دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

کوچک زیباست!

ابراهیم جعفری

کوچک زیباست!



تقدیر و سپاس از ابتکار جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای نایلون در نانوایی خیابان شهید ذنوبی



ارنست شوماخر اقتصاد دان آلمانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی با انتشار کتاب تاثیرگذار خود تحت عنوان " کوچک زیباست " ، با زیرعنوان " اقتصاد با ابعاد انسانی " ، برای اولین بار ایده بنگاه های کوچک و متوسط را در ادبیات اقتصادی مطرح ساخته و بر این نکته تاکید می کند که در مسیر حرکت اقتصادی ، فعالیت های خرد موفق جایگاه ویژه ای داشته و زیبایی های خاص خود را دارند. دکتر محمد فاضلی استاد جامعه شناسی دانشگاه نیز در کانال تلگرامی خود با عنوان " موفقیت های کوچک ایرانیان " خاطرنشان می سازد که اگر تعداد کسانی که دست به کار انجام یک حرکت موفقیت آمیز کوچک می شوند ، زیاد شود ، امکان بروز موفقیت بزرگ و حتی تغییر در یک ساختار وجود دارد. مثلا اگر تعداد دوچرخه سواران زیاد شود، شهرداری مجبور است بودجه های بیشتری به نظام حمل و نقل دوچرخه ای تخصیص دهد ؛ از این رو یک کنشگر فعال برای حصول موفقیت کوچک حدی از ریسک پذیری و نوآوری را می پذیرد و اگر موفق شود در مقام نوآوری اقدامش را همگانی کند ، به تحقق "خیر عمومی " کمک می کند.

در این راستا طرح جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای نایلون توسط برادران چمنی در نانوایی خیابان شهید ذنوبی را به منزله یک اقدام نمادین ارج نهاده و ابتکار عمل آنان را ستایش می کنیم.

بدیهی است در شرایط کنونی کنشگران زیست محیطی و دلسوزان جامعه در مناطق شهری و روستایی وظیفه دارند با جهاد فرهنگی مستمر آگاه سازی کنند تا مردم عدم استفاده از پلاستیک و نایلون را که علاوه بر آلودگی محیط ، تجزیه آن در طبیعت حداقل ۱۰۰ سال طول می کشد ، مبنای زیست خود قرار داده و با ایجاد سبک زندگی جدید فارغ از مواد پلاستیکی از جمله ظرف های یک بار مصرف به حفظ محیط زیست کمک کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.