دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

به جای نوشابه، آب بنوشید

به جای نوشابه، #آب بنوشید


 هفته گذشته در کنفرانس خبری بازی فوتبال دو تیم پرتغال و مجارستان در یورو ۲۰۲۰ #کریستین_رونالدو بازیکن سرشناس پرتغالی، یک اقدام تاریخی را در جهت تغذیه سالم و ضد مصرف گرایی انجام داد که در مطبوعات و شبکه های اجتماعی بازتاب داشت. با توجه به اهمیت این اقدام نمادین، بخش هایی از مطالب روزنامه اعتماد و کانال عرصه های ارتباطی را که به قلم آقای علی ولی اللهی و دکتر یونس شکرخواه انتشار یافته اند، بازنشر می نمایم.

   رونالدو بعد از نشستن روی صندلی، دو شیشه نوشابه کوکاکولا ( اسپانسر رسمی یوفا ) را از روی میز برداشت و در جایی زیر میز پنهان کرد و بعد بطری آبی که کنارش قرار داده شده بود را رو به دوربین گرفت و گفت: آب بنوشید!
او با تقریبا ۳۰۰ میلیون فالوئر، یکی از مشهورترین آدم های حال حاضر دنیا به شمار می رود. خیلی ها معتقدند این اقدامش الگوی مناسبی بود که همیشه از یک ورزشکار انتظار می رود. رونالدو که میلیاردها نفر حرکاتش را نگاه می کنند و تلاش دارند خودشان را شبیه او سازند، حالا به هوادارانش گفته: " به جای نوشابه، آب مصرف کنید. "

 تردید نیست که نوشابه برای بدن ضرر دارد. این حرف همه پزشکان و متخصصان است. با این حال تبلیغ یک محصول مضر برای بدن توسط نهادهای ورزشی و ورزشکاران همیشه یک تناقض بزرگ به شمار می رود. سال ها قبل برخی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال از جمله بکهام، رونالدینهو، هانری، رائول گونزالس و چند ستاره دیگر در تبلیغات شرکت پپسی حاضر شدند. همین اواخر هم لیونل مسی و محمد صلاح در چالشی که با قوطی های نوشابه پپسی و کوکا انجام شد، شرکت نمودند. کلیپ های این دو چالش جوری طراحی شده بود که اصلا تبلیغ به نظر نرسند؛ اما کیست که نداند تقریبا هر حرکت لیونل مسی که هر تصویرش میلیون ها بار دیده می شود، تبلیغاتی است.

  تبلیغ چیپس، پفک، بستنی و غذاهای چرب و ... با استفاده از ستاره های دنیای ورزش امری طبیعی است. وقتی شخصی مثل دیوید بکهام با آن ژست جذابش قوطی نوشابه را  بالا می برد و سر می کشد، کدام دکتر می تواند ثابت کند نوشابه بد است؟ کدام مقاله علمی می تواند مصرف کنندگان را به این باور برساند که قند موجود توی نوشابه باعث بروز هزار جور مشکل در بدن می شود؟ تا یکی از این مقاله های علمی یا سخنرانی پزشکان بخواهد منتشر شود، تصویر بکهام همراه با قوطی نوشابه، سراسر دنیا را درنوردیده است.

 کریستین رونالدو در کنفرانس خبری بازی تیمش مقابل مجارستان نشان داد حساس بودن به مسوولیت های اجتماعی قرار نیست به انجام کار محیرالعقولی بینجامد.نیازی نیست ورزشکار وارد جریان های سیاسی بشود یا در مورد همه اتفاقات اجتماعی اظهارنظر کند تا مردم او را به عنوان یک کُنشگر بپذیرند. همین پنهان کردن بطری های کوکاکولا و گفتن جمله «آب بنوشید» در حد یک قیام مسلحانه علیه بزرگ ترین ُکارخانجات تولید محصولات مضر، عمل خواهد کرد.

 این حرکت درست یک روز بعد به شکل دیگری توسط #پل_پوگبا، هافبک تیم ملی فرانسه تکرار شد.
 پوگبا که یک بازیکن مسلمان است پس از مسابقه تیم ملی کشورش مقابل آلمان در جریان کنفرانس خبری یک بطری از مشروبات الکلی را که جلوی او روی تریبون قرار داده شده بود، کنار گذاشت.
 پس از این دو ستاره پرتغالی و فرانسوی #مانوئل_لوکاتلی، هافبک تیم ملی ایتالیا نیز در کنفرانس خبری پس از دیدار با سوئیس دست به اقدامی مشابه زد.
اقدام سه ستاره فوتبال اروپا چه با هدف توجه دادن به سلامتی و چه با ملاحظات دینی انجام شده باشد، برای حامیان مالی اتحادیه فوتبال اروپا بسیار ناخوشایند بود؛ اما در عین حال توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

 به گزارش یورونیوز، غول آمریکایی تولید کننده نوشیدنی‌های گازدار با انتشار بیانیه‌ای کوتاه برای کوچک شمردن این تاثیر، تاکید کرد که همه حق استفاده از نوشیدنی مورد علاقه و ترجیح خود را دارند.
اتحادیه فوتبال اروپا، #یوفا نیز پس از این جریان ادامه‌دار نسبت به کنار گذاشتن نوشیدنی‌ها توسط بازیکنان در کنفرانس‌های خبری هشدار داد و تهدید کرد که خاطیان را با جریمه تنبیه خواهد کرد.

حرکت #کریستین_رونالدو در نشست خبری قبل از دیدار برابر مجارستان که نوشابه کوکاکولا را کنار زد و توصیه کرد آب بنوشید، باعث ضرر ۴ میلیارد دلاری این شرکت شد.
گفته می شود اقدام اخیر بلافاصله سبب اُفت یک و شش دهم درصدی سهام شرکت تولید کننده این نوشیدنی گاز دار معروف در جهان گردید.
سهام این شرکت از ۲۴۲ میلیارد به ۲۳۸ میلیارد دلار رسید تا یک حرکت فوق ستاره پرتغالی، چنین تاثیری روی سهام شرکت داشته باشد.

 در شرایط کنونی که اقدام سلبریتی ها جایگزین عمل روشنفکران در جهان گردیده، باید  این کُنش را از سوی رونالدو به فال نیک گرفت. باشد که جوانان این رویکرد را در پیش گیرند که : " به جای نوشابه آب بنوشند "

.












































.

نظرات 1 + ارسال نظر
غلامرضا رحیمی سه‌شنبه 22 تیر 1400 ساعت 13:03

ضمن عرض سلام
گاهی تفاوت ها این گونه پیدا میشود تبلیغ و ضد تبلیغ یکی پیدا میشه برا چندر غاز هر چیزی را تبلیغ میکند بدون اینکه به عواقب وعوارض ان توجه کند یکی هم با یک حرکت نمادین واقعیت را بیان می کند اینجاس که حرفی که از دل براید بر دل نشیند
واینکه شنونده باید عاقل باشد بامید روزی که بزرگان حق بگویند.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.