دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

5 اکتبر؛ روز جهانی معلم گرامی باد

5 اکتبر؛ #روز_جهانی_معلم گرامی باد
                                              جهان برای رهایی از جنگ و خشونت به آموزه های معلمان نیازمند است

#معلمان؛ پیشرو در بحران، تجسم دوباره آینده


    در چهل و چهارمین اجلاس وزیران آموزش و پرورش که در تاریخ ۳ تا ۸ اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی در شهر ژنو برگزار شد ، " فدریکومایور " مدیر کل وقت سازمان یونسکو پیشنهاد کرد روزی به نام " روز  معلم " نامگذاری شود که این طرح از سوی مجمع عمومی آن سازمان تصویب گردید.

    پذیرش " روز جهانی معلم " از سوی یونسکو  را می توان چرخشی در دیدگاه این سازمان نسبت به آموزش و پرورش قلمداد کرد ؛ زیرا تا قبل از این اجلاس مشکلات آن را ناشی از کمبود سرمایه گذاری در امور فیزیکی مانند ساختمان مدرسه ، تجهیزات و ... می دانستند ؛ اما با بحث ها و تبادل نظرهایی که صورت گرفت ، این نظر تقویت شد که برای بالا بردن کیفیت آموزش ، باید کیفیت کار و زندگی معلمان ارتقا یابد و معلم از جایگاه اجتماعی شایسته ای در جامعه برخوردار شود. از این رو ۵ اکتبر هرسال میلادی ( ۱۳ مهر ماه ) به عنوان روز جهانی معلم  انتخاب شد.

    روز جهانی معلم فرصتی است تا معلمان و فعالان تشکل های صنفی آموزش و پرورش یک صدا ، به مسائل و مشکلات معلمان پرداخته و از تجارب جهانی و بین المللی در بهبود وضعیت و توسعه حرفه ای خود بهره مند گردیده و صدای خود را به گوش جهان برسانند.

 
 شعار روز جهانی معلم در سال ۲۰۲۰ میلادی


«معلمان:پیشرو در بحران، تجسم دوباره آینده»
 انتخاب شده است. چالش های همه گیر #کووید ۱۹ که یک رویداد بی سابقه و جهان گیر بود، در حال حاضر سیستم های آموزشی را به روش های جدید وادار ساخته و منجر به تجدید نظر در نحوه تدریس و کار معلمان گردیده است.

 استفاده از آموزش های از راه دور، حمایت از گروه های آسیب دیده و اطمینان از کاهش شکاف آموزشی مهم ترین اهدافی هستند که در این شرایط به آن پرداخته می شود. باتوجه به شرایط فعلی و شعار امسال روز جهانی معلم، می توان به نکاتی در مورد نقش معلمان در برقراری
 #آرامش_روحی در جامعه توجه کرد. معلمان غیر از آن که آموزش دهنده علوم و فنون درسی هستند، جهت نزدیکی عاطفی که با دانش آموزان خود دارند، می توانند در #بازسازی_روانی جامعه نقش مهمی ایفا کنند و به کودکانی که در خانواده های آسیب دیده از کرونا هستند، بیاموزند که چگونه به بهترین شکل ممکن از چالش ایجاد شده عبور کرده و فردایی موفق و موثر را بسازند. شاید بتوان گفت معلمان هر جامعه مهم ترین افراد جهت #القای_امید به #آینده هستند.

        در پایان این یادداشت را باسخن
 #ملاله_یوسف_زی دختر بچه پاکستانی و برنده جایزه صلح نوبل در سازمان ملل  که در سال ۲۰۱۲ از سوء قصد طالبان ( به جُرم دفاع از حق آموزش کودکان و تشویق دختران و زنان به تحصیل ) جان سالم به در بُرد ، آراسته می سازیم.

                                                                         ملاله یوسف زی کیست؟ | معرفی کامل ملاله یوسف زی | ویکی نیکی

یک کودک ، یک معلم ، یک قلم و یک کتاب

 می تواند دنیا را تغییر دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.