* تاثیر جاودان علی اصغر حکمت بر نوسازی فرهنگی ایران*
_ ابراهیم جعفری_
_ دهکده جهانی_
_@dehkade_jahan_
*علیاصغر حکمت شیرازی* از جمله رجال فرهنگی و سیاسی است که همزمان با آغاز بهار آموزش و باز گشایی مدارس و دانشگاه ها، یادآوری برخی از خدمات او خالی از لطف نیست.
*حکایت حکمت حکایت یک نسل است؛ نسلی که از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ را تجربه کرد و با فراز و نشیب هایی مانند جنگ، کودتا، دیکتاتوری، فضای باز سیاسی، نوسازی فرهنگی و اجتماعی و ... همراه بود.*
حکمت در شهریور ۱۳۱۲ با روی کار آمدن *محمدعلی فروغی* (ذکاءالملک) وزیر معارف شد و در این مقام بود که تأثیرات جاودان خود بر *نوسازی ایران* را برجای گذاشت. *او در دفاع از توسعه آموزش و پرورش و نوسازی فرهنگی ایران خستگیناپذیر بود؛ به گونه ای که زمان تصدی وی را میتوان سازندهترین دوره تاریخ آن وزارتخانه دانست.*
حکمت با تأسیس هشت دانشسرا در تهران، تبریز، کرمان، مشهد، شیراز، اهواز، ارومیه و خرمآباد و همچنین تعداد زیادی از مدارس ابتدایی و متوسطه مدرن در تهران و مراکز استانها نقش مهمی در مدرن سازی سیستم آموزشی ایران داشت. او مجری قدرتمند و مدیر موفق سیاستهای نوسازی فرهنگی و متناسب ساختنِ نظام آموزش و پرورش کشور با مقتضیات سیاسی ـ اجتماعی زمان خود بود.
حکمت در دوره طولانی وزارت معارف (۱۳۱۷-۱۳۱۲) موفق به پوستاندازی کیفی و کمی آن وزارتخانه شد. از جمله اقدامات وی گسترش دورههای آموزشی، گسترش مراکز آموزشی، گستره جغرافیایی مدارس، بنیاد برخی از نهادهای فرهنگی، برپایی کنگرههای بزرگداشت نام آوران فرهنگ ایران، بناهای یادبود آرامگاهای شاعران بزرگ ایران، تالیف و ترجمه و ... بود. همچنین برخی از اقدامات ساختاری او را می توان تاسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی در سراسر کشور، تشکیل انجمن فرهنگستان ایران، تاسیس بنای موزه ایران باستان، کتابخانه ملی ایران، کتابخانه فنی برای مدرسان فنی، دانشکده فنی، تشکیل کنگره فردوسی با دعوت از شرق شناسان، بنای دانشگاه تهران، نامگذاری مدارس خارجی به نامهای ایرانی، تأسیس ورزشگاه امجدیه، تاسیس کمیته مدارس، تشکیل پیشاهنگی و تربیت بدنی نام برد.
او یک مجله آموزشی به نام *«تعلیم و تربیت»* راه اندازی کرد و مقالاتی از افراد برجسته ادبی و علمی آن زمان، از جمله *سیدحسن تقیزاده، بدیعالزمان فروزانفر و عباس اقبالآشتیانی و ...* را به چاپ رساند که با نام جدید *«آموزش و پرورش»* تا آستانه انقلاب تداوم داشت.
موفقیت حکمت از زمان تأسیس *کمیسیون ملی یونسکو* که هدایت آن را عهدهدار بود،
سازماندهی انتشار *ایرانشهر و یک مجموعه دائرةالمعارف* از مطالعات اصلی *به زبان فارسی* بود. این مجموعه تقریباً همه جنبههای زندگی و فرهنگی ایران، اعم از تاریخی و معاصر را پوشش میداد و در آن زمان اقدامی ابتکاری و نوآورانه بود.
حکمت از سال ۱۳۴۴، هنگامی که از مسئولیتهای عمومی خارج شده بود، در جهت ترویج دانش یک دانشکده خصوصی با نام *«مدرسه عالی ادبیات و زبانهای خارجی»* را تأسیس کرد.
علیاصغر حکمت صرف نظر از این که در درخشانترین دوران خدمتش پنج سال وزیر معارف و ریاست دانشگاه تهران بود، دوبار وزیر کشور، دوبار وزیر امور خارجه، یک بار وزیر دادگستری، دو بار وزیر پیشه و هنر، دو بار وزیر بهداری، سه بار وزیر مشاور و یک بار سفیر کبیر نیز بوده است.
حکمت دوبار وزیر امور خارجه شد و در فاصله میان این دوبار، بهعنوان سفیر کبیر ایران عازم هند شد. این چهره فرزانه با حضور خود در وزارت امور خارجه توانست جایگاه مهم *فرهنگ را در دیپلماسی* به رخ بکشد و از آن بهره ببرد.
او هنگامی که وزیر خارجه بود، از دولتمردان بزرگ و دانشمند عصر خود بهره برد و بر غنای علمی وزارت امور خارجه افزود. در سال ۱۳۲۸ میخواست *استاد محیط طباطبائی* را به عنوان رایزن فرهنگی به هند بفرستد. برای بزرگداشت و معرفی ایشان به احراز این سمت، جلسهای در تالار فرهنگستان مدرسه عالی سپهسالار تشکیل شد. حکمت گفت: *«همکاران من میگویند فلانی حالا که وزیرخارجه شده به جای دیپلمات معلم میفرستد. لابد اگر وزیر جنگ شود به جای توپ و تانک کتاب وارد میکند.»* سپس افزود: *«همین طور است آقایان؛ آنچه بدان مینازیم و دیگر کشورها به خاطر آن به ما حرمت مینهند فرهنگ و ادب ماست.»*
*در این سی سال که به برخی کشورهای آسیایی و اروپایی و آفریقایی سفر کردم، پروردههای دانشگاه تهران را میدیدم که هر یک در رشتهای از تمدن و فرهنگ مشغول تحقیقاند و آثاری ارزنده منتشر کردهاند و همین موجب سربلندیم بود.*
علیاصغر حکمت که در حساس ترین لحظات تاریخ ایران، سکانداری فرهنگ را به عهده گرفت، از هفدهسالگی تا یک سال پیش از مرگ، نزدیک به شصت سال، بهطور مرتب یادداشت روزانه داشت و نزدیک به صد دفتر یادداشت از او باقی مانده است.
*نام و یادش را گرامی داشته و از خداوند متعال توفیق تداوم راهش را خواستاریم.*