دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

یادکردی از زنده یاد مهندس محمد رضا نریمانی که تبلور ارزش های جهادی بود*

*جهاد سازندگی نهادی انقلابی و مردمی که در صحیفه تاریخ ماندگار شد* 


 * یادکردی از زنده یاد مهندس محمد رضا نریمانی که تبلور ارزش های جهادی بود* 


 ابراهیم جعفری

 دهکده جهانی

@dehkade_jahan


 * قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى* 


 _ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم_ 

 _هیچ نه معلوم شد آه که من کیستم_ 

 _موج ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت_ 

 _هستم اگر می روم، گر نروم نیستم_ 


                                *«اقبال لاهوری»* 

 

 *۲۷ خرداد ماه هر سال* یادآور جنبش عظیمی به نام *«جهاد سازندگی»* است که در سال ۱۳۵۸ با فرمان رهبر کبیر انقلاب *حضرت امام خمینی«ره»* ، جوانان این مرز و بوم  با چاشنی عشق و انگیزه خدمت به مستضعفان روستایی، به راه انداختند و در راستای توسعه پایدار ایران سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دادند.


  اکنون که جهادگران پس از ۴۴ سال به کارنامه خود نظر می افکنند، تابلو زیبایی از ایثار و تلاش شبانه روزی، در ذهن شأن نقش می بندد؛ به گونه ای که هویت انسانی خود را با آن تعریف می کنند.

تعبیرهای امام خمینی«ره» در آخرین پیام به جهادگران که خاطرنشان ساختند: *«عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم، چشم دل عاشقان خدمت به دین و مردم را روشن نموده»، « شجاعت دلیرمردان و شیرزنان جهادی مان در جهاد علیه کفر و بیداد، زبانزد خاص و عام است»، «جهاد شمایل دنیای آزادی و استقلال در عرصه کار و تلاش و پیکار علیه فقر و تنگدستی و رذالت و ذلت است» و ...* ، سند روشن و گویایی است تا فرزندان جهادی ایشان دریابند چگونه مجاهدت آنان هم در عرصه روستاها و هم در پشتیبانی و مهندسی جبهه و جنگ، حیات خود و به ویژه خانواده هایشان را، *معنی دار* ساخته و رنگ الهی بخشیده است.


 در *«هفته جهاد کشاورزی»* سال ۱۴۰۲، یکی از جهادگران پرفروغ و مشتاق فلاح با کوله باری از خدمت صادقانه در نقاط محروم کشور و جبهه های دفاع مقدس پس از تحمل رنج های ناشی از بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به نماد برجسته ای از جهاد سازندگی تبدیل شد؛ از این رو نکوداشت هفته جهاد را با توصیف فضائل اخلاقی و انسانی *مهندس محمد رضا نریمانی* گرامی می داریم.


 این مدیر جهادی وارسته که فعالیت خود را از محروم ترین نقاط کشور آغاز نمود، رنج های مستضعفان را لمس کرد و عاشقانه به سازندگی پرداخت و در تداوم خدمتگزاری خود بار مسئولیتهای مختلف ازجمله: مدیریت در جهاد سازندگی سقز، مدیر عاملی جهاد نصر استان کردستان، معاونت عمران و صنایع روستایی ،  مدیرعاملی  جهاد نصر استان چهار محال بختیاری و مسئولیتهای مختلف  درسازمان جهاد کشاورزی استان  اصفهان از جمله ریاست ان سازمان ونهایتا مدیر عامل شرکت اریاپترو تلاشگران را بر دوش کشید و کارنامه درخشانی از خدمات صادقانه را بر جای گذارد.


 نیت پاک، بی ریا و خالصانه مهندس نریمانی در فعالیت های جهادی که با قصد قربت به حضرت باریتعالی در وجودش متجلی بود، مانند خورشید در ذهن و ضمیر مردم حق شناس؛ به ویژه اهالی شهرستان سقز می درخشد. 

 *احداث پل مهم ورودی دوم سقز (پل شهدای سقز) به منظور رفاه عمومی مردم در آمد و شد، با امکانات و شرایط پایان دهه ۶۰ و آغاز دهه ۷۰، یادگار ارزنده ای است که مهندس نریمانی در کردستان بر جای نهاد.* 


 از لحظه اطلاع درگذشت زنده یاد مهندس محمدرضا نریمانی در این اندیشه بودم که میراث انسانی و ماندگار این عزیز سفرکرده در  دنیای فانی و زودگذر چه بود و عبرت های آن کدامند؟

 *صفای باطنی، سلامت نفس، وفاداری به آرمان های امام و انقلاب، عشق خدمت به محرومان، تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر، فروتنی و بی ادعایی از جمله خصلت های ارزنده ای بود که بنده از تعامل با این چهره دوست داشتنی برداشت نمودم.* 


 سیمای خندان و صمیمی اش تداعی کننده اخلاق محمدی ( ص ) بود؛ به گونه ای که هر کس با او ارتباط برقرار می کرد، چشمه های امید در وجودش فوران می کرد. 

 *مهندس نریمانی دردمندی بود که با دل خونین هم، لب خندان داشت. این سرمایه بزرگ که شاهکار زندگی اش بود، نمایانگر الگوی انسانی آزاده و وارسته است.* 

خدایش رحمت کند و در جوار صالحان و صدیقان در بهشت برین او را مأوا دهد و به بازماندگانش سلامتی و صبر جمیل عطا فرماید.


 *زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست* 

 *هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود* 

 *صحنه پیوسته به جاست.* 

 *خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد* 


 فراموش نکنیم که اگرچه به اقتضای زمان ساختار اداری جهاد سازندگی تغییر کرد؛ اما *فرهنگ مدیریت جهادی* میراث ارزشمندی است که جهادگران شهید در جبهه های دفاع مقدس با عنوان *«سنگرسازان بی سنگر»* و نیز رهروان بااخلاص آنان مانند *مهندس نریمانی* در عرصه های مدیریت جهاد شهرستان، استان و شرکت های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از خود بر جای گذاردند.


 *  یاد معمار بزرگ انقلاب و جهادگران مشتاق فلاح را گرامی داشته و به روح بلند شهیدان جهاد سازندگی، درود می فرستیم.*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.