دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به یاد زنده یاد دکتر فیروز نادری، دانشمند و مدیر ارشد ایرانی تبار ناسا که به میهمانی خاک رفت*


 ابراهیم جعفری

دهکده جهانی

@dehkade_jahan

 _اشاره: این یادداشت برگرفته از مقاله آقای حسن فتاحی در روزنامه شرق یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ و کانال تلگرامی دکتر مهران صولتی می باشد._ 


 *دکتر فیروز نادری* دانشمند و مدیر پروژه های مهم سامانه خورشیدی ناسا از خاکدان هستی جدا شد و به سوی خدا شتافت.

اوج درخشش فیروز نادری در پروژه های مربوط به سیاره بهرام یا مریخ بود. در حال حاضر مهم ترین پروژه های سازمان ناسا درباره سامانه خورشیدی و در صدر آن سیاره بهرام است. 

فیروز نادری توانست در ناسا، بهترین ها را به کار گیرد و مرزهای دانش و فناوری را جابه جا کند. او در مصاحبه ای گفته بود پس از بازنشستگی، مهم ترین کارش راهنمایی و مشاوره پژوهشگران جوان است تا استارت آپ های نوآورانه شان *را برای پیشبرد دانش و فناوری راه اندازی کنند. 

او گفته بود: « *تمام جوانان پرتلاش پژوهشگر و به ویژه جوانان ایرانی را فرزندان نازنین خود می داند.* »

اگر بخواهیم در مهارت و ظرافت مدیریت شادروان فیروز نادری جمله ای کوتاه بگوییم، این است که مدیریت بر مجموعه ای از سامانه های پیشرفته با هوشمند ترین مهندسان و پژوهشگران، کاری بس دشوار است. کاری که او به خوبی از عهده اش برآمد.


 فیروز نادری دانشمندی ایران دوست بود. او تمام سال های کاری خود را در آمریکا به سر برده بود. اگرچه در چارچوب متعارف شهروند آمریکا بود؛ اما همواره خود را *ایرانی* یا ایرانی-آمریکایی می نامید. ایران را دوست داشت و با سبک خودش، به هر طریق که می توانست به کشورش کمک می کرد. 

نکته مهم درباره زنده یاد نادری این است که جوانان ایران را بسیار باور داشت و همیشه می گفت این نسل جوان، ایران را خواهند ساخت و متحول خواهند کرد. او در شبکه های اجتماعی و به ویژه در بازه های حساس، همواره حضور داشت. از دریافت جایزه کارگردان معروف ایرانی، با همراهی انوشه انصاری گرفته تا پیگیری فرستادن پیامی و کمکی برای دبیرستانی که با نام او مزین گردیده، حضوری پررنگ و پرتکاپو داشت.


 فیروز نادری در ناسا نسل جدیدی از کارآفرینان را ساخت و نسل نویی از مدیران را تربیت کرد که پا جای پای او بگذارند. او در دوره کاری اش جایزه های مهمی را دریافت کرد؛ اما میراث او فراتر از مدال هاست. این چهره فرهیخته کمک کرد تا مرزهای دانش جلوتر بروند. وجود فیروز نادری برای جوانان و نوجوانانی که در سر، رویای ستارگان و فضا را دارند، الهام بخش و امیدآفرین بود. خودش هم این را می دانست و به همین دلیل همواره در سخنرانی های عمومی یا شبکه های اجتماعی حضور داشت. دکتر نادری برای همیشه در دل کسانی که او را از دور یا از نزدیک می شناختند، زنده است و نامش در دفتر دانش و کتاب میهن بلند و جاودانه می ماند.


 از سوی دیگر فیروز نادری نماینده شایسته ای برای جامعه دور از وطن ایرانی ( دیاسپورای ایرانی ) بود؛ همان جامعه ای که بیش از همه جای دنیا در آمریکا حضور دارد و تحصیل کرده ترین اقلیت مهاجر این کشور محسوب می شود. نادری همه موفقیت های قابل تصور برای یک ایرانی مهاجر را به دست آورد و کارنامه درخشانی را از خود به جا گذاشت.


 فیروز نادری به عنوان مدیر پروژه منظومه شمسی در (Nasa) به جایگاه بلندی دست یافت. این موفقیت آن جا بیشتر جلوه گر می شود که در قرن بیستم دستیابی به آسمان و درنوردیدن آن نشانه واقعی ابرقدرتی محسوب شده و به رقابت امریکا و شوروی ( سابق ) در تسخیر فضا انجامید. در مجموع باید گفت ایرانیان بسیار بختیار بودند که فرزندانی از جنس فیروز نادری و انوشه انصاری را به دنیا عرضه کردند.


فیروز نادری دغدغه مند ایران بود و درباره آینده آن می اندیشید؛ از این رو به الگویی برای جوانان ایرانی در داخل و خارج از کشور تبدیل شده بود؛ به ویژه این که با وجود تمام تنگناها توانست در تراز جهانی بدرخشد و موفقیت هایی از جنس *پروفسور مریم میرزاخانی* کسب نماید. 


 داده های مهاجرتی نشان می دهند که اگر چه کشورهایی مانند چین و هند مهاجران بیشتری به امریکا و اروپا فرستاده اند؛ ولی از این بخت برخوردار بوده اند که بخش قابل توجهی از رفتگان بعد از پایان تحصیلات به کشور خود بازگشته اند؛ اما شوربختانه تعداد مهاجرینی که به ایران بر می گردند، تنها در حدود ۱۰ درصد است. از همین رو نقش *شخصیت هایی مانند نادری برای ایجاد یک پل ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج کشور می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.* 


  *روانش شاد و یادش گرامی باد*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.