دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

یادی از جهادگر دلیرشادروان محمدتقی بیاتی فرد

یادی از جهادگر دلیرشادروان محمدتقی بیاتی فرد


 خَلَقَ المَوتَ وَ الحَیوه لِیَبلُوَکُم اَیُکُم اَحسَنُ عَمَلا

خلق کردیم مرگ و زندگی را تا بیازماییم کدامیک از شما در عمل نیکوتر انجام می دهید.

                                     ( سوره ملک - آیه ۲ )

یاد مردان خطر کرده بخیر
       یاد یاران سفر کرده بخیر
یاد مردانی که چون شیران روز
       حمله فتح و ظفر کرده بخیر
یاد کردستان و یاد کاوه ها
         که زِ ما دفع خطر کرده بخیر
یاد آن عُشاق و خونین جامه ها
          یاد آن سوز و گُداز و ناله ها
 یاد یارانی که در پیکارها  
          ترک پا و ترک سر کرده بخیر
یاد فاو و بدر و خیبرها بخیر  
               یاد آن ا... اکبرها بخیر

 دوران دفاع مقدس در تاریخ کشور ما قطعه ای از بهشت است؛ زیرا ملت بزرگ ایران اوج فداکاری ها و رشادت ها را در نبرد با دشمنان اسلام از خود بروز داد. فرزندان  دلاور میهن اسلامی ما با سلاح ایمان به مقابله با متجاوزان سراپا مسلح شتافتند و طی ۸ سال در برابر زیاده خواهی دشمن متجاوز ایستادگی کردند.
 
 جهادسازندگی نیز به عنوان یادگار امام خمینی" ره "  که ابتدا برای آبادانی و محرومیت زدایی روستاها تشکیل شد، همپای نیروهای مسلح در عرصه مهندسی جنگ و پشتیبانی از جبهه ها با طراحی های هوشمندانه، جایگاه ویژه ای را در موفقیت لشگر اسلام به خود اختصاص داد؛ به گونه ای که رهبر کبیر انقلاب در پیامی فرمودند: " نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست. "
 
  در این راستا جهاد سازندگی ( سابق ) گلپایگان نیز، در جهت پشتیبانی جبهه ها و مهندسی جنگ تلاش کرد که اینجانب گزارش آن را در مقاله ای با عنوان " حدیث عشق در جهاد سازندگی ( ۲ ) " تدوین و تقدیم علاقه مندان نمودم که در سایت آخاله ( Akhale.ir ) قابل دسترسی است.

  یکی از چهره هایی که از نخستین روزهای تشکیل جهاد سازندگی تلاشی صادقانه و خستگی ناپذیر را در صحنه های سازندگی روستاها و به ویژه عرصه های دفاع مقدس به نمایش گذارد، زنده یاد #محمدتقیبیاتی_فرد بود.

 شادروان بیاتی فرد از جهادگران بی ادعا و چهره فداکاری بود که عاشقانه و بدون چشمداشت برای پشتیبانی از جبهه ها و رزمندگان اسلام تلاش می کرد. در دوران دفاع مقدس پس از آن که مشخص شد مصرف لبنیات؛ به ویژه ماست در جبهه های نبرد و به خصوص منطقه جنوب با هوای گرم و شرجی، رزمندگان را در مقابل بیماری های عفونی مصونیت می بخشد، پشتیبانی جبهه و جنگ جهاد سازندگی گلپایگان با ایجاد واحد ماست بندی، اهتمام ویژه ای را برای جمع آوری شیر و ماست در قالب هدایای مردم روستاها و شهر و نیز خرید شیر از دامداران و تبدیل به ماست مبذول داشت.
 در این راستا مرحوم بیاتی فرد هر هفته را با دو یا سه ماموریت از طریق رساندن لبنیات؛ به ویژه ماست‌ به جبهه های جنوب پشت سر می گذاشت.

  او در مسیر گلپایگان به اهواز برای حمل ماست که هر هفته حدود ۲۰/۰۰۰ کیلوگرم بود، آسیب های جسمی زیادی متحمل شد؛ اما هرگز از فعالیت و تکاپو دست برنمی داشت و دوباره آهنگ حمل هدایای مردمی و لبنیات به رزمندگان را از سر می گرفت. علاوه بر آن که ۴ سال به صورت مداوم با کامیون یخچال دار، مسئولیت حمل لبنیات تولیدی واحد ماست بندی را به مناطق جنگی جنوب به عهده داشت، مدت مدیدی نیز  لباس رزم بر تن نمود و در عملیات مهندسی خطوط مقدم جبهه، دوشادوش رزمندگان اسلام با دشمن مبارزه کرد.

 این جهادگر خستگی ناپذیر در صحنه های خطرناک جنگ‌ بی باکانه قدم می گذاشت؛ به گونه ای که در یکی از عملیات زیر آتش مستقیم و بی امان‌ ارتش عراق هنگام تخلیه بار، خمپاره ای به بدنه ماشین او اصابت می کند؛ اما مرحوم بیاتی فرد به قدری محو انجام ماموریت خود بوده که پس از تخلیه محموله وقتی به قرارگاه ( بُنه ) مراجعت می نماید، دوستان از او می پرسند: " آقا تقی پس نصف ماشین ات کجاست؟!! "

  آنان که شاهد مجاهدت های زنده یاد محمد تقی بیاتی فرد بوده اند، اذعان می کنند که ایشان حد نهایی ایثار و اخلاص خود را نسبت به آرمان  شهیدان به نمایش گذارد و تا آنجا که توان جسمانی و بینایی داشت، ایستادگی کرد. اکنون نیز که ۲۸ سال از درگذشت او می گذرد، گویی در میان ما حضور دارد و یاد و خاطره اش فراموش شدنی نیست.  " طُوُبی لَهُم وَ حُسنُ مَاب "

 علاوه بر موارد بالا این عزیز سفرکرده حساسیتی عجیب به حفاظت از خودروهایی که در اختیارش بود، نشان می داد و در حفظ بیت المال کوشا بود.

 بدون تردید از خود گذشتگی و فداکاری شادروان‌ بیاتی فرد در دفتر ایثار جهادگران ثبت و ضبط می گردد. به روح بلندش درود می فرستیم و از خداوند متعال عُلو درجاتش را مسئلت می نماییم

نظرات 1 + ارسال نظر
غلامرضا رحیمی جمعه 9 مهر 1400 ساعت 07:40

خوشا انان که با محنت زگیتی بسات عیش برچیدند و رفتند
یادش بخیر ایت ....حاج اقا علی صافی ب مسئولین می گفت کسایی که دستشون به یه دم خری بنده خدا را بنده نیستند (اکثرا) . و واقعا خوش بحال اونهایی که قبل از اینکه به باطلاق دنیایی(قدرت و ثروت) مبتلا بشوند کوچ کردند و در دیار باقی مئوا گزیدند یاد و خاطره همه شهدا و ایثار گران گرامی و ماند گار
عا قبت ما را هم ختم ب خیر گر داند انشا.....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.