دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

*فعالیت های داوطلبانه در سازمان های مردم نهاد منبعی گران بها برای توسعه جوامع*

  *فعالیت های داوطلبانه در سازمان های مردم نهاد منبعی گران بها برای توسعه جوامع* 


به بهانه افتتاح موسسه خیریه شمیم زندگی گلپایگان* 


 ابراهیم جعفری

 دهکده جهانی

@dehkade_jahan


 نهادهای مدنی را در زمره مهم ترین شاخص های جامعه های توسعه یافته به شمار می آورند. در این گونه جوامع به آگاهی، شعور و احساسِ مسئولیت شهروندان توجه شده و از این خصوصیت به خوبی استفاده می گردد.

بر این اساس دولت ها می کوشند تا جایی که امکان دارد *تلاش های داوطلبانه* را در قالب *نهادهای مدنی* ایجاد کرده و تقویت نمایند. 


 این گونه نهادها کارکردی دوگانه دارند؛ بدین معنا که از یک سو منتقد دولت ها و رویه های جاری بوده و تلاش می کنند نقاط ضعف و کاستی ها را آشکار ساخته و از سوی دیگر می کوشند تا به عنوان بازوهای مکمل دولت ها برای سعادت اجتماع بر اساس شعار *" جامعه بهتر، سعادت بیشتر "* پیاده سازی بهینه برنامه های مدون شدهِ دولت ها را تسهیل کنند.

نکته حائز اهمیت در این نهادها همان حس *" تعلق اجتماعی "* و *" جامعه را از آن خویش دانستن "* است که افراد جامعه خود را متعلق به اجتماع و متقابلاً شهر و کشور را متعلق به خویش پنداشته و در جهت رشد و تعالی آن می کوشند.

 از منظری دیگر *سازمان های مردم نهاد (NGO,s)* می توانند منبع نوآوری، تجربه و آزمودن رویکردهای نوین در قبال توسعه باشند.


امروزه دولت های سراسر جهان در راستای منافع اجتماعی و  جوامع خود در رواج فعالیت های داوطلبانه کوشا هستند و برای آن برنامه ریزی می کنند. به عنوان مثال در بریتانیا فعالیت های داوطلبان حدود ۶۴ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده و در کانادا ارزش اقتصادی این گونه فعالیت ها به رقم باور نکردنی ۱۶ میلیارد دلار بالغ شده است. 

بر اساس یک مطالعه تطبیقی در میان ۲۲ کشور جهان، مدت زمانی که صرف فعالیت های داوطلبانه می شود، معادل کار ده و نیم میلیون شاغل تمام وقت است. همچنین مطالعه ای که در اروپا صورت گرفته، نشان می دهد که هر یک دلار سرمایه گذاری در کارهای داوطلبانه، نزدیک به هشت دلار سود برمی گرداند. *فراموش نکنیم که فعالیت های داوطلبانه، نه جایگزین خدمات دولتی؛ بلکه مکمل آن هاست.* 


*از همین منظر از سازمان های مردم نهاد ( سمن ها ) به عنوان " منابع گرانبهایی " که می توانند سبب تاثیرگذاری در جامعه باشند، یاد می شود.* 

جالب توجه است که شرکت گوگل در سانفرانسیسکو فعالیت های خیرخواهانه اش را در استعدادیابی و مشاوره مالی و خوداشتغالی به زنان کم درآمد اختصاص داده است. 

کارکنان‌شرکت کوکاکولای فرانسه نیز برای پایین آوردن نرخ بیکاری در سال ۲۰۰۸ به ۲۷۰۰ دانشجو تدریس کردند که برابر با تعداد کارکنان‌این شرکت بود؛ یعنی هر کارمند به یک دانشجو آموزش داد؛ کاری که نه فقط به کاهش بیکاری کمک کرد؛ بلکه در روحیه، اخلاق و رفتار خود کارکنان هم تاثیر مثبت داشت.


 خوشبختانه در زادگاه ما نیز تا کنون تعداد قابل توجهی از انجمن ها و موسسات مردم نهاد با تسهیلگری فرمانداری و کسب مجوز از وزارت کشور در زمینه های مختلف آموزشی، بهداشت و درمان، زیست محیطی، زنان، کشاورزی، فرهنگی، میراث فرهنگی، مددکاری، نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست و ... فرصت کُنشگری در عرصه های عمومی را پیدا کرده اند که آخرین آن ها 

 *" موسسه خیریه شمیم زندگی گلپایگان "* است.

 پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اداره ارشاد گلپایگان شاهد افتتاح این موسسه با حضور گسترده علاقه مندان به فعالیت های داوطلبانه آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بودیم.

 تمام اعضاء هیات مدیره این موسسه داوطلبانی هستند که تجربه، تخصص و وقت ارزشمندشان را بدون هیچ چشم داشت مادی در جهت کاهش درد و رنج کودکان محروم از نعمت آموزش قرار داده اند. ۴۷ نفر از *فرهنگیان جهادی* با انگیزه و عشق در مناطق ۱۴ گانه روستاها و شهرستان گلپایگان در زمینه های آموزشی، معیشت، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره کنکور و هزینه های درمانی و ... آستین همت بالا زده و با شکوفایی استعدادهای فراموش شده، گامی اساسی در جهت توسعه انسانی برداشته و به توفیق های قابل توجهی برای ارتقای تحصیلی آنان دست یافته اند.


 دامنه حضور این موسسه فقط به گلپایگان محدود نگردیده و به منطقه محروم *کُنارک* در سیستان و بلوچستان هم کشیده شده است.

 در سال ۱۳۹۹ که تداوم فعالیت داوطلبانه آموزش و پرورش تهران در کنارک به دلایلی امکان پذیر نگردید، موسسه خیریه شمیم زندگی در قالب طرح *" پشتیبانی دانش آموزان کنارک " ( پدک )* این رسالت را بر دوش کشید و در حالی که دستیابی به مدرک دیپلم حداکثر رشد علمی در آن منطقه به شمار می رفت، با توانمند سازی دانش آموزان توسط دبیران باتجربه گلپایگان، زمینه موفقیت آنان در کنکور و ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فراهم گردید. 


 ضمن عرض تبریک به موسس و اعضای هیات مدیره موسسه خیریه شمیم زندگی، امید داریم تعامل و همبستگی همه انجمن ها و موسسات مردم نهاد گلپایگان به توسعه پایدار زادگاه مان منتهی گردد.


 در پایان خاطرنشان می سازم  که اگرچه فعالیت سمن های گلپایگان که در میان آن ها *ده خیریه* دارای مجوز از فرمانداری و *تعدادی خیریه* دارای مجوز از نیروی انتظامی وجود دارد، دلگرم کننده است؛ اما جای خالی انجمن ها و موسسات مردم نهاد با هدف کمک به *آسیب دیدگان اجتماعی به ویژه در زمینه های اعتیاد و طلاق* به شدت احساس می شود. 

 *

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.