دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

جادوی کلام !

                                        

جادوی کلام !



اظهار خرسندی از استقبال عمومی به کلاس های فن بیان و سخنوری



در میان اخبار انتشار یافته در کانال های تلگرامی گلپایگان ، برگزاری دوره آموزشی " فن بیان و سخنوری " از سوی موسسه فرهنگی هندسه عرفان و مجتمع فرهنگی دیجیتال گلپایگان " از ارزش های خبری " شگفتی و فراوانی " برخوردار بود ؛ زیرا با وجود انواع نیازهای اولیه نظیر مسائل اقتصادی و ... ، حدود ۲۰۰ نفر در کلاس ها یی که در زمره نیازهای ثانویه ( مطابق با سلسله نیازهای هرم مازلو ) به شمار می رود ، شرکت نموده اند.

می توان ادعا کرد که گرایش عمومی به این کلاس ها نشانگر نیاز عامه مردم به ارتباطات انسانی و میان فردی است ؛ زیرا در میان اشکال گوناگون ارتباط که در حال حاضر شبکه های اجتماعی در صدر آن ها قرار گرفته ، کامل ترین و جامع ترین شان، ارتباط "چهره به چهره " یا مستقیم است ؛ زیرا در این نوع ارتباط فقط کلام و الفاظ رد و بدل نمی شود ، بلکه احساس ها و عواطف نیز مبادله گردیده و در سطح جامعه همدلی فراگیر می شود.

با کمال تاسف بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، در عصر کنونی میزان " گفت و گو " میان اعضای خانواده ها ، در خوشبینانه ترین حالت بیست دقیقه در شبانه روز است ! به عبارت دیگر عوامل متعدد از جمله گوشی های هوشمند ضمن دستاوردهای گرانبهایی که برای شهروندان دارند ، در میان اعضای خانواده شکاف بین نسلی و حتی شکاف میان هم نسلان نیز ایجاد نموده و حلاوت ارتباط "چهره به چهره " را از جامعه سلب کرده است.

از سوی دیگر ادبیات فاخر و زبان گرانسنگ فارسی در اغلب پیام های تلگرامی و پست های اینستاگرامی و ... دستخوش شکسته نویسی و بلکه شلخته نویسی گردیده و آسیب بزرگی به این میراث گرانقدر که ادیبان و شاعران بزرگ نظیر فردوسی ، حافظ ، سعدی ، شهریار و ... برای اعتلای آن از جان خود مایه گذاشته اند ، وارد می نمایند. در محاوره های مردم نیز اگرچه در مواردی اصرار در به کارگیری کلمات سست و واژگان های سخیف از سوی برخی مشاهده می گردد ؛ اما فراموش نکنیم که در یونان قدیم سخنوری یکی از هنرهای هفت گانه در کنار نویسندگی ، نقاشی ، موسیقی ، تئاتر ، مجسمه سازی و سینما قرار داشته و از روزگار کهن تا کنون نشانه ی توانمندی انسان محسوب می گردد ؛ به گونه ای که با وجود فن آوری های نوین ارتباطی ، خطیبان در باورهای عمومی جایگاه خود را داشته و می توانند با جادوی کلام در پیشبرد اهداف جامعه تاثیرگذار باشند.

با عرض تشکر از حسن سلیقه و ابتکار عمل دست اندرکاران "موسسه فرهنگی هندسه عرفان و مجتمع فرهنگی دیجیتال گلپایگان " و مساعدت بی دریغ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ به ویژه جناب آقای ضابطی ریاست محترم و خوش فکر آن اداره ، امیدواریم گرایش همشهریان عزیز به این گونه دوره های آموزشی ، روز افزون گردد.



علی اکبر جعفری ابراهیم جعفری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.