دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

توان مفهوم سازی دکتر ظریف ؛ بلای جان ترامپ

                                     نتیجه تصویری برای دکتر ظریف
      بدون تردید وزیر خارجه کشورمان دکتر محمد جواد ظریف دارای استعداد شگرفی در صحنه دیپلماسی است ؛ اما یکی از مهم ترین قابلیت های او که آتش بر خرمن افکار پریشان تیم دونالد ترامپ‌ افکنده ، توان مفهوم سازی اوست.
    دکتر ظریف مسلط به نظریه ها ، گفتمان ها و جریان های فکری در حوزه روابط و حقوق بین الملل می باشد و از این رو قادر است با زبانی که برای مخاطب عام و خاص جذاب باشد ، مفهوم سازی کند ، ایده های نو بیافریند و ساختارهای کهنه و رفتارهای مبتنی بر آن ها را در عرصه عمل به چالش بگیرد. به عنوان مثال او موفق شد در ماه های اخیر مفهومی تحت عنوان " تروریسم اقتصادی " را وارد ادبیات روابط بین الملل نماید و از این طریق از مقوله " تحریم یک جانبه " که سال ها فشار اقتصادی آمریکا به ملت ها را رنگ و بوی قانون و مشروعیت بخشیده بود ، سلب اعتبار نماید. به لطف این تلاش ها امروز اصطلاح " تروریسم اقتصادی " مورد استقبال اغلب کشورهای جهان ؛ از جمله کشورهای غیر متعهد قرار گرفته و به دفعات از جانب دولتمردان برخی از مهم ترین کشورها مانند دولت چین در رابطه با تحریم های آمریکا به کار گرفته می شود.
   از سوی دیگر از طریق برقراری ارتباط موثر و هوشمندانه با افکار عمومی ایالات متحده آمریکا ،  توانسته است بر تعاملات و برنامه های رهبران فکری و فرهیختگان آن‌ کشور تاثیرگذار باشد. دکتر ظریف در ماه های اخیر با به کارگیری اصطلاح " تیم بی " ( B team ) ، متشکل از جان بولتون ، بنیامین نتانیاهو ، بن زاید ، بن سلمان و اخیرا بوریس جانسون ، توانسته است صحنه تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی آمریکا را با ساده ترین زبان برای مردم این کشور تشریح کرده و از وجود یک‌جریان خطرناک در کاخ سفید و دستگاه دیپلماسی واشنگتن پرده بردارد.
       ورود اصطلاح " تیم B " به ادبیات سیاسی توسط دکتر ظریف ریسک بزرگی بود که  صهیونیست ها ،  رهبران مرتجع عرب و  ترامپیست ها نتوانستند آن را برتابند.
    این مفهوم سازی های مبتکرانه که تا کنون عمدتا منحصر به اندیشمندان و نظریه پردازان غربی بوده ، امروز به چالش قابل ملاحظه ای برای جریان ایدئولوژیک حاکم بر آمریکا تبدیل شده است.
    جمع شدن قدرت مالی ( عربستان سعودی و امارات ) ، قدرت سیاسی و نظامی ( بولتون و ... ) و لابی تاثیرگذار ( نتانیاهو و صهیونیسم ) در این پازل ، در نهایت دکتر ظریف را به عنوان مانع مهمی در مقابل عملیاتی شدن " معامله قرن " و کسی که در موقعیت و جایگاه بازوی سیاسی نظام جمهوری اسلامی عمل می نماید ، تشخیص داد و در جهت تحریم وی اقدام نمود. خرسندیم که دستگاه دیپلماسی کشورمان با تحرکات دقیق و هوشمندانه در صفحه شطرنج دیپلماسی و سیاسی ، دشمن را تا مرز انفعال و بی خردی به عقب رانده و وادار به واکنش های عصبی و رفتارهای جنون آمیز کرده است. پایان سخن را با بیان حضرت مولانا آراسته می سازیم که منش و شخصیت دکتر ظریف در آن تجلی یافته است.


                  تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر
                 بل زصد لشکر ظفرانگیزتر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.