دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به یاد اسکندر فیروز ، روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی

به یاد اسکندر فیروز ، روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی

سرمشق های طبیعت
 ابراهیم جعفری
 دهکده جهانی

#اسکندر_فیروز
#روز_درخت_کاری
#هفته_منابع_طبیعی

    #اسکندر_فیروز #بنیانگذار و #نخستین رئیس #سازمان_محیط_زیست_ایران در سن ۹۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

    اینجانب توفیق داشتم در اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در مراسم نکوداشتی که به پاس خدمات ماندگار و ارزشمند او از جمله تعیین شدن مناطق چهار گانه تحت حفاظت ایران با نام های
" پارک ملی " ، " اثر طبیعی " ، " پناهگاه حیات وحش " ، و " منطقه حفاظت شده " و نیز تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در سال ۱۳۵۳ ( که هنوز اعتبار حقوقی دارد ) ، همراه با دوست ارجمندم مهندس حسین عبیری گلپایگانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی حضور داشته باشم. این مرد بزرگ به قول
 " محمد درویش " کنشگر فعال محیط زیست به ایرانیان آموخت :
 " به حافظان طبیعت نگوییم شکاربان ؛ بگوییم
" محیط بان " و شگفتا ! که در روز جهانی حیات وحش و در آستانه " روز درختکاری " و " هفته منابع طبیعی " چشم از دنیا شست و آسمانی شد.

با تلاش اسکندر فیروز حدود ۵۰ سال پیش مدیران ارشد محیط زیست ۱۸ کشور پیشرفته جهان، به میزبانی سازمان حفاظت #محیط_زیست ایران در شهر رامسر گرد هم آمدند تا سند نخستین کنوانسیون زیست‌محیطی جهان را برای حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر جهان به امضا برسانند تا نام رامسر بر روی کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های جهان نقش ببندد و پیشتازی ایران را در عرصه حفاظت #محیط‌زیست به اثبات برساند.

طبیعت ایران وامدار نگاه و آگاهی و عمل او ست. هر چند پس از انقلاب ۵۷ تلاش‌های ایشان به بار ننشست و بیش از ۸۰ درصد تالاب های بین المللی ایران نابود شدند.

 به یاد شادروان اسکندر فیروز فرازی از مقاله سرکار خانم مائده امینی با عنوان " درخت چه جایگاهی در شعر فارسی دارد؟ " را که در روزنامه همشهری ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ درج گردیده ، بازنشر می دهم.

" هر درخت ، مادر هزار شعر گفته و نگفته است. قرن هاست که شاعران بخشندگی ، دوستی ، نیاز ، تنهایی ، نور ، انتظار ، آشتی و هزار و یک مفهوم دیگر را در درخت جست و جو می کنند. فردوسی  در شاهنامه درخت را پلکانی به سوی ملکوت و راهی برای رسیدن به خدا دانسته و حافظ در بسیاری از غزل هایش هر بار که پای صلح و دوستی و آشتی به میان آمده ، به درخت گریزی زده است. سهراب ، مادرش را بهتر از برگ درخت دانسته و سیاوش کسرایی درخت را قامت بلند تمنا خوانده است. سال های سال است که ترانه های فارسی وامدار درختان هستند."

            تو قامت بلند تمنایی ای درخت
        همواره خفته است در آغوشت آسمان
                       بالایی ای درخت
        دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار 
         زیبایی ای درخت   وقتی که بادها 
      در برگ های تو لانه می کنند  وقتی که بادها 
         گیسوی سبز فام تو را شانه می کنند
      غوغایی ای درخت وقتی که چنگ وحشی
      باران گشوده است      در بزم سرد او
      خنیاگر غمین خوش آوایی ای درخت

                                        " سیاوش کسرایی "
       
 --------------------------------------------------

                سرمشق های طبیعت

  اگر به دنبال سعادت و کرامت هستی ، می توانی طبیعت را سرمشق خود قرار دهی. تواضع و افتادگی را از بید ، راست قامتی را از سرو ، صبوری را از صنوبر ، مقاومت را از بلوط ، روان بودن را از رود ، سخاوت را از خورشید و کرامت را از ابر بیاموز

   ۱۵ اسفند ماه روز درخت کاری و آغاز هفته منابع طبیعی گرامی باد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.