دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به دنبال کسب دانش تا پایان عمر

به دنبال کسب دانش تا پایان عمر

         چنین گفت پیغمبر راستگوی
         ز گهواره تا گور دانش بجوی

     کشور عزیز ما ایران سرشار از زیبایی است. کافی است به قول سهراب سپهری چشم ها را بشوییم و جور دیگر ببینیم.
       یکی از جلوه های زیبا و به یادماندنی ، شاهکار پیرمردی روشن ضمیر از خطه آذربایجان است که در سن ۸۶ سالگی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان " تربیت دینی از منظر قرآن "  در دانشگاه آزاد اسلامی عجب شیر دفاع کرد و پس از ۳ سال در ۸۹ سالگی روز اول مرداد ماه ۱۳۹۸ دعوت معبودش را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
  اگرچه هیچ آشنایی با خانواده مسن ترین دانشجوی کشور نداشتم ؛ اما اگر از جریان تحصیل شادروان میر قنبر شیشوانی قبل از هشتم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ ( تاریخ دفاع ایشان ) مطلع می شدم ، داوطلبانه با جان و دل برای حضور در آن جلسه علمی و معنوی حضور می یافتم تا یکی از زیباترین صحنه ها را در عرصه آموزش عالی این مرز و بوم مشاهده کرده باشم.
مرحوم حیدری در سال ۱۳۴۷ دیپلم ادبی گرفت و پس از ۴۴ سال با ۲۵ بار جا ماندن پشت کنکور؛ سرانجام با شکستن این سد در بیست و ششمین نوبت در سال ۱۳۸۰ بعد از ۱۱ سال ، دوره کارشناسی خود را در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به پایان رساند. اقامت طولانی در مقطع کارشناسی ،  دلیلی جز هزینه بالای تحصیل و اجبار به انتخاب حداقل واحدهای درسی در هر ترم و در کنار آن لزوم رفت و آمد مداوم از روستای شیشوان به تبریز و بالعکس نداشت. اگرچه علاوه بر مشکلات اقتصادی ، با بیماری چشم همسرش نیز دست به گریبان بود ؛ اما همت والای او موجب شد که بدون وقفه و در کوتاه ترین زمان در سال ۱۳۹۵ موفق به دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد گردد.

   بدون تردید کتابی که از این چهره دوست داشتنی با نام " فراز و نشیب زندگی من " در سال ۱۳۸۴ با تیراژ ۱۵۰۰ نسخه ای انتشار یافته ، دربرگیرنده فرآیند تصمیم گیری و اراده استوار او برای ادامه تحصیل می باشد. شادروان میر قنبر هدف از ادامه تحصیل را در سن بالا عمل به توصیه رسول گرامی اسلام‌ ( ص ) می دانست و علاقه مند بود تا مقطع دکترا ادامه دهد ؛ اما اجل مهلت نداد.


نتیجه تصویری برای میر قنبر حیدری شیشوانی

 از این پیرمرد خوش سیما که پیشینه داوطلب شدن برای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد ، فیلم مستندی به نام " رئیس جمهور میر قنبر " ساخته شده که در لوکارنا ( سوئیس ) و یوکوهاما ( ژاپن ) اکران شده و در کشور ژاپن جایزه نیز کسب کرده است.
      ای کاش وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی ، زندگی این چهره محبوب و مصمم را برجسته می کردند تا برای جوانان ما الگو سازی کنند. به نظر اینجانب شادروان میرقنبر هر چند با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بود ؛ اما از سرمایه عمر خود به خوبی استفاده کرد و لذت زندگی را چشید . عملکرد این پیرمرد خردمند نشانگر آن است که سن بالا هرگز مانع از تحصیل نیست. جا دارد به نقل از حافظ بزرگ بر سنگ مزارش بنویسند:

     بر سر تربت ما گر گذری همت خواه
     که زیارتگه رندان جهان خواهد شد

     به روح بلند زنده یاد میر قنبر حیدری شیشوانی سلام و صلوات نثار می کنیم و از خداوند متعال برای این عزیز سفرکرده علو درجات مسئلت می نماییم
.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.