دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

ابعادی از تفکر و منش شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی

 جامعه ما خانواده ماست

 ابعادی از تفکر و منش شهید   سپهبدحاج قاسم سلیمانی

نامگذاری میدان ورودی یزد به نام «سپهبد حاج قاسم سلیمانی» - ایسنا
 دو سال از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی گذشت و مانند موج های دریا در میان مردم تکثیر شد. این قهرمان ملی ایرانیان یک مکتب و یک سبک زندگی بود که علاقه مندانش از او درس آزادگی گرفتند.

 شهید حاج قاسم سلیمانی در سپهر سیاسی ایران و منطقه جایگاهی فراتر از گروه ها و دسته بندی های سیاسی رایج داشت و از چنان صلابتی برخوردار بود که تروریست ها از نام او هم می ترسیدند. یک نمونه آن از قول مسعود بارزانی؛ رهبر وقت اقلیم کردستان عراق قابل تامل است: " داعش به دروازه های اربیل رسیده و شهر در حال سقوط بود. من با آمریکا، ترکیه، انگلیس، فرانسه و حتی عربستان تماس گرفتم، همه آن ها در جواب گفتند از دست شان کاری ساخته نیست. بعد با ایران تماس گرفتم و گفتم اگر نمی توانید کمک کنید، ما شهر را تخلیه کنیم. آن ها تلفن شهید سلیمانی را به من دادند. فوراً با حاج قاسم تماس گرفتم و اوضاع را دقیقاً شرح دادم. حاج قاسم‌ به من گفت من فردا بعد از نماز صبح اربیل هستم. گفتم فردا دیر است؛ همین حالا بیایید. گفت کاک مسعود فقط امشب شهر را نگه دارید. صبح به استقبال حاج قاسم در فرودگاه اربیل رفتم. او با ۵۰ نفر از نیروهای مخصوص خود سریعاً به محل درگیری رفتند و نیروهای پیشمرگه را سازماندهی کردند و در عرض چند ساعت ورق به نفع ما برگشت. بعدها یک فرمانده داعش را اسیر کردیم و پرسیدیم چگونه شد که در حال فتح اربیل، ناگهان عقب نشستید؟ گفت نفوذی ها در اربیل به ما خبر دادند که قاسم سلیمانی در اربیل است. پس از آن روحیه افراد ما به هم ریخت و ... "

    بیهوده نیست که یک شاعر آشوری عراقی ساکن شهر موصل به نام " ریان الکلدانی " بعد از شهادت حاج قاسم شعری با این مضمون سروده است که: " برای من پدر بودی، اکنون یتیم شدم. آن هنگام که یک تروریست افراطی بر در خانه ایستاد و شمشیرش را برافراشت تا گردن هایمان را قطع کند، زنان مان را به اسارت ببرد و به دختران مان تجاوز کند، تو آمدی و او را بیرون راندی. آن گاه پرچم چند صدایی را برافراشتی و کلیسای مان را در کنف حمایت خود قرار دادی. آری ای فرزند حسین، اینک من یتیم تو شدم . "

    حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در خاطرات خود با شهید سلیمانی که در روزنامه شرق ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ به چاپ رسیده، می گوید: " آقای سروشیان که از بزرگان زرتشتیان کرمان می باشد، وقتی حاج قاسم را در اتوبوس حامل مسافران در فرودگاه کرمان می بیند، روی شانه ایشان دست گذارده و ابراز محبت می نماید. شهید سلیمانی از جای برخاسته و ایشان را در آغوش می کشد. پس از احوال پرسی و ... آقای سروشیان مشکل قضایی خود را مطرح می سازد. حاج قاسم‌ می گوید شماره تلفن تان را به من بدهید؛ از دوستان کمک می گیرم تا  مشکل شما حل شود. روز بعد از دفتر حاج قاسم سراغش می روند، مدارکش را گرفته و پس از شنیدن اظهاراتش، کار او را دنبال کرده و به نتیجه مطلوب می رسانند و ... بنا بر نقل یکی از وکلای برجسته دادگستری کرمان آقای سروشیان پس از اعلام خبر شهادت حاج قاسم‌ مانند ابر بهار اشک می ریخت و ... "

   سخنان سنجیده سردار در نماهنگی که از او منتشر شده، شنیدنی است: " جامعه ما خانواده ماست، آنان مردم ما هستند، بچه های ما هستند، همان دختر کم حجاب هم دختر من است، دختر ما و شماست ... این بی حجاب است! آن باحجاب است! این چپ است! آن راست است! این اصلاح طلب است! آن اصول گراست!  خوب چه کسی را می خواهیم حفظ کنیم؟! باید رفت در میان مردم، باید جذب کرد و ... "

    او تکثر و سبک های مختلف زندگی مردم را می پذیرفت و به رسمیت می شناخت . سردار اگرچه در سخنان خود نامی از " حقوق بشر " و  تکثر گرایی به میان نمی آورد ؛ اما مگر حقوق بشر و رواداری جز به رسمیت شناختن همین تکثر در اندیشه و زیست آحاد جامعه بوده است؟ می توان ادعا کرد او در عمل به جامعه چند صدایی " اعتقاد داشت و وحدت ایران در عین کثرت شعارش بود . آری او به تعبیر قرآن مجید  مصداق بارز " اشداء علی الکفار و رحماء بینهم " بود.

 یکی از ویژگی های برجسته سردار علاقه به مطالعه و کتاب‌خوانی بود .
زینب سلیمانی دختر آن شهید بزرگوار در خاطراتش می گوید: " با وجود مشغله بیش از حد، از مطالعه کردن و نوشتن دست نمی کشید و بچه ها را نیز موظف به خواندن می کرد. "
 دایره کتاب‌های انتخابی‌اش هم وسیع بود: از شعر فارسی و رمان خارجی تا کتاب‌های تاریخی و سیاسی، از خاطره‌ها تا شرح حال‌ها تا کتاب‌های نظامی» و ... تصویر سردار در حال مطالعه صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز در هواپیما دیدنی است.
 ای کاش دوستداران این چهره فراموش نشدنی تاریخ ایران در عصر تسلط فضای مجازی، مطالعه و خواندن کتاب را در زندگی خود نهادینه ساخته و به نسل های آینده انتقال دهند .
 
  با توجه به مطالب فوق، راز حضور میلیون ها انسان ایرانی و عراقی در تشییع باشکوه و با عظمت قهرمان بزرگ و سرباز وفادار ایران و همراهان باوفایش را در خواهیم یافت.

     نامش بلند آوازه و یادش جاویدان باد















































.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.