دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است ، دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست



 به مناسبت روز جهانی هنر و هنرمند

 

 ۱۵ آوریل مصادف با ۲۶ فروردین ماه روز جهانی هنر می باشد.
 نامگذاری این تاریخ به عنوان روز جهانی هنر در سال ۲۰۱۲ میلادی به افتخار سالروز تولد لئوناردو داوینچی به عنوان سمبل صلح جهانی، آزادی بیان، تحمل، برادری و چند فرهنگی بودن و همچنین اهمیت هنر در زمینه های دیگر  تاریخ پیشنهاد گردید.

 روز هنر نقش مهمی در توسعه دانش، تشویق به گفت و گو و لذت بردن از زندگی دارد. این  ویژگی‌هایی است که هنر همیشه همراه خود داشته است. به این ترتیب می‌توانیم با توسعه بیشتر هنر به آزادی و صلح در جهان دست پیدا کنیم.
روز هنر باعث می‌شود میان خلاقیت‌های هنری و جامعه پیوند ایجاد شود. همچنین این روز از سوی انجمن بین‌المللی هنر، برای ایجاد آگاهی در مورد فعالیت‌های خلاقانه هنر در سراسر جهان ثبت شده است.
از این رو یونسکو در روز هنر همه را به فعالیت‌های مختلف مانند مناظره‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها، رویدادهای فرهنگی و دیدار از نمایشگاه‌ها تشویق می‌کند.

 از سوی دیگر این روز به‌ عنوان نمادی از آزادی بیان، چند فرهنگی، صلح جهانی، بردباری و برادری ثبت گردید. همچنین روز هنر گواهی بر تأثیر هنرهای زیبا در همه شئونات زندگی است.
هنر در شکل‌های مختلف وجود دارد؛ اما رشته‌های رسمی آن برای اولین بار در یونان باستان تأسیس شد. این رشته‌ها شامل معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، ادبیات و رقص می‌شوند. بعدها، سینما به‌عنوان هنر هفتم در سال ۱۹۱۱ توسط منتقد بزرگ سینما، ریچیوتو کانودو، به اشکال مختلف هنر اضافه شد.

 هنرمندان بزرگ به ما یاد دادند که از طریق هنر از زندگی لذت ببریم. آنان به ما آموختند که می‌ توان با هنر رنج‌ها و سختی‌های زندگی را کم کرد.
 قطعاً تأثیر شگفت انگیز هنر در جهان بر هیچ کس پوشیده نیست. پس اگر لحظه‌ای به نبودن هنر و هنرمندان بزرگ فکر کنیم، متوجه تأثیر فوق العاده آن بر زندگی خود می‌شویم. هنر لذت بی پایان زندگی است.

 هنرمند کسی است که عِرق روحی خویش را در یکی از قالب های هنری مانند نقاشی، طراحی، مجسمه سازی، صنایع دستی، موسیقی، نمایش، عکس و فیلم و یا حتی در کالبدِ رُمان و شعر می دمد و سعی می کند با مضامین مختلف و روایت های نو و قابل انعطاف در ژانرهای متفاوت و روح نواز به شهروندان ارائه نماید.
در عصر کنونی هنرمند مبارزی است که همزمان در دو جبهه متفاوت درون و برون در نبردی بی امان می باشد.
 در مبارزه درون، یک هنرمند در تکاپو برای پیدا کردن پاسخ به پرسش هایی در زمینه چیستی ها و چرایی های زندگی بوده و تلاش برای کاستن از درد و رنج انسانها و تسکین آلام بشری ، بخش برونی این مبارزه می باشد.
همچنین هنرمند از مسیر هنر در ایجاد زیبایی و نشاط روحی به انسان سرگشته در کسالت های روحی و روانی و اسیر در چنگال تکنولوژی مددرسان خواهد بود.

 روز جهانی هنرمند این روحیه خلاقانه را به نمایش می گذارد که امروز برای آینده به ثبت خواهد رسید.
شوق و شعف و لذت در کرانه روح انسان به واسطه صدای یک ملودی ، تلاقی رنگ و نور و نگاه در یک قاب عکس یا یک بوم نقاشی و نگاه بی سر و صدا از مجسمه ای که به ابد خیره می گردد، به تصویر کشیده می شود.
رسالت یک هنرمند دیدن و به تصویر کشیدن حقایق زیر پوست جامعه است؛ واقعیت هایی که با چشم غیرمسلح افراد عادی قابل درک و تشخیص نیستند.
 روز هنر و هنرمند را به هنرمندان ایران و افرادی که در جامعه هنرمندانه زندگی نموده و با هنرنمایی خود دل ها را شاد می کنند، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و یادآور می شویم که به قول شاعر امید ژاله اصفهانی :

 شاد بودن هنر است
بشکفد بار دگر لاله ی رنگین مراد
غنچه ی سرخ فرو بستهِ دل باز شود
من نگویم که بهاری که گذشت آید باز
روزگاری که به سر آمده، آغاز شود
 روزگار دگری هست و بهاران دگر
 شاد بودن هنر است ، شاد کردن هنری والاتر
لیک هرگز نپسندیم به خویش
که چو یک شکلک بی جان شب و روز
بی خبر از همه خندان باشیم
 
بی غمی درد بزرگی است که دور از ما باد
کاشکی آینه ای بود درون بین که در آن خویش را می دیدیم

آنچه پنهان بوداز آینه ها می دیدیم
می شدیم آگه از آن نیروی پاکیزه نهاد
که به ما زیستن آموزد و جاوید شدن
پیک پیروزی و امید شدن
 شاد بودن هنر است ،
 گر به شادی تو دلهای دگر باشد شاد.
 زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
 هرکسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
 صحنه پیوسته به جاست.
 خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.