دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس برای درک شرایط امروز

بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس
                  برای درک شرایط امروز





#حساس_سازی
#کووید_۱۹ #کرونا

          هرکه نامخت از گذشت روزگار
            نیز نآموزد ز هیچ آموزگار
                                           " رودکی "


      حدود ۴۰ سال پیش با حمله ناجوانمردانه و گسترده ارتش رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان ، هر یک از افراد جامعه از کوچک و بزرگ ، زن و مرد ، روستایی و شهری علاوه بر اعلام آمادگی برا ی حضور در جبهه ها و مقابله با متجاوزان ،  با احساس مسئولیت و تغییر در مصرف و سبک زندگی خود به اقتضای شرایط آن دوران ، یک نوع همدلی تاریخی از خود بر جای گذاردند.

در شب هایی که بیم بمباران هوایی دشمن بود ، همه چراغ ها خاموش می شد ؛ به طوری که هموطنان در روشن کردن سیگار هم احتیاط می کردند. مجاهدت با جان و مال وصف ناشدنی بود و همه اقشار ملت محل فعالیت خود از کلاس درس تا آزمایشگاه و حتی محل کسب و کارشان را به سنگری در برابر نیروهای اشغالگر تبدیل کرده بودند و ...

  این روزها که از صفحه تلویزیون ماشین های بلندگو دار را مشاهده می کنیم که مردم را به رعایت موارد ایمنی و حضور در خانه ها فرا می خوانند ، به یاد سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ و ... می افتیم که با همین شیوه کمک های خالصانه و عاشقانه مردمی از روستاها و شهرها  برای جبهه ها جمع آوری می شد و جشنوارهایی از فداکاری و مجاهدت و زیبایی به نمایش در می آمد. با شنیدن صدای آژیر از رادیو ، همه خود را به نقاط امن و پناهگاه ها می رساندند تا از خطر حمله هوایی دشمن در امان باشند و ... در یک کلام هم صدایی دولت و ملت در اوج بود.

        اکنون که تاریخ تکرار شده و جنگ این بار به صورت کاملاًً آشکارتر  و به مراتب ویرانگرتر از حمله صدامیان ، با هجوم وسیع ویروس هولناک کرونا ، جان هر یک از هموطنان در جای جای کشور را هدف قرار داده است ، متاسفانه واکنش مردم در حدّ مقابله با آن نیست! و فراموش کرده ایم که در یک کشتی نشسته ایم و با بی دقتی و سهل انگاری حتی یک نفر ، همه باهم غرق می شویم!

    طی روزهای گذشته وزیر محترم بهداشت و درمان از عدم همکاری مردم به شدت گله مند بودند که با وجود این همه تاکید و توصیه در مورد لزوم اقامت در خانه و پرهیز از تجمع در اماکن عمومی ، کماکان بی تفاوت بوده و موارد ایمنی را رعایت نمی کنند. در زادگاه ما نیز جناب آقای مهندس بختیار نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر ناصر رستمی ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان با اظهار نگرانی عمیق از بی عنایتی و جدی نگرفتن #ویروس_هولناک_کووید_۱۹ ( #کرونا ) ازسوی برخی همشهریان ، شکوه نمودند. جان کلام دکتر رستمی این است که کادر درمانی ما اعم از پزشکان و پرستاران و ... جانشان در خطر است ؛ اما وقتی از شهروندان درخواست می کنیم در منزل اقامت کنند و خروج از خانه را برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان به حداقل ممکن برسانند ، گویی گوش شنوایی وجود ندارد و ...

   در عین حال جای افسوس و شگفتی است که علاوه بر توصیه های صدا و سیما و مطبوعات با اینکه اکثر شهروندان به گوشی های هوشمند مجهز می باشند و هشدارهای متعدد و متنوعی به کاربران داده می شود ، میزان اثرگذاری پیام های سلامت کمتر از حد انتظار است. از این رو به نظر می رسد بتوان با ساز و کارهای مناسب و مقتضی ، راهکارهای اقناعی برای #حساس_سازی  همشهریان در مورد خطر #ویروس_کووید_۱۹ ( #کرونا ) نیز اتخاذ نمود.

      مردم کشور ایتالیا اخیراً با یک اقدام ابتکاری از طریق اجرای موسیقی در بالکن های خانه خود در یک زمان معین ، ضمن‌ ایجاد سرگرمی و نشاط ، نوعی بیدارباش و آژیر خطر در جهت پیشگیری از هجوم این دشمن خانمان سوز به صدا آورده اند و جالب این که ساکنان شهرک اکباتان تهران نیز پس از ایتالیایی ها برای غلبه بر کم حوصلگی های ناشی از خانه نشینی و ... چنین رویه ای را اتخاذ نمودند. چه بسا این اقدام مشترک از سوی مردم دو کشور  ، اولین گام در جهت جهانی شدن مقابله با کرونا قلمداد شود. بدیهی است هنرهایی از قبیل شعر ، فیلم ، نقاشی ، موسیقی و ... نیز قادر است در این گذرگاه دشوار تاریخی ، یاری دهنده مردم برای " حساس سازی " باشد.
 
     امیدواریم ملت بزرگ ایران و همشهریان عزیز که در دهه اول انقلاب سختی های فراموش نشدنی ناشی از جنگ را صبورانه پشت سر نهادند ، با درک بیشتر وضعیت مخاطره انگیز کنونی ، به مدد مسئولان آمده تا بتوانیم هرچه بیشتر گزند این دشمن جان و سلامتی انسان ها را کاهش داده و به سوی نابود
ی ببریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.