دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس برای درک شرایط امروز

بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس
                  برای درک شرایط امروز





#حساس_سازی
#کووید_۱۹ #کرونا

          هرکه نامخت از گذشت روزگار
            نیز نآموزد ز هیچ آموزگار
                                           " رودکی "


      حدود ۴۰ سال پیش با حمله ناجوانمردانه و گسترده ارتش رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان ، هر یک از افراد جامعه از کوچک و بزرگ ، زن و مرد ، روستایی و شهری علاوه بر اعلام آمادگی برا ی حضور در جبهه ها و مقابله با متجاوزان ،  با احساس مسئولیت و تغییر در مصرف و سبک زندگی خود به اقتضای شرایط آن دوران ، یک نوع همدلی تاریخی از خود بر جای گذاردند.

در شب هایی که بیم بمباران هوایی دشمن بود ، همه چراغ ها خاموش می شد ؛ به طوری که هموطنان در روشن کردن سیگار هم احتیاط می کردند. مجاهدت با جان و مال وصف ناشدنی بود و همه اقشار ملت محل فعالیت خود از کلاس درس تا آزمایشگاه و حتی محل کسب و کارشان را به سنگری در برابر نیروهای اشغالگر تبدیل کرده بودند و ...

  این روزها که از صفحه تلویزیون ماشین های بلندگو دار را مشاهده می کنیم که مردم را به رعایت موارد ایمنی و حضور در خانه ها فرا می خوانند ، به یاد سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ و ... می افتیم که با همین شیوه کمک های خالصانه و عاشقانه مردمی از روستاها و شهرها  برای جبهه ها جمع آوری می شد و جشنوارهایی از فداکاری و مجاهدت و زیبایی به نمایش در می آمد. با شنیدن صدای آژیر از رادیو ، همه خود را به نقاط امن و پناهگاه ها می رساندند تا از خطر حمله هوایی دشمن در امان باشند و ... در یک کلام هم صدایی دولت و ملت در اوج بود.

        اکنون که تاریخ تکرار شده و جنگ این بار به صورت کاملاًً آشکارتر  و به مراتب ویرانگرتر از حمله صدامیان ، با هجوم وسیع ویروس هولناک کرونا ، جان هر یک از هموطنان در جای جای کشور را هدف قرار داده است ، متاسفانه واکنش مردم در حدّ مقابله با آن نیست! و فراموش کرده ایم که در یک کشتی نشسته ایم و با بی دقتی و سهل انگاری حتی یک نفر ، همه باهم غرق می شویم!

    طی روزهای گذشته وزیر محترم بهداشت و درمان از عدم همکاری مردم به شدت گله مند بودند که با وجود این همه تاکید و توصیه در مورد لزوم اقامت در خانه و پرهیز از تجمع در اماکن عمومی ، کماکان بی تفاوت بوده و موارد ایمنی را رعایت نمی کنند. در زادگاه ما نیز جناب آقای مهندس بختیار نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر ناصر رستمی ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان با اظهار نگرانی عمیق از بی عنایتی و جدی نگرفتن #ویروس_هولناک_کووید_۱۹ ( #کرونا ) ازسوی برخی همشهریان ، شکوه نمودند. جان کلام دکتر رستمی این است که کادر درمانی ما اعم از پزشکان و پرستاران و ... جانشان در خطر است ؛ اما وقتی از شهروندان درخواست می کنیم در منزل اقامت کنند و خروج از خانه را برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان به حداقل ممکن برسانند ، گویی گوش شنوایی وجود ندارد و ...

   در عین حال جای افسوس و شگفتی است که علاوه بر توصیه های صدا و سیما و مطبوعات با اینکه اکثر شهروندان به گوشی های هوشمند مجهز می باشند و هشدارهای متعدد و متنوعی به کاربران داده می شود ، میزان اثرگذاری پیام های سلامت کمتر از حد انتظار است. از این رو به نظر می رسد بتوان با ساز و کارهای مناسب و مقتضی ، راهکارهای اقناعی برای #حساس_سازی  همشهریان در مورد خطر #ویروس_کووید_۱۹ ( #کرونا ) نیز اتخاذ نمود.

      مردم کشور ایتالیا اخیراً با یک اقدام ابتکاری از طریق اجرای موسیقی در بالکن های خانه خود در یک زمان معین ، ضمن‌ ایجاد سرگرمی و نشاط ، نوعی بیدارباش و آژیر خطر در جهت پیشگیری از هجوم این دشمن خانمان سوز به صدا آورده اند و جالب این که ساکنان شهرک اکباتان تهران نیز پس از ایتالیایی ها برای غلبه بر کم حوصلگی های ناشی از خانه نشینی و ... چنین رویه ای را اتخاذ نمودند. چه بسا این اقدام مشترک از سوی مردم دو کشور  ، اولین گام در جهت جهانی شدن مقابله با کرونا قلمداد شود. بدیهی است هنرهایی از قبیل شعر ، فیلم ، نقاشی ، موسیقی و ... نیز قادر است در این گذرگاه دشوار تاریخی ، یاری دهنده مردم برای " حساس سازی " باشد.
 
     امیدواریم ملت بزرگ ایران و همشهریان عزیز که در دهه اول انقلاب سختی های فراموش نشدنی ناشی از جنگ را صبورانه پشت سر نهادند ، با درک بیشتر وضعیت مخاطره انگیز کنونی ، به مدد مسئولان آمده تا بتوانیم هرچه بیشتر گزند این دشمن جان و سلامتی انسان ها را کاهش داده و به سوی نابود
ی ببریم.

خانه نشینی را به فرصت تبدیل کنیم



Image result for در خانه بمانیم
    تحرک جغرافیایی از خصوصیت های برجسته انسان معاصر به شمار می رود. این ویژگی از انقلاب صنعتی تا کنون که به عصر
 " جهانی شدن " معروف گردیده ، همواره رو به افزایش بوده است. در این راستا شهرها کانون تحرک و تجمع مردم در خیابان ها، مراکز خرید ، پارک ها ، و ...و نمادی از تحرک و پویایی انسان به شمار می روند. بنابراین پذیرش درخواست دولت ها از سوی مردم برای عدم حضور در بازار ، خیابان و مکان های عمومی ( به دلایل مختلف ) در مقاطعی از تاریخ امری سخت ودشوار می باشد.

    در شرایط کنونی که نشستن در خانه و حضور حداقلی در بیرون ، از سوی مراجع ذیربط برای مقابله با ویروس هولناک #کرونا توصیه می گردد و در برخی از شبکه های اجتماعی به طنز نوروز سال ۱۳۹۹ به " دوری و دوستی " تعبیر شده ، می توان از منظر #مدیریت_استراتژیک ، این موضوع را بررسی و راهکار مناسب را اتخاذ کرد.  مدیریت استراتژیک تاکید می کند با تغییرات سریع و شتابدار جوامع که ناشی از گسترش تکنولوژی ، افزایش میزان تحصیلات ، مهاجرت های وسیع و ... می باشد ،  احتمال دستیابی به اهداف بلند مدت به دلیل ورود متغیرهای جدید و ناشناخته بسیار کم است. نمونه مشخص آن  ورود همین میهمان ناخوانده ویروس کرونا است که بسیاری از معادلات را تحت الشعاع  قرار داده و از قبل قابل پیش بینی نبوده است. بنابراین در چنین شرایطی بهترین اقدام تبدیل نقاط ضعف به #قوت و تهدید ها به #فرصت است.

  این روزها اغلب دوستان که خانه نشین شده اند ، با تماس تلفنی می خواهند از خستگی حضور در خانه بکاهند که پسندیده و مطلوب است. در آستانه سال نو ، خانه تکانی و غبار زدایی از منزل نیز اعضای خانه را مشغول می سازد ؛ اما به نظر من می توان با سه اقدام زیر  ایجاد فرصت نموده و از اتلاف زمان جلوگیری کرد.

الف :  مطالعه و پژوهش

   کتاب ها و مجله هایی در کتابخانه شخصی ما موجود است که تا کنون مطالعه نکرده ایم. از این رو می توان با خواندن آن ها بخش قابل توجهی از اوقات خود را پر کنیم. آقای سعید حجاریان در یادداشتی نوشته است : " من افرادی را می شناسم که سال هاست از تهران کوچ کرده و به روستاهای دوردست نقل مکان کرده اند تا هم از دسترسی آشنایان و خبرنگاران و ... دور باشند و هم بتوانند به مشاغلی مانند ترجمه و تالیف بپردازند. آنان از زندگی خود راضی اند و می گویند زندگی شهری و صنعتی به همراه ترافیک و آلودگی مال شما! ما خودمان را قرنطینه می کنیم و به کارهای خود می رسیم. " در عین حال تاکید می کند این رویکرد تنها برای کسانی امکان پذیر است که از طریق آثار قلمی شان امرار معاش می کنند. بدیهی است این مورد برای یک کارگر یا خرده فروش که برای تهیه لقمه نانی به تهران و سایر شهرستان ها آمده ، بی معنی است.

Image result for در خانه بمانیم

ب : گفت و گوی اعضای خانواده با یکدیگر


  در زندگی امروز اقتضای شغلی پدران و مادران و تغییر سبک زندگی ، فاصله بین نسلی به وجود آورده ؛ به گونه ای که اشتراکات معنایی بین والدین و فرزندان اندک بوده و گویی درک متقابلی وجود ندارد. از سوی دیگر دسترسی کوچک و بزرگ خانواده به گوشی های هوشمند،  میزان " گفت و گو " را به عنوان اکسیر حیات بخش تفاهم و دوستی  به کمترین میزان در خانواده ( به طور متوسط ۱۵ دقیقه در هر شبانه روز ) رسانده است. بنابراین  قرنطینه خانگی فرصتی مناسب برای  " گفت و گو " میان والدین و بچه ها ایجاد می نماید تا بر قوام و استحکام بنیان خانواده بیفزاید.

ج : تفکر و بازنگری

  اغلب افراد به دلیل غرق شدن در کار و فعالیت اجرایی ، امکان تفکر و اندیشه ورزی را از دست داده اند ؛ در حالی که به عنوان مسلمان بر این باوریم که " یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است."
  در دعای تحویل سال نیز که خواسته ما از خداوند متعال "حوِّل حاَلنا اِلی اَحسَنِ الحال " می باشد ،  تفکر و بازنگری در آنچه تا کنون انجام داده ایم را باید به عنوان پیش شرط اساسی تحقق آن قلمداد کنیم.

    بدون تردید روزهای سخت کرونایی سپری خواهد شد و به خواست خدا با همدلی و همبستگی ملی این بحران را پشت سر خواهیم گذارد. به قول دکتر مقصود فراستخواه ایران از مخاطرات بزرگ تر از بحران کرونا هم عبور کرده و همچنان پابرجامانده است.

   ضمن اظهار همدردی با خانواده های مصیبت دیده و آرزوی شفای مبتلایان ، جا دارد به پزشکان و پرستاران در بیمارستان های سراسر کشور که این روزها مانند فرشته نجات ، خود را به خطر افکنده و از جان هموطنان مراقبت می نمایند و نیز به پاکبانان و مامورانی که با ضد عفونی نمودن اماکن عمومی از شیوع این ویروس خطرناک جلوگیری می کنند ، از صمیم قلب درود بفرستیم و از خداوند متعال برای آمرزش افرادی از کادر پزشکی بیمارستان ها که در مسیر خدمتگزاری به مردم جان به جان آفرین تسلیم نمودند ، طلب آمرزش و مغفرت نمایی
م.

به یاد اسکندر فیروز ، روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی

به یاد اسکندر فیروز ، روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی

سرمشق های طبیعت
 ابراهیم جعفری
 دهکده جهانی

#اسکندر_فیروز
#روز_درخت_کاری
#هفته_منابع_طبیعی

    #اسکندر_فیروز #بنیانگذار و #نخستین رئیس #سازمان_محیط_زیست_ایران در سن ۹۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

    اینجانب توفیق داشتم در اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در مراسم نکوداشتی که به پاس خدمات ماندگار و ارزشمند او از جمله تعیین شدن مناطق چهار گانه تحت حفاظت ایران با نام های
" پارک ملی " ، " اثر طبیعی " ، " پناهگاه حیات وحش " ، و " منطقه حفاظت شده " و نیز تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در سال ۱۳۵۳ ( که هنوز اعتبار حقوقی دارد ) ، همراه با دوست ارجمندم مهندس حسین عبیری گلپایگانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی حضور داشته باشم. این مرد بزرگ به قول
 " محمد درویش " کنشگر فعال محیط زیست به ایرانیان آموخت :
 " به حافظان طبیعت نگوییم شکاربان ؛ بگوییم
" محیط بان " و شگفتا ! که در روز جهانی حیات وحش و در آستانه " روز درختکاری " و " هفته منابع طبیعی " چشم از دنیا شست و آسمانی شد.

با تلاش اسکندر فیروز حدود ۵۰ سال پیش مدیران ارشد محیط زیست ۱۸ کشور پیشرفته جهان، به میزبانی سازمان حفاظت #محیط_زیست ایران در شهر رامسر گرد هم آمدند تا سند نخستین کنوانسیون زیست‌محیطی جهان را برای حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر جهان به امضا برسانند تا نام رامسر بر روی کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های جهان نقش ببندد و پیشتازی ایران را در عرصه حفاظت #محیط‌زیست به اثبات برساند.

طبیعت ایران وامدار نگاه و آگاهی و عمل او ست. هر چند پس از انقلاب ۵۷ تلاش‌های ایشان به بار ننشست و بیش از ۸۰ درصد تالاب های بین المللی ایران نابود شدند.

 به یاد شادروان اسکندر فیروز فرازی از مقاله سرکار خانم مائده امینی با عنوان " درخت چه جایگاهی در شعر فارسی دارد؟ " را که در روزنامه همشهری ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ درج گردیده ، بازنشر می دهم.

" هر درخت ، مادر هزار شعر گفته و نگفته است. قرن هاست که شاعران بخشندگی ، دوستی ، نیاز ، تنهایی ، نور ، انتظار ، آشتی و هزار و یک مفهوم دیگر را در درخت جست و جو می کنند. فردوسی  در شاهنامه درخت را پلکانی به سوی ملکوت و راهی برای رسیدن به خدا دانسته و حافظ در بسیاری از غزل هایش هر بار که پای صلح و دوستی و آشتی به میان آمده ، به درخت گریزی زده است. سهراب ، مادرش را بهتر از برگ درخت دانسته و سیاوش کسرایی درخت را قامت بلند تمنا خوانده است. سال های سال است که ترانه های فارسی وامدار درختان هستند."

            تو قامت بلند تمنایی ای درخت
        همواره خفته است در آغوشت آسمان
                       بالایی ای درخت
        دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار 
         زیبایی ای درخت   وقتی که بادها 
      در برگ های تو لانه می کنند  وقتی که بادها 
         گیسوی سبز فام تو را شانه می کنند
      غوغایی ای درخت وقتی که چنگ وحشی
      باران گشوده است      در بزم سرد او
      خنیاگر غمین خوش آوایی ای درخت

                                        " سیاوش کسرایی "
       
 --------------------------------------------------

                سرمشق های طبیعت

  اگر به دنبال سعادت و کرامت هستی ، می توانی طبیعت را سرمشق خود قرار دهی. تواضع و افتادگی را از بید ، راست قامتی را از سرو ، صبوری را از صنوبر ، مقاومت را از بلوط ، روان بودن را از رود ، سخاوت را از خورشید و کرامت را از ابر بیاموز

   ۱۵ اسفند ماه روز درخت کاری و آغاز هفته منابع طبیعی گرامی باد

برادر ارجمند جناب آقای مهندس علی بختیار


                                                                                               

سلام علیکم


بر هیچکس پوشیده نیست که جنابعالی از ۴ سال پیش تا کنون در سنگر #مجلس_شورای_اسلامی در جهت خدمت صادقانه به مردم شریف #گلپایگان و #خوانسار از هیچ کوششی فروگذار نکرده و با همین نیت به میدان یازدهمین دوره انتخابات مجلس وارد گردیده و دِین خود را ادا نمودید.
     اکنون که دست تقدیر مسیر دیگری را برای خدمتگزاری جنابعالی تعیین کرده است ، یادآور می شویم که شجاعت ، ایثار ، پیگیری ، خلاقیت و ابتکار عمل در عرصه قانون گذاری مجلس دهم  ، معرفی استعدادها و ظرفیت های منطقه گلسار به مسئولان از طریق دعوت به گلپایگان و خوانسار ، تلاش بی شائبه در جهت اشتغال زایی و #کارآفرینی برای جوانان ،  مساعدت بی دریغ با مسئولان اجرایی این دو شهرستان و ارج نهادن به کنش های اجتماعی و چهره های فرهنگی و ...  طی چهار سال گذشته فراموش نخواهد شد و همواره در یادها باقی خواهد ماند. همراهان شما اطمینان دارند که با پشتوانه تجربه از خانه ملت ، در آینده راه گشای #توسعه_پایدار_منطقه #گلسار ،  گره گشای مشکلات همشهریان و نیز مددکار #منتخب_محترم_مردم در #یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جناب آقای #دکتر_سید #مسعود_خاتمی خواهید بود.

        زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
     هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
               صحنه پیوسته بجاست
        خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد


      توفیق روزافزون تان را از خداوند متعال     
                       مسئلت می نماییم.

                                          ابراهیم جعفری

برنامه مهندس بختیار و تفکر سیستمی

به نام آن که جان را فکرت آموخت

      برنامه مهندس بختیار و تفکر سیستمی

      با مطالعه فرآیند توسعه در کشورها و مناطق وابسته به آن ها ، در می یابیم جوامعی موفق به تحقق اهداف خود می شوند که علاوه بر اهتمام به عمران و آبادانی و تولید در بخش های صنعتی ، کشاورزی و خدمات ، مواردی را که شالوده آن نرم افزار ‌و متکی بر فرهنگ است  نیز ، مورد توجه قرار دهند ؛ کما این که اغلب صاحب نظران اعتقاد دارند علت سقوط شوروی ( سابق ) و رژیم‌ پهلوی مد نظر قرار ندادن حساسیت های فرهنگی و در یک کلام عدم احساس مسئولیت در حوزه نرم افزاری بوده است.
      بدون تردید اگر نگاه توسعه ای در مناطق مختلف کشور فقط بر اقدامات سخت افزاری و اجرای پروژه های عمرانی و ... متمرکز باشد ، پیشرفت جامعه یک بعدی و حالت کاریکاتوری خواهد داشت. در حالی که اگر هدف  "توسعه پایدار " روستایی و شهری باشد ، باید آمایش سرزمین ، میراث فرهنگی ، محیط زیست ، گردشگری ، هنر ( شامل صنایع دستی ، نقاشی خطاطی و ...) و مقولاتی نظیر ترویج کتاب خوانی ، بسط تفکر و فرهنگ قرآنی ، راه اندازی موزه در زمینه های گوناگون و   ... هم در برنامه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شود.
       خوشبختانه مواردی مانند  " ایجاد دبیرخانه دائمی حفظ قرآن‌" ، " تکمیل طرح زورخانه گوگد " ، " ایجاد دانشکده هنر اسلامی در خوانسار " ، " احیای تالاب شور " ،  " طرح آمایش سرزمینی "  و ... در برنامه ۴ سال آینده مهندس علی بختیار کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی گلپایگان و خوانسار ، نشانگر آن است که کلان نگری ، نگاه چند وجهی و نگرش  راهبردی شالوده و بنیان فعالیت ایشان را به خود اختصاص می دهد. توفیق روزافزون این چهره فعال و خوش فکر را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.


                                          ابراهیم جعفری