دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

بازگشت بچه آهو به طبیعت و اشک های آقای مدنی

بازگشت #بچه_آهو به طبیعت
                 و اشک های #آقای_مدنی

 ابراهیم جعفری


 اگر چه لحظه جدایی بچه آهو از آقای سید
 احسان مدنی شهروند مسئولیت شناس و وارسته که با روحیه ای سرشار از عاطفه و محبت طی دو ماه این مخلوق زیبا را پذیرایی می کرد، نه تنها برای ایشان؛ بلکه برای همه انسان هایی که به طبیعت عشق می ورزند، بسیار تلخ بود؛ اما نشان دهنده  درک بالای همشهریان در رعایت #حقوق_حیوانات است.

  رفتار آقای مدنی برآمده از ایمان به خداوند متعال، #اخلاق_زیست_محیطی و اعتقاد به #توسعه_پایدار است که همه آدمیان را در برابر حفاظت از #گونه_های_زیستی مسئول می داند.

 خوشبختانه در فرهنگ غنی ایران حفاظت از #تنوع_زیستی جایگاه برجسته ای دارد. همه ما داستان پناه آوردن آهو به حریم مقدّس حضرت ثامن الحُجج علی ابن موسی الرضا ( ع ) را شنیده ایم که آن امام رئوف را به  ضامن آهو  معروف نموده است. علاوه بر آن شاعران هم بر لزوم پاسداری از زمین و آنچه در آن است، ما را فراخوانده اند. به عنوان نمونه شیخ محمود شبستری می فرماید:

      جهان چون خط و خال و چشم و ابروست
          که هر ذره به جای خویش نیکوست
             اگر یک ذره را برگیری از جای
             همه عالم خلل یابد سراپای

فردوسی بزرگ نیز در شاهنامه سروده است که:

          میازار موری که دانه کش است                      که جان دارد و جان شیرین خوش است
      و ....

 متاسفانه در دنیای امروز افراد حریص و خودشیفته ای وجود دارند که متکبرانه حیات حیوانات اهلی و وحشی را با شکار و آزار به مخاطره افکنده و اکوسیستم را از چرخه طبیعی بازمی دارند. به همین دلیل در کشورهای مختلف جهان سازمان هایِ مردم نهاد " حمایت از حقوق حیوانات " که با کنشگری فعالان زیست محیطی شکل گرفته، وظیفه خود را فرهنگ سازی در  زمینه سازگاری انسان و حیوان دانسته و یکی از شاخص های انسان مدرن را حرمت گذاری به حقوق حیوانات برمی شمارند.

 طی سال های گذشته اخبار دردناک کشتن سگ ها، یوزپلنگ ها و خرس ها را در کشور خودمان به وحشیانه ترین روش ها شنیده ایم که افراد جاهل و عاری از خصلت های انسانی مرتکب شده اند. بنا بر گزارش مطبوعات در یک تراژدی دردناک یک تیم خبری در نقطه ای از جهان یک بچه فیل را که همراه با مادرش از شدت تشنگی به خود می پیچید؛ در حالی که می توانستند سیرابش کنند، برای ضبط لحظه های جان دادنش و نمایش آن در شبکه های تلویزیونی، از دادن آب به آن حیوان زبان بسته امتناع کردند و سقوط انسانیت و اخلاق را به نمایش گذاردند!   در این راستا شکار غیرقانونی حیوانات اهلی؛ به ویژه آهوان در منطقه حفاظت شده موته نیز ضربه ای سخت به طبیعت و تنوع زیستی است که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.

 بارها در شبکه های اجتماعی صحنه های زیبایی از همزیستی حیوانات وحشی با انسان ها را مشاهده کرده ایم. به عنوان نمونه چند توله شیر یا گرگ که توسط یک انسان از طفولیت پذیرایی شده و پس از آن که روی پای خود ایستاده اند، در طبیعت رها گردیده اند، پس از چند سال که بار دیگر با آن انسان مواجه شده اند، دوان دوان با شور و شوق به سویش شتافته و با لمس و بوییدن او محبت اشان را بروز داده اند. این جاست که به یاد مولوی بزرگ می افتیم که فرمود:

            از محبت خارها گل می شود
         وز محبت سرکه ها مُل می شود
           از محبت نار نوری می شود
         وز محبت دیو حوری می شود

  بدون تردید اقدام ارزشمند جناب آقای مدنی در حفظ و نگهداری بچه آهوی سرگردان که با نثار محبت و عشق همراه بوده، برگ زرینی از دفتر افتخارات شهروندان گلپایگانی به شمار رفته و الگویی از تعامل انسان و حیوان را در دایره هستی به نمایش می گذارد.

   اشک های فراق و شوق آقای احسان مدنی را قدر نهاده و نمادی از زیبایی اندیشه و مسئولیت انسان در قبال طبیعت قلمداد می کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.