دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

خیران گوگدی و توسعه پایدارشهری


از زمان های گذشته تا کنون؛ خیریه های متعدد شکل گرفته است که اکثر آن ها به ترمیم لایه های آسیب دیده در جامعه شتافته اند. برخی از آن ها در زمینه ازدواج جوانان؛ برخی درمان بیماران بی بضاعت و برخی ساخت و تجهیز مدارس و دانشگاه ها و نیز مراکز درمانی و ... را عهده دار شدند که جدیدترین اقدام از سوی آن ها، خرید گوشی های هوشمند برای آموزش مجازی دانش آموزان نیازمند در شرایط کرونایی کشور بود.


 تا آنجا که اینجانب به خاطر می آورم، مردم شریف گوگد در این زمینه ها همواره پیشگام بوده اند.خیرین گوگدی علاوه بر شهر گوگد و شهرستان گلپایگان، در بازار تهران نیز دامنه فعالیت خود را گسترش داده و گره گشای مشکلات شهروندان نیازمند بوده اند.

 پس از مشاهده فایل صوتی، تصویری آقای مهندس ابراهیم ابراهیمی از وضعیت ورزشگاه شهر گوگد و پاسخ های قانع کننده مدیریت محترم این پروژه آقای مهندس علی اکبر دلگرم به سوال های ایشان، تصمیم گرفتم در جهت پشتیبانی از حرکت شکوهمند خیرین گوگدی، این یادداشت را تهیه و تنظیم نموده و به همشهریان عزیز تقدیم کنم.

  بعد از ۸ سال متروکه بودن زمین چمن ورزشگاه گوگد، هزینه یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از سوی خیران به منظور بازسازی آن بدون هیچ گونه استفاده از اعتبارات دولتی  ( البته با مساعدت شهرداری و شورای اسلامی و  هیات فوتبال شهر گوگد )، برگ زرینی است که در دفتر خدمات خیرین مثل ستاره می درخشد.

 واقعیت این است که تمرکز خیرین گوگدی بر بازسازی و گسترش میادین و سالن های ورزشی، نشان از بلوغ فکری، دوراندیشی، توجه به حقوق شهروندی و در یک کلام نگرش مدرن آنان به انسان دارد.

 بدیهی است که یکی از بنیادی ترین اقدام ها ایجاد بسترهای لازم برای رشد نوجوانان و جوانان در زمینه ورزش است؛ زیرا  از این طریق خلاقیت ها و استعدادهای جسمی، اجتماعی، فرهنگی و حتی علمی این سرمایه های بزرگ جامعه ما شکوفا می گردد.

 شهردار محترم گوگد جناب آقای مهندس علی محمدی در تماس تلفنی با اینجانب فرمودند:
"خیرین گوگدی با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر  گوگد تا کنون حدود ۶ میلیارد تومان هزینه ساخت سالن های انتظار به منظور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و زمین چمن  ورزشی و ساخت مدارس را تقبل نموده اند. "
البته این هزینه بدون در نظر گرفتن اعتبارات بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی می باشد.
اگر بخواهیم جزئی تر به بازسازی زمین چمن  نظر بیفکنیم، آماده سازی زیرساخت ها به صورت کامل توسط خیرین و ساخت مخزن ذخیره و تامین آب زمین چمن توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر عملی شده و نگهداری زمین چمن   نیز بر اساس توافق به عمل آمده با مساعدت اداره ورزش جوانان شهرستان صورت خواهد گرفت.
در این راستا ضروری است یادآور شوم که فعالیت مهندس علی اکبر دلگرم و همکاران ایشان  کنشگرانه، داوطلبانه و از سر عشق به مردم و جوانان گوگد است. دامنه این عشق چنان است که حتی اگر یک نفر به ایشان یک " خدا قوتی " ساده هم گفته باشد، خستگی را از تن اش بیرون برده است.

بازدید

  خوشبختانه مقوله " خیرین ورزش یار " یکی از موضوع هایی است که هم اکنون در چرخه فعالیت خیریه ها مطرح شده است.

 خیرین ورزش یار علاوه بر قرار دادن منابع مالی که برای مردم در نظر گرفته اند؛ نگاه شان را به افزایش سلامت و تحقق نشاط در جامعه معطوف می سازند تا فرصتی برای استفاده مناسب از اوقات فراغت و زمینه دستیابی به پهلوانی و ترویج ورزش همگانی فراهم گردد.

 متاسفانه شاخص ها نشان می دهد مردم ایران فقط دو دقیقه در شبانه روز به صورت پاره وقت در نهادهای خیریه و سازمان‌های مردم نهاد مشارکت دارند. در حالی که این رقم در برخی از کشورها حدود ۴۰ دقیقه است. در کشورهایی که مشارکت در سازمان‌های مردم نهاد زیاد است، توسعه پایدار و متوازن شکل گرفته و علاوه بر آن چنین فعالیت‌هایی می‌تواند میلیاردها دلار ارزش افزوده به تولید ناخالص داخلی اضافه کند.

 با این وصف باید حرکت خیرین گوگدی را ستایش کرد که با نگاه به افق های دوردست، آستین همت بالا زده و با مساعدت شهرداری و شورای شهر گوگد این گام بلند را برداشتند و در جهت تحقق #توسعهپایدارشهری حرکت نمودند؛ کما این که باز هم چشم امید مسئولان‌ به این عزیزان دوخته شده است.

 از یاد نبریم که مضمون #توسعه_پایدار ( sustainable development ) این است که انچه در اختیار ماست، نه میراث گذشتگان؛ بلکه  امانتی است که نسل های آینده به ما سپرده اند. بکوشیم تا از این امانت به خوبی پاسداری کنیم.

 در پایان جمله طلایی بوذرجمهر حکیم را که  در دوران کهن سالی با تلاش و در عین حال انگیزه فراوان درخت گردو می کاشت، یادآور  می شوم که در پاسخ به سوال برخی که دلیل این زحمت را جویا شدند، گفت:

     دیگران کشتند و ما خوردیم
          ما بکاریم و دیگران بخورند