دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

سرکار محترم خانم دکتر نسیم عموهاشمی



سرکار محترم خانم دکتر نسیم عموهاشمی

 با افسوس و دریغ خبر درگذشت پدر بزرگوارتان را دریافت نمودیم.
 چهره ای محبوب و بی ادعا که عمر شریف خود را وقف خدمت به مردم کرد و آثار درخشان اش را در حافظه تاریخی همشهریان باقی گذارد.

 اقدامات گره گشا در شهرداری و فرمانداری  گلپایگان و مسئولیت های اجرایی در سایر شهرستان ها، باقیات و صالحاتی است که در کارنامه زندگی این انسان دوست داشتنی ثبت و ضبط گردیده است.

 ارادت خالصانه آن مرحوم به اهل بیت عصمت و طهارت ( ع ) که در مرثیه خوانی ها تجلی می یافت، هرگز از یادها نخواهد رفت. نکته در خور توجه این که ایشان در روزهای تولد ائمه معصومین ( ع ) خود را ملزم می دانست با  دوستان تماس گرفته و با عرض تبریک، به ساحَت آن بزرگواران اَدای دِین نماید.

 علاوه بر موارد بالا فرزندان برومند ایشان که در عرصه های علمی خوش درخشیده اند، یادگاران ارزنده ای هستند که همشهریان به وجود آنان افتخار می کنند. به طور مشخص سرکار عالی که تمام استعداد و توانمندی خود را در زمینه درمان چشم هم نوعان و محافظت از نعمت بینایی آنان در طَبَق اخلاص نهاده اید، ثمره یک عمر پاکدامنی و زیستن شرافتمندانه زنده یاد عمو هاشمی به شمار می رود.

 خوش به سعادت او که با سلامت نفس زندگی در این دنیای فانی را پشت سر گذاشت و  الگویی برای دیگران شد تا از گوهر انسانی خود پاسداری کنند.

  از خداوند متعال برای این عزیز سفرکرده رحمت و غفران بی انتها و برای بازماندگان سلامتی و صبر جمیل مسئلت می نماییم.

               علی اکبر جعفری و ابراهیم جعفری























































.


راز جاودانگی استادشجریان

بهترین تصنیف های استاد آواز محمدرضا شجریان

            آهوان گم شدند در شب دشت
            آه از آن رفتگان بی برگشت

 هنر عشق ورزیدن بالاترین مرتبه و درجه ای است که اگر در وجود کسی نهادینه شود و با جان و روان آمیختگی پیدا کند، بزرگانی چون #استادمحمدرضا_شجریان را به جامعه و تاریخ هدیه می کند. یک سال از درگذشت خسرو آواز ایران را پشت سر گذاردیم. راز سربلندی او در طول زندگی پُربارش که همواره قدر دید و بر صدر نشست، چه بود؟

 او هنر را به ذات و به صورت اصیل از دوران کودکی دنبال می کرد. قاری بین المللی قرآن و در آواز سرآمد بود؛ به گونه ای که طنین ربّنایش در هر رمضان روح بخش و دلپذیر است. خوشنویس بود و در ساخت ابزار موسیقی تبحر داشت و ...
شجریان برای هنرش ارزش قائل بود. آوازهایش به گونه ای تنظیم می شد که سویه های اجتماعی داشته و درد جامعه در آن گفته شود؛ از این رو تعامل میان هنر ایشان و مسائل اجتماعی، آثارش را بیشتر به میان مردم می بُرد. دقت، زیرکی و انتخاب مضامینِ متناسب با روح زمان، سبب شد تصنیف ها تریبونِ استاد برای ارتباط با مردم باشد. از این رو آثارش بازتاب دهنده تحولات جامعه ایران است.
  در این راستا اواخر دهه ۶۰ شجریان به سراغ شعر نو نیز رفت و آن را در قالب آواز به بهترین شکل ممکن ارائه کرد.

 تصنیف هایی مانند "خون جوانان وطن"،
 "مرغ سحر"، "ایران ای سرای امید"، "همراه شو عزیز"، "برادر بی قراره"، "میهن ای میهن" و ... در تاریخ هنر ایران به عنوان تصنیف های شاخص با جنبه های میهنی و اجتماعی مطرح شدند.


تصنیف از خون جوانان وطن لاله دمیده - محمدرضا شجریان | آواز دشتی

استاد شجریان هر جا احساس مسئولیت می کرد که لازم است در مسائل اجتماعی ورود کند، درنگ نمی کرد. برگزاری کنسرت «هم نوا با بم» پس از زلزله دلخراش بم  که به ساخت باغ هنر بم منتهی گشت، از نمونه های برجسته آن است. ایشان با مردم بودن و صداقت داشتن با آنان را برای یک هنرمند واجب می دانست.


کنسرت ( همنوا با بم ) شجریان _ بخش اول (1)


 دکتر محسن گودرزی شجریان را با مشخصه



 " هم‌ صدا با مردم، همنوا با ایران " معرفی می کند که نشان می دهد در فراز و نشیب های اجتماعی و فرهنگی در کنار مردم‌ و در متن تاریخ ما ایستاده است.
جمله روی سنگ مزار این چهره نام آور هنری یعنی " خاک پای مردم ایران " نیز نشان گویایی از این منش و روحیه می باشد.

 استاد شجریان جامعه را با منابع فرهنگی آن پیوند داد. او شعر حافظ، سنایی، مولانا، سعدی، باباطاهر و ... را بر سر سفره فرهنگی مردم آورد و تاثیر بسزایی در آشنایی آنان با قله های ادبیات ایران از خود برجای گذارد؛ به گونه ای که یکی از ناشران برجسته در دیداری با ایشان یادآور شد:
 " زمانی که شما شروع به حافظ خوانی کردید، فروش دیوان خواجه شیراز و ... گسترش بسیاری یافت. "
 بدیهی است که وقتی مردم با شاعران بزرگ آشنا شوند، به هویت یابی جوانان و ایجاد همبستگی ملی منتهی می گردد.

 دکتر هادی خانیکی بر این اعتقاد است که شجریان " زبان معیار " در موسیقی و حتی هنر ایرانی است.
 بزرگانی مانند شفیعی کدکنی و سایه، نقش او در موسیقی و آواز را با نقش حافظ و سعدی در شعر و ادب مقایسه کرده اند و این مقایسه آنگاه که از زبان چنین افرادی گفته می شود، به اندازه کافی می تواند معرف زبان معیار بودن شجریان باشد.
استاد #هوشنگ_ابتهاج که شعرش از طریق موسیقی وارد حافظه جمعی مردم ایران شده است، هنگامی که شجریان در یکی از آوازهایش شعر حافظ را می خواند، گفته است: " قسم به خدا اگر حافظ زنده بود، دست شجریان را می بوسید. "

نسل های مختلفی در دوره های متفاوت با او اُنس داشتند و در این مُوانست ثابت قدم بودند.
اکنون پرسش این است که وقتی مخاطب به اقتضای گفتمان های غالب در هر مقطع زمانی تغییر می کند، چه عاملی باعث می شود که شجریان در تمام این نسل ها بماند؟
 دکتر خانیکی در پاسخ به این سوال می گوید: " آن عاملی که چنین ثباتی را در عین تغییر به وجود آورده، نهاد توانمند فرهنگ و ادب ایرانی است که این زمان در هنر شجریان متجلی شده است. به عبارتی پویایی فرهنگ ایرانی به اعتبار شخصیت هایی مانند او در موقعیت های تاریخی و اجتماعی مختلف به گونه های خاصی بروز پیدا می کند. "

دکتر هادی خانیکی | در جامعه

شجریان که اینک به اسطوره ای تاثیر گذار در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما تبدیل شده، نمادی از احیای سنت در روزگار سیطره مدرنیته است. سنتی که می کوشد در قالب لطیف ترین وجوه هنری، انسان مدرن را با عمیق ترین مضامین اخلاقی و انسانی آشنا کند.


  سروده زیبای #استادشفیعیکدکنی در نکوداشت ٧٠ سالگی او قابل تامل است؛ آنجا که از نسبت میان صدای ماندگارش با جوان شدن جامعه و رویش جوانه‌ها سخن به میان آورد. صاحب کتاب #شاعر_آینه‌ها آن روز گفت:

   بخوان که از صدای تو سپیده سر برآورد
    وطن ز نو جوان شود، دمی دگر برآورد
  صدای توست جاده‌ای که می‌رود ، که می‌رود
      به باغ اشتیاق ما و زان سحر برآورد

            یادش به خیر

.









































































.

یادی از جهادگر دلیرشادروان محمدتقی بیاتی فرد

یادی از جهادگر دلیرشادروان محمدتقی بیاتی فرد


 خَلَقَ المَوتَ وَ الحَیوه لِیَبلُوَکُم اَیُکُم اَحسَنُ عَمَلا

خلق کردیم مرگ و زندگی را تا بیازماییم کدامیک از شما در عمل نیکوتر انجام می دهید.

                                     ( سوره ملک - آیه ۲ )

یاد مردان خطر کرده بخیر
       یاد یاران سفر کرده بخیر
یاد مردانی که چون شیران روز
       حمله فتح و ظفر کرده بخیر
یاد کردستان و یاد کاوه ها
         که زِ ما دفع خطر کرده بخیر
یاد آن عُشاق و خونین جامه ها
          یاد آن سوز و گُداز و ناله ها
 یاد یارانی که در پیکارها  
          ترک پا و ترک سر کرده بخیر
یاد فاو و بدر و خیبرها بخیر  
               یاد آن ا... اکبرها بخیر

 دوران دفاع مقدس در تاریخ کشور ما قطعه ای از بهشت است؛ زیرا ملت بزرگ ایران اوج فداکاری ها و رشادت ها را در نبرد با دشمنان اسلام از خود بروز داد. فرزندان  دلاور میهن اسلامی ما با سلاح ایمان به مقابله با متجاوزان سراپا مسلح شتافتند و طی ۸ سال در برابر زیاده خواهی دشمن متجاوز ایستادگی کردند.
 
 جهادسازندگی نیز به عنوان یادگار امام خمینی" ره "  که ابتدا برای آبادانی و محرومیت زدایی روستاها تشکیل شد، همپای نیروهای مسلح در عرصه مهندسی جنگ و پشتیبانی از جبهه ها با طراحی های هوشمندانه، جایگاه ویژه ای را در موفقیت لشگر اسلام به خود اختصاص داد؛ به گونه ای که رهبر کبیر انقلاب در پیامی فرمودند: " نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست. "
 
  در این راستا جهاد سازندگی ( سابق ) گلپایگان نیز، در جهت پشتیبانی جبهه ها و مهندسی جنگ تلاش کرد که اینجانب گزارش آن را در مقاله ای با عنوان " حدیث عشق در جهاد سازندگی ( ۲ ) " تدوین و تقدیم علاقه مندان نمودم که در سایت آخاله ( Akhale.ir ) قابل دسترسی است.

  یکی از چهره هایی که از نخستین روزهای تشکیل جهاد سازندگی تلاشی صادقانه و خستگی ناپذیر را در صحنه های سازندگی روستاها و به ویژه عرصه های دفاع مقدس به نمایش گذارد، زنده یاد #محمدتقیبیاتی_فرد بود.

 شادروان بیاتی فرد از جهادگران بی ادعا و چهره فداکاری بود که عاشقانه و بدون چشمداشت برای پشتیبانی از جبهه ها و رزمندگان اسلام تلاش می کرد. در دوران دفاع مقدس پس از آن که مشخص شد مصرف لبنیات؛ به ویژه ماست در جبهه های نبرد و به خصوص منطقه جنوب با هوای گرم و شرجی، رزمندگان را در مقابل بیماری های عفونی مصونیت می بخشد، پشتیبانی جبهه و جنگ جهاد سازندگی گلپایگان با ایجاد واحد ماست بندی، اهتمام ویژه ای را برای جمع آوری شیر و ماست در قالب هدایای مردم روستاها و شهر و نیز خرید شیر از دامداران و تبدیل به ماست مبذول داشت.
 در این راستا مرحوم بیاتی فرد هر هفته را با دو یا سه ماموریت از طریق رساندن لبنیات؛ به ویژه ماست‌ به جبهه های جنوب پشت سر می گذاشت.

  او در مسیر گلپایگان به اهواز برای حمل ماست که هر هفته حدود ۲۰/۰۰۰ کیلوگرم بود، آسیب های جسمی زیادی متحمل شد؛ اما هرگز از فعالیت و تکاپو دست برنمی داشت و دوباره آهنگ حمل هدایای مردمی و لبنیات به رزمندگان را از سر می گرفت. علاوه بر آن که ۴ سال به صورت مداوم با کامیون یخچال دار، مسئولیت حمل لبنیات تولیدی واحد ماست بندی را به مناطق جنگی جنوب به عهده داشت، مدت مدیدی نیز  لباس رزم بر تن نمود و در عملیات مهندسی خطوط مقدم جبهه، دوشادوش رزمندگان اسلام با دشمن مبارزه کرد.

 این جهادگر خستگی ناپذیر در صحنه های خطرناک جنگ‌ بی باکانه قدم می گذاشت؛ به گونه ای که در یکی از عملیات زیر آتش مستقیم و بی امان‌ ارتش عراق هنگام تخلیه بار، خمپاره ای به بدنه ماشین او اصابت می کند؛ اما مرحوم بیاتی فرد به قدری محو انجام ماموریت خود بوده که پس از تخلیه محموله وقتی به قرارگاه ( بُنه ) مراجعت می نماید، دوستان از او می پرسند: " آقا تقی پس نصف ماشین ات کجاست؟!! "

  آنان که شاهد مجاهدت های زنده یاد محمد تقی بیاتی فرد بوده اند، اذعان می کنند که ایشان حد نهایی ایثار و اخلاص خود را نسبت به آرمان  شهیدان به نمایش گذارد و تا آنجا که توان جسمانی و بینایی داشت، ایستادگی کرد. اکنون نیز که ۲۸ سال از درگذشت او می گذرد، گویی در میان ما حضور دارد و یاد و خاطره اش فراموش شدنی نیست.  " طُوُبی لَهُم وَ حُسنُ مَاب "

 علاوه بر موارد بالا این عزیز سفرکرده حساسیتی عجیب به حفاظت از خودروهایی که در اختیارش بود، نشان می داد و در حفظ بیت المال کوشا بود.

 بدون تردید از خود گذشتگی و فداکاری شادروان‌ بیاتی فرد در دفتر ایثار جهادگران ثبت و ضبط می گردد. به روح بلندش درود می فرستیم و از خداوند متعال عُلو درجاتش را مسئلت می نماییم