دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

متفکری فراتر از زمانه خود


 شهید آیت ا... دکتر #سید_محمد_حسینی #بهشتی از آن دست متفکران اثرگذار در جغرافیای فکری جامعه ماست که ضمن تلاش برای اعتلای تفکر در میان مردم ، خود را به حیطه نظر محدود نکرد و کوشید تا اندیشه هایش را به میدان عمل آورد. از این رو می توان او را  #متفکری_کنشگر  و یا به تعبیر دکتر مقصود فراستخواه  #کنشگر_مرزی خواند که با جنایت منافقان کوردل در روز هفتم تیرماه ۱۳۶۰ به سوی خدا پرواز کرد.

   دکتر بهشتی در تمام آثارش ، چارچوب های کلامی تشیع را در جهان جدید دنبال می کند.
  #علم_کلام  ، علم ارتباطی دین است. دین در مواجهه با جهان ذهنی و عینی بشر یک چارچوب ارتباطی دارد و آن علم کلام است ؛ به همین دلیل شهید بهشتی به زبان های آلمانی ، انگلیسی و عربی مسلط گردیده و با زبان فرانسوی هم آشنا می شود. وقتی به آلمان می رود ، سعی می کند
  #کلام_میان_فرهنگی  را ایجاد کند ؛ کما این که امام موسی صدر هم در لبنان دغدغه ایجاد  #فقه_میان_فرهنگی  داشت. شهید بهشتی زمانی که در آلمان اقامت داشت ، شبانه روز متن های اصیل و مرجع را به زبان اصلی می خواند و ترجمه می کرد. دکتر بهشتی از همان اوان زندگی نیز از این روحیه برخوردار بود ؛ نمونه بارز آن این که در  ایام نوجوانی و  در دوران جنگ جهانی دوم که ایران هم ناخواسته در کوران آن قرار داشت ، روزها مسافت قابل توجهی را با پای پیاده در اصفهان طی می کرد تا به منزل یکی از بستگان خود که رادیو داشتند، برود و اخبار جنگ را پی گیری کند و ...

  چهار ویژگی که آیت الله بهشتی را
#متفکر_ معاصر  برای نسل امروز نموده ، عبارتند از :
۱- ژرف نگری در مواجهه با مسائل و پرداختن به علت ها به جای معلول ها
۲- همه جانبه نگری ( تفکر سیستمی ) : بدیهی است اندیشمندی که " یک سو نگر " باشد، شتاب زده به جمع بندی هایی می رسد که غالباُ خالی از افراط و تفریط نیستند.
۳- آینده نگری : این ویژگی موجب می شود که بسیاری از موضوع هایی را که ایشان به آن ها پرداخته ، از زمانه ای که در آن می اندیشید ، فراتر باشد.
۴- تعادل و انصاف : شهید بهشتی با پرهیز از برخوردهای مجادله آمیز ، حریم اندیشه ها و افراد را حفظ می کرد و برای پذیرش نقد و تصحیح پذیری اندیشه های خود دارای روحیه ای مثال زدنی بود.

 بی جهت نیست که در میان نسل امروز تعداد قابل توجهی از جوانان می کوشند تا بر افکار شهید بهشتی متمرکز شده و به مطالعه بپردازند. ای کاش دانشوران آستین همت بالا زنند و با کند و کاو در آثار و زندگی چهره هایی مانند شهید آیت ا... دکتر بهشتی ، #امام_موسی_صدر و ... که متاسفانه دارای عمر کوتاه مدیریتی و اندیشه ورزی بوده اند ، نسل های کنونی و آینده را آگاه سازند.
 
                               یاد و نامش گرامی باد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.