دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

بازخوانی گذشته درخشان آموزش و پرورش گلپایگان، راه گشای اهداف راهبردی مدیران، معلمان و دانش پژوهان

* بازخوانی گذشته درخشان آموزش و پرورش گلپایگان، راه گشای اهداف راهبردی مدیران، معلمان و دانش پژوهان* 


 ابراهیم جعفری

 دهکده جهانی

@dehkade_jahan


 *ما چو ناییم و نوا در ما ز توست* 

 *ما چو کوهیم و صدا در ما ز توست* 

 *ما که باشیم ای تو ما را جان جان* 

 *تا که ما باشیم با تو درمیان* 

                                              ( مولوی )


 اولین نشست هم‌اندیشی انتشار کتاب *روایت فرزانگی آموزش و پرورش گلپایگان* روز پنجشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس محترم اداره جناب آقای عبیری، استادان مرتضی امامی، علی اکبر جعفری، مهندس یاوری معاون آموزشی، خانم دکتر مهرنوش امینی مدیر پژوهش سرا، سرکار خانم کاویانی کارشناس تکنولوژی آموزشی و اینجانب برگزار شد. 

لازم به یادآوری است که طی چند سال گذشته نگارش این کتاب دغدغه جدی رییس سابق آموزش و پرورش جناب آقای دکتر مهدیان بود که خوشبختانه با استقبال گرم جناب آقای عبیری همراه شد؛ به گونه ای که ایشان بر لزوم تشکیل جلسه‌های بعدی با حضور سایر علاقه مندان تاکید نمودند.

موارد زیر حاصل گفت و گوی آفراد حاضر در جلسه بود که مناسب دیدم جهت تنویر افکار عمومی و دریافت پیشنهاد از سوی مخاطبان مطرح سازم.


 اگر توسعه پایدار هر منطقه را مشتمل بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ...  بدانیم، بدون تردید *توسعه فرهنگی* در گلپایگان، وجه غالب آن را به خود اختصاص می دهد؛ از این رو سهم آموزش و پرورش نسبت به سایر نهادها به مراتب برجسته تر می باشد.


 اکنون که آموزش و پرورش گلپایگان *صدمین سالگرد* فعالیت خود را پشت سرگذارده، فرصت مناسبی است تا عوامل موثر در نقش آفرینی این نهاد بر پیشرفت گلپایگان از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تا کنون در قالب انتشار کتاب مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که معلمان سطوح پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه، مدیران آموزشی و خیران عرصه آموزش در پیشبرد اهداف علمی زادگاه مان دارای نقش بوده آند؛ از این رو انتظار می رود حق هر کدام از آنان به شایستگی ادا گردد تا به عنوان الگوهای تلاش صادقانه در میان جامعه مطرح شوند و نسل جدید دریابد که چهره های تحصیل کرده و تاثیرگذار گلپایگان در کشور و حتی خارج از ایران محصول مجاهدت ها و دلسوزی های آنان بوده اند. 


 از سوی دیگر مکان های آموزشی و ویژگی های آن ها مانند *دانشسرای مقدماتی، دبیرستان امام خمینی «ره» ( فردوسی سابق )، اولین مدرسه ابتدایی که در سررباطان راه اندازی گردید* و ... به عنوان *مراکز نمادین علمی که دریچه های ورود مدرنیته به زادگاه مان بودند* ، به نسل کنونی معرفی گردند تا در خاطره جمعی اش باقی بماند و با میراث فرهنگی خود بیشتر آشنا شود.


 از آنجا که *«گذشته چراغ راه آینده است»،* باید با الهام از دستاوردها و تجربه های تاریخی آموزش و پرورش گلپایگان، *بستری برای هویت زایی و اثرگذاری بیشتر این نهاد در زمان های حال و آینده به وجود آورد تا پیوند نسل امروز و فردای ما با آن گذشته درخشان، استحکام یابد.* 


 یادآوری این نکته ضروری است که بنا شد کتاب روایت فرزانگی در *چهار بخش*  تدوین گردد: 

اولین بخش به *تاریخچه شهر فرهنگ  محور گلپایگان* باز می گردد که  فرآیند تشکیل آموزش و پرورش نیز ذیل آن قرار می گیرد.

بخش دوم شامل *نخبگان فرهنگی و افراد تاثیر گذار در دهه های ۱۳۴۰ تا کنون می باشد* ؛ افرادی که دانش آموخته مدارس زادگاه مان هستند و شایستگی خود را در جهت خدمتگزاری به ایران عزیز اثبات نموده و برای گلپایگان افتخار آفرین بوده آند.

بخش سوم به شهیدانی تعلق دارد که از دامان آموزش و پرورش گلپایگان به سوی جبهه های دفاع مقدس شتافتند و جان خود را تقدیم راه خدا و استقلال میهن نمودند.  

بخش چهارم به عملکرد خیران مدرسه  ساز و فرهنگیان  خیر اندیش در زمینه راه اندازی نهادهای علمی مدنی نظیر *«خانه ریاضیات»* و ... می پردازد.


 خوشبختانه مقاله ها و یادداشت های قابل توجهی در مورد مدیران و معلمان تاثیر گذار ( اعم از آنان که در قید حیات آند و افرادی که دعوت حق را لبیک گفته اند)، *در فضای مجازی ( سایت آخاله، کانال دهکده جهانی و ... )* و نیز *آرشیو هفته نامه «صدای گلپایگان»* موجود است که می توان با جمع آوری و بازنگری، مورد استناد قرار داد. علاوه بر آن *تاریخ شفاهی آموزش و پرورش گلپایگان* نیز به روایت آقای علی اکبر جعفری در ۴۱ بخش با عنوان *«عطر خاطره ها در گذر زمان»*  که بیانگر تحولات آموزشی زادگاه مان می باشد، در صفحه اینستاگرامی ایشان با آدرس *Aliakbar_Jafari3* در دسترس است.


اکنون که اراده ای برای جمع بندی دستاوردها در جهت راه گشایی به سوی آینده بهتر ایجاد گردیده، جا دارد کنشگران سپهر آموزشی گلپایگان؛ به ویژه مدیران و معلمان بازنشسته و شاغل با مستند سازی تجربه های خود در مدرسه و کلاس، اداره آموزش و پرورش را در تهیه و تدوین  کتاب  *روایت فرزانگی* یاری دهند.


 *این سخن پایان ندارد لیک ما* 

 *باز گوییم آن تمام قصه را*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.