتاب‌ها ا و گفت‌وگوی آنان حول محورهای مختلف، دورهمی « کتاب خوانی» در « کافه » را لذت بخش کرد و به‌نوعی پای کتاب‌ها به کافه‌ها باز شد؛ به‌طوری‌که دیگر قفسه‌های کتاب محدود به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها نیست.
 
 اگر گذرتان به پارک شهر گلپایگان افتاده باشد، سازه ای زیبا در نزدیکی ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شما را مجذوب خواهد ساخت. نام این سازه کافه کتاب است که اگر به تماشای آن بروید، انواع کتاب های کودکان و نوجوانان نظر شما را جلب خواهند کرد و زیباتر از آن، حضور کودکان و نوجوانانی است که در فضای باز کافه، سرگرم مطالعه اند یا در برابر قفسه ها، به جستجوی کتاب مشغول اند. نوجوانان با استعداد و مبتکری که علاوه بر مطالعه، با شوق بسیار می نویسند و آثار خلاقانه و قابل توجه شان در هفته نامه صدای گلپایگان چاپ می شود و بعد از آن در صفحه اینستاگرام کافه کتاب منعکس می گردد .

  آقای محمد امیدی، دبیر زبان و ادبیات فارسی، که مدیریت کافه کتاب را نیز به عهده دارد، با یاری همکاران دلسوز و عنایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی در ترغیب و تشویق نوجوانان به مطالعه و خلاقیت های هنری و علمی دارند .
با آرزوی توفیق برای این چهره خدوم، بدون تردید تلاش ایشان که اقدامی اساسی در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی در گلپایگان به شمار می رود، ستودنی است.

ضمن تشکر از مساعدت شهرداری گلپایگان در اختصاص دادن مکانی مناسب برای این منظور، آدرس اینستاگرامی کافه کتاب گلپایگان را با نشانی book.cafe.golpa …

در پایان با آرزوی نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در جای جای کشورمان، سروده زیبای # فریدونمشیری* در مورد * در مورد *_کتاب_* را تقدیم حضورتان می نمایم:
 
 ای باغ پرسخاوت اندیشه های ناب
 سوگند به برگ برگ تو اعجاز آفتاب
 جان من و تو هرگز از هم جدا مباد
 ای خوب جاودانه، ای دوست، ای کتاب

























































.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.