دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

گرامی داشت روز خبرنگار

* گرامی داشت روز خبرنگار* 

     علی اکبر جعفری و ابراهیم جعفری

     دهکده جهانی

@dehkade_jahan


 * خبرنگاران و مدیران محترم کانال ها و گروه های تلگرامی و واتس آپی* 

                  


با عرض سلام و احترام


  *خبیر*  به معنی آگاه و یا عالِم به پوشیده ها، یکی از نام های خداوند است که در قرآن مجید *۴۵ بار* از آن یاد شده است. خبرنگار برگرفته از چنین مفهوم بلندی است که فراتر از حرفه و شغل، پرچم و رسالت " *آگاهی بخشی* " را بر دوش می کشد.


 در جهان معاصر اهمیت و حساسیت خبرنگاری و نهاد رسانه اعم از مکتوب، تصویری و مجازی به بالاترین سطح خود رسیده است؛ به گونه ای که سیاست، فرهنگ، اجتماع و حتی اقتصادِ رسانه ای شده بخشی از واقعیت پیش روی ما را تشکیل می دهد.


 از سوی دیگر *انقلاب اطلاعات و ارتباطات* از طریق اینترنت، شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند عرصه جدیدی را در برابر کُنشگران جامعه گشوده است. در چنین فضایی که گذر از ارتباطات یک سویه و آمرانه به ارتباطات

 *چند سویه و تعاملی* وجه غالب آن را تشکیل می دهد، نقش *کاربران* و *مخاطبان* در تولید، توزیع و دریافت اطلاعات به اندازه منابع خبری و ارسال کنندگان پیام حائز اهمیت بوده و به همین سبب فرصت ها و قابلیت های جدید قابل مقایسه با دوره های پیشین نیست؛ کما این که پدیده مبارک *شهروند خبرنگار* از آثار و برکات آن به شمار می رود.


  در چنین شرایطی رسالت شبکه های اجتماعی  *تقویت  گفت و گو* " ، *مفاهمه*  ،  *همبستگی*  و *امید اجتماعی* است. به منظور دستیابی به اهداف ذکر شده باید به سمتی حرکت کنیم که فضای عمومی از اخبار منفی و جعلی فاصله گرفته، به سوی واقع بینی و *گفت و گوی انتقادی* تحول یابد.  


    تقارن سالگرد شهادت " *محمود صارمی* " توسط جاهلان خشونت طلب افغانستان ( طالبان )  و روز خبرنگار امسال را با عاشورای حسینی، می توان نماد و نشانه ای از روشنگری، حقیقت بینی و اطلاع رسانی بی طرفانه خبرنگاران، فارغ از جهت گیری های سیاسی و منافع جناحی قلمداد کرد تا با الهام از *پیام آور خون شهیدان کربلا و نهضت حسینی؛ حضرت زینب کبری ( س )* به رسالت خود جامه عمل بپوشانند. 


 بسیار خرسندیم که شبکه های اجتماعی زادگاه ما در مناطق روستایی و شهر از ابتدای فعالیت در فضای مجازی *صدای مردم* بوده و با اطلاع رسانی دقیق و اعتماد سازی فاصله میان مردم و مسئولان را کاهش داده، به سوی انسجام و افزایش سرمایه اجتماعی گام برداشته اند.


 *با امید به نقش آفرینی هرچه بیشتر رسانه های محلی گلپایگان در جهت دستیابی به توسعه پایدار، توفیق روزافزون شما را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.