دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

کلاب هاوس، پژواک صداهای خاموش

کلاب هاوس، پژواک صداهای خاموش
        و بشارت دهنده  جامعه چندصدایی

ایتنا - نسخه اندروید کلاب هاوس به‌زودی می‌آید
 طی هفته های اخیر شبکه اجتماعی
 #کلاب_هاوس ( clubhouse ) که بر پایه #صوت ایجاد شده،  توانسته است به یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران تبدیل شود.  
در این پلتفرم افراد می توانند به طور زنده با یکدیگر صحبت کنند و دیدگاه های خود را به اشتراک گذارند.

کلاب هاوس اندروید چه زمانی ارایه می شود؟ - ترنجی

آنچه کلاب هاوس را از دیگر شبکه های اجتماعی متمایز می کند، این است که بدون متن، عکس و ویدئو توانسته تنها از طریق صوت، میلیون ها کاربر را شیفته خود سازد. در این شبکه اتاق ها یا Room های مختلفی با موضوع های متنوع برای بحث و تبادل نظر وجود دارد. البته همه افراد با هم نمی توانند شروع به صحبت کنند و هر اتاق یک یا چند اَدمین برای مدیریت بحث ها دارد. کاربر در این شبکه می تواند در هر شرایطی حرف بزند و پیام ها ضبط و ذخیره نمی شود.

 کلاب هاوس که قبل از #پاندمی_کرونا در دسترس قرار گرفت، ابتدا مورد اقبال واقع نشد و حتی پیش بینی گردید که در رقابت با سایر اپلیکیشن های اجتماعی با شکست مواجه شود؛ اما محدودیت هایی که کووید ۱۹ بر زندگی مردم جهان تحمیل کرد، منجر به کاهش و حتی قطع تعامل های اجتماعی، دورهمی های حضوری، میهمانی ها، گعده ها و گپ و گفت های دوستانه و شب نشینی های خانوادگی شد. به همین دلیل حضور در فضای مجازی به نحو چشمگیری افزایش یافت و درنهایت این کلاب هاوس بود که در هفته های آغازین سال ۱۴۰۰ خورشیدی توانست بخش اعظم این کمبود را در فضایی متفاوت جبران کند.

 البته این اپلیکیشن برای افراد برون گرا که از گفت وگو و سخن گفتن لذت می برند و همچنین تئوری پردازان اجتماعی که می خواهند بی واسطه یافته های خود را با دیگران به اشتراک گذارند، جذابیتی دوچندان داشت. قطعاً آنچه در کلاب هاوس در حال شکل گرفتن است، قادر خواهد بود رسانه های تصویری و رادیویی جهان را نیز دستخوش تغییرات شگرفی کند و موجب گسترش تولید برنامه های #گفتوگو_محور در اتاق های شنیداری و دیداری رسانه ها شود؛ اما آنچه ظرفیت های کلاب هاوس را در کشور ما جذاب جلوه داده، تشنگی عامه مردم به ابراز عقیده، تبادل نظر و گفت وگوی آزاد است که در جست و جوی یافتن پاسخی برای پرسش هایشان، حتی حاضرند از خواب شبانه خود نیز بگذرند.

 فراموش نکنیم که با نگاه یک سویه رسانه های رسمی و نیز فراگیر شدن سایر شبکه های اجتماعی که نوعی درون گرایی را در جامعه ایجاد کرده بود، برای اولین بار گرایش های مختلف رودررو و بی پرده با هم به تبادل نظر پرداختند و حتی گفت وگو با برخی مقامات رسمی کشور که صحبت با آنان در یک فضای عمومی رویایی بیش نبود، به تحقق پیوست.

قم نیوز - ادامه حضور مقامات ایرانی کلاب هاوس / رییس سازمان انرژی اتمی به  سوالات پاسخ داد

کلاب هاوس جامعه را با  فضای #چند_صدایی آشنا ساخته و به کارکرد اطلاع رسانی واقعی، حرفه ای و بی طرفانه کمک می کند و از این رو رقیبی قدرتمند برای رسانه #رادیو در فضای مجازی به شمار می رود. برخلاف رادیو، در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس انحصار و دروازه‌بانی وجود ندارد و همه افراد با مرام‌ها و مسلک‌های مختلف سیاسی و مذهبی و جریان های سیاسی با هر نوع گرایش حضور دارند؛ به عبارتی کلاب‌هاوس پدیده‌ای پُست‌مدرن است که اجازه می‌دهد همه صداهای خاموش برای اظهار نظر به آن دسترسی داشته باشند.


 در کلاب‌هاوس آنقدر #تنوع_موضوع  وجود دارد که شهروندان می توانند متناسب با گرایش، علایق و سلایق خود، اتاق کنفرانس دلخواه را جست‌وجو کنند و در آن به گفت‌وگو بپردازند.
ایرانیان در استفاده و استقبال از این شبکه در همین دو، سه هفته اخیر در سطح بین‌المللی پیش‌گام و خوش درخشیده‌اند و با وجود مدت اندکی که از فعالیت آن گذشته است، جایگاه  محکمی برای خود در کلاب‌هاوس ساخته و پرداخته کرده‌اند.

 رسانه اجتماعی کلاب‌هاوس #گفت‌و‌گومحور است و به مهمترین نیاز شهروندان در عصر حاضر پاسخ می‌دهد. در حال حاضر رهبران فکری مشتمل بر روزنامه‌نگاران، کنشگران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به صورت گسترده در این شبکه صف آرایی کرده اند. کلاب‌هاوس در‌واقع «#رادیوهایجماعتی» در فضای مجازی است. در هر اتاق کنفرانس ۸ هزار نفر زیر چتر موضوعی واحد می توانند گرد هم آیند و درباره مهمترین موضوع های روز جامعه گفت و گو کنند. اعضای این اتاق‌ها به جغرافیای خاصی محدود نیستند و می توانند بر #افکارمشترک تاکید نموده و شکل دهنده #گفتوگوهای_فرهنگی در سطح جهان باشند.
 از نکات قابل توجه در کلاب هاوس، رعایت احترام و ادب نسبت به دیدگاه های متفاوت و جلو گیری از تخریب نظر ها و چهره هاست. در غیر این صورت افراد خاطی از گروه طرد می شوند.

 بدون تردید بهره گیری از این ظرفیت مجازی که بسط گفت و گو در جامعه است، می تواند بسیاری از سوء تفاهم ها را برطرف ساخته، استدلال، منطق، شفاف سازی و تحمل نظر مخالف را گسترش داده و #خرد_جمعی را نهادینه سازد.
















00

نظرات 1 + ارسال نظر
غلامرضا رحیمی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 ساعت 13:46

ضمن عرض سلام خدمت عوامل اخاله و اسا تیدبالفعل وقوه برادران جعفری .که استاد علی اکبر استاد بنده وافتخار شاگردیش رایدک میکشم
بنده هر روز سری به اخاله میزنم وقتی میبینم در این مجموعه یاد وخاطره گذشتگان خوشنام مرور میشود این شعر برام تداعی شد. هرکه اوبنهاده این خوش سنتی. سوی او غفران رود هر ساعتی
نیکوان رفتند و سنت ها بماند . وز عزیزان یادو الفت ها بماند
این عزیزان تا ابد در عالمند . چون بنیکی نامشان را میبرند
به امید سلامتی و موفقیت روز افزون برای همه عزیزان .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.