دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

المپیک ۲۰۲۰ توکیو با شعار "حس مشترک "

 المپیک ۲۰۲۰ توکیو " با شعار "حس مشترک "

هر آنچه باید درباره المپیک توکیو 2020 بدانید؛ راهنمای جامع برای سفر به ژاپن  - کجارو
 سی و دومین دوره بازی های المپیک به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، با یک سال تاخیر از یکم تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ به میزبانی ژاپن برگزار می شود. توکیو قرار است محل رقابت حدود ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور جهان باشد. در این ترکیب، ۶۶ نفر ورزشکاران ایرانی هستند که در ۱۷ رشته سهمیه حضور در بازی‌ها را به دست آورده‌اند.
از این رو اشاره کوتاهی به تاریخچه و فلسفه برگزاری مسابقات المپیک خالی از لطف نیست.

 دهه پایانی قرن نوزدهم میلادی، موجی برای راه اندازی یک سلسله بازی های ورزشی در اروپا شکل گرفت. شاید دلیل اصلی راه اندازی بازی ها، این بود که اروپا در قرن های گذشته هیچ گاه خالی از جنگ نبود و همواره رقابت های نظامی و درگیری در آن جریان داشت و کینه هایی بین ملت ها شکل گرفته بود که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد.

 در این دوران که عصر توسعه سریع علم و دانش در اروپا بود، عده ای به این فکر افتادند که با ایجاد یک سلسله بازی های ورزشی به نام " المپیک " ( همچون بازی هایی که در یونان باستان برپا می شد)، وحدت، همگرایی و همزیستی و صلح بین کشورها ایجاد کنند. آنان دوره نخست این بازی ها را در آتن برگزار کردند تا به تمدن مادری غرب که در یونان شکل گرفته بود، ادای احترام کرده باشند. می توان گفت در سال ۱۸۹۶، با برپایی اولین دوره مسابقات المپیک دنیای جدید، تجدید هویت فرهنگی غرب نیز شکل گرفت. در واقع این بازی ها ادامه بازی های المپیک باستان در جهت همگرایی مردم دنیای غرب بود.

اولین دوره - 1896 آتن | کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

پس از جنگ جهانی اول و دوم و تشکیل سازمان ملل متحد، المپیک تغییر ماهیت داد و به نهاد جدیدی تبدیل شد. پنج حلقه لگوی المپیک که هر کدام نماینده ای از پنج قاره اند، نشانگر همگرایی و صلح میان این پنج قاره در جهان است.


 با وجود این، ریشه تمدن اروپایی در این بازی ها همچنان آشکار است. شاهد این ادعا وجود رقابتی به نام ماراتن در مسابقات دو و میدانی المپیک است که ریشه در باور یونانیان به پیروزی مقابل تمدن هخامنشیان یا پارسیان دارد. ماراتن نام نبردی است که در عصر هخامنشیان بین ایران و یونان درگرفت. در این نبرد ایرانیان که نماینده تمدن شرق بودند، از یونانیان که نماینده تمدن غرب بودند، شکست خوردند. پس از پایان یافتن این نبرد، یک آتنی مسافتی طولانی را تا آتن برای رساندن خبر پیروزی بر سپاه ایرانیان دوید که بلافاصله با گفتن این خبر قالب تهی کرد و درگذشت.

 از این رو شاید مهم ترین رویداد المپیک هر دوره حضور یک دونده ایرانی در ماراتن است که نشان دهنده این ویژگی فرهنگ ایرانی است که همواره در پی برقراری دیالوگ‌ و همراهی با همه فرهنگ هایی بوده که از این سرزمین عبور کرده  یا با آن‌ ها در تضاد و تعامل بوده اند. ( سید احمد محیط طباطبایی )

دونده ماراتن ایران در المپیک: صددرصد به خط پایان می‌رسم - ایسنا

بازی های المپیک یکی از بزرگترین رویدادهایی است که میلیاردها انسان را از سراسر جهان و کشورهای مختلف با رنگ­ و نژاد و زبان های گوناگون، به یکدیگر نزدیک می­ کند. برای مثال تجلی نزدیک شدن انسان­ها به یکدیگر را در مراسم افتتاحیه بازی­های المپیک که در آن، کشورهای شرکت کننده در قالب کاروان ­های مجزا و با پرچم و رنگ خاص رژه می ­روند و همچنین در مراسم پایانی که ابتدا حمل کنندگان پرچم از هر یک از کشورهای شرکت کننده در یک ردیف و در پشت سر آنها تمامی دیگر ورزشکاران جهان در کنار یکدیگر در قالب «یک ملت» و بدون هیچ نشانه یا دسته بندی خاصی رژه می ­روند و وارد استادیوم می شوند؛ می­ توان مشاهده کرد.


رژه کاروان ایران در افتتاحیه المپیک 2016 (عکس) :: ورزش سه

به همین دلیل دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتس بس در جهان حین برگزاری بازی های المپیک و پاراالمپیک در توکیوی ژاپن شد. سنت آتش بس در زمان برگزاری المپیک، ریشه در یونان باستان داشته و فرصتی برای احیا و استقرار صلح و امنیت در جهان با محور «ورزش» است.  

در فراخوان آنتونیو گوترش آمده است: «ما نیز باید همین قدرت و همبستگی را در صحنه بین المللی از خود بروز داده تا صلح را در دنیا به ارمغان آوریم.»
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با ابراز امیدواری از تداوم آتش بس بیان کرد: « ملت ها می توانند از رهگذر این آتش بس موقت، به آتش بس های دائمی و صلح های پایدار دست یابند».

 شعار رسمی رقابت‌های المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو  "United By Emotion" "متحد با یک احساس" یا " #حس_مشترک " انتخاب شده است. این شعار بر قدرت ورزش تاکید می‌کند تا مردم از هر نوع و نژاد دور هم جمع شوند و این امکان برای آنان فراهم شود تا فراتر از هرگونه اختلاف، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و جشن بگیرند.

 امیدواریم کاروان ورزشی ما با درخشش در مسابقات المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ مانند گذشته روحیه پهلوانی و جوانمردی را که ریشه در سنت و فرهنگ ایرانی دارد، به زیباترین شکل نمایش داده و با افتخارآفرینی و کسب مدال، ایران را در جهان سربلند سازند..














































.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.