دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

همشهریان در انتظار بازگشایی استخر

* همشهریان در انتظار بازگشایی استخر* 


 * به مناسبت ۲۶ مهرماه، روز تربیت بدنی و ورزش و بازگشت پیرومندانه آقای محمد ابراهیم شیروانی از مسابقات ملی کاراته* 


 ابراهیم جعفری

 دهکده جهانی

@dehkade_jahan


 *زِ نیرو بود مرد را راستی* 

 *زِ سستی کژی زاید و کاستی* 


 توسعه‌ِ ورزش‌های همگانی در شرایطی که بی‌تحرکی و بیماری‌های ناشی از زندگی شهری، سلامتی بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند،  راه حلی برای کاهش مشکلات است. 

 *سازمان بهداشت جهانی* ورزش‌های همگانی را ورزش‌هایی می‌داند که با کمترین هزینه برای همه‌ِ افراد جامعه در دسترس باشند و هدف از پرداختن به آن ها را ارتقای بهداشت و سلامت جسمی و روحی جامعه می داند.

 منظور از همگانی یا عمومی کردن ورزش در جامعه، *«حفظ سلامت جسمی و روحی و ایجاد نشاط و شادابی و استفاده‌ مطلوب از اوقات فراغت و نیز ایجاد زمینه‌ی تفریحات سالم برای آحاد مردم»* است. 


 این سازمان اعلام کرده است بیماری‌های قلبی عامل یک سوم مرگ و میرها در جهان است و فعالیت بدنی منظم و مستمر را عامل کاهش خطر مرگ ناشی از آن و کاهش فشار خون و خطر ابتلا به دیابت عنوان می‌کند. بی جهت نیست که اندیشمندان می گویند: *" هر کشوری که در ورزش سرمایه گذاری نکند، باید هزینه اش را در حوزه درمان بپردازد. "* 

از آنجا که ورزش و به ویژه ورزش‌های همگانی موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می‌شود، یکی از شاخص‌های توسعه انسانی در جوامع نیز به شمار می‌رود. از یاد نبریم که افزایش سلامت و نشاط مردم، بهره‌وری نیروی کار جامعه را نیز بالا می برد. 

در عین حال این ورزش دارای کارکردهای مطلوبی چون *افزایش همدلی، تقویت همبستگی، مشارکت اجتماعی، تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی و کمک به فرایند جامعه‌پذیری افراد* می باشد.


 با این وصف ورزش همگانی که هدفش فراهم آوردن امکان و فرصت ورزش کردن برای همه‌ِ افراد جامعه است، می‌تواند *علاوه بر تضمین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه در کسب مهارت‌های اجتماعی، شکل‌گیری هویت فردی، کاهش تضادها و تنش‌ها، پر کردن اوقات فراغت و ...* نقش انکارناپذیری داشته باشد. 


 در جهان امروز میزان نشاط، تحرک و شادابی شهروندان، که نقش مؤثر در تولید و درآمد جامعه دارد، عامل مهمی در *سنجش توسعه یک کشور* است. ورزش همگانی در واقع کوششی جهت *ترویج تحرک* بین همه‌ِ اقشار و آحاد جامعه می باشد. 

کارشناسان، ورزش شهروندی را کُنشی می‌دانند که در هر شرایط و به طور عمومی، قابل اجرا بوده و نیاز به امکانات و تأسیسات تخصصی خاصی نداشته و برای سلامتی و گذران اوقات فراغت به اجرا در می‌آید.


هدف از پرداختن به چنین ورزش‌هایی ارتقای بهداشت سلامت جسمی و روحی جامعه است.

ورزش همگانی می تواند بستر لازم برای توسعه ورزش قهرمانی و ورزش حرفه ای را نیز فراهم سازد. بنابراین از ورزش همگانی انتظار می‌رود به ارتقای کمی و کیفی عملکرد افراد کمک کرده و علاوه بر آن، دستاوردهای دیگری را به طور مشخص در راستای بهبود روابط اجتماعی عرضه کند.


 جای بسی خوشبختی است که در زادگاه ما ( گلپایگان ) هر روز شاهد پیاده روی، دوچرخه سواری و تحرک شکوهمند همشهریان اعم از زنان و مردان در مناطق مختلف شهر و به ویژه بلوار امام رضا ( ع ) هستیم که از این طریق پویایی و نشاط خود را به نمایش می گذارند. 

قبل از فراگیر شدن کووید ۱۹ بارها گزارش *پیاده روی عمومی مردم گلپایگان* در سطح شهر و در فاصله های معینی انتشار می یافت که امید است شاهد تکرار این سنت حسنه باشیم.


 در غروب آفتاب بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۱ از بازگشت پیروزمندانه *جناب آقای محمد ابراهیم شیروانی* از مسابقات ملی کاراته که در شهر رامسر برگزار شده بود و ایشان با کسب رتبه عالی، ازجمله قهرمانان برگزیده جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در *تورنمنت جهانی ۲۰۲۳ ژاپن* ( ۱۴۰۲ خورشیدی ) گردیدند، مطلع شدم و همراه با جمعی از معتمدان، اعضای شورای شهر گلپایگان و گوگد و نیز تعدادی از مسئولان ادارات در منزل پدری ( جناب آقای حاج خلیل شیروانی ) به استقبال این قهرمان ملی شتافتم. 


 در آن فضای صمیمی که رئیس محترم اداره تربیت بدنی نیز حضور داشتند، ضمن اشاره به استعدادهای ورزشی شهرستان گلپایگان، بر ضرورت *راه اندازی سریع استخر* تاکید گردید که خوشبختانه با اعلام تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار، قول مساعد داده شد که در اولین فرصت اقدام گردد.


 * باشد که از این طریق منش جوانمردی و پهلوانی با درونمایه اخلاق در میان مردم شهر و روستاها گسترش یابد و به افزایش کیفیت زندگی همشهریان عزیز منتهی گردد.* 

با عرض تبریک به جناب آقای محمد ابراهیم شیروانی، توفیق ایشان را در کسب مدال افتخار آفرین برای کشورمان در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ میلادی ژاپن از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.