دکتر ابراهیم جعفری
دکتر ابراهیم جعفری

دکتر ابراهیم جعفری

فرهنگی

طرح دهکده تفریحی وگردشگری کوچری در مرحله اجرا

                                          



 نگارنده در سال ۱۳۹۴ پس از مشاهده کلیپی از آقای مجید ریاضت که فرآیند زیر آب رفتن زادگاهش "کوچری" را به نمایش گذارده و در حین آن با نوایی محزون و نوستالوژیک، خاطرات زیبای گذشته این روستای سرسبز و باصفا را تداعی می کرد، در مقاله ای با عنوان " فرصت طلایی مشارکت های مردمی در توسعه پایدار گلپایگان " ( که در سایت " آخاله " و نیز هفته نامه " صدای گلپایگان " انعکاس یافت )، خاطر نشان ساخت با تکیه بر مدیریت استراتژیک ( که در عصر تغییرات شتابدار تاریخ می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود )، قادریم طرحی نو درافکنده و بار دیگر زیبایی و شکوه گذشته را به شکل دیگری‌ احیا کنیم.

 خوشبختانه جمعی از علاقه مندان پیشرفت و توسعه شهرستان گلپایگان با آینده نگری و درک دنیای جدید که تفریح و پُر نمودن اوقات فراغت شهروندان از مولفه های برجسته آن به شمار می رود، با حمایت مسئولان  پس از ثبت نمودن
" شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان"، بستری مطمئن برای مشارکت مردم روستاها و شهر در جهت ایجاد دهکده تفریحی در بالا دست سد کوچری به وجود آوردند که با استقبال قابل توجه همشهریان مواجه گردید.

  اهمیت گردشگری روستایی تا آنجاست که بسیاری از متخصصان حوزه گردشگری معتقدند روستاها در آینده به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران تبدیل خواهد شد.
مجله آنلاین گردشگری اسپانیایی زبان آستلتر ( Hosteltur ) طی نظرسنجی از ۶۰۰ نفر متخصص حوزه گردشگری با طرح این سوال که در دوره پساکرونا کدام حوزه گردشگری رونق پیدا خواهد کرد؟، این پاسخ را دریافت نموده که طبیعت گردی و گردشگری روستایی بیشترین‌ استقبال را خواهد داشت.

 به همین دلیل سازمان جهانی گردشگری،
" گردشگری و توسعه روستایی " را به عنوان شعار خود در سال ۲۰۲۰ میلادی انتخاب کرد.
بر اساس گزارش "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی”(OECD) در ایالات متحده آمریکا طی سال ۱۹۹۲ بیش از ۷۰ درصد مردم آن کشور از انواع تفریحات روستایی و محیط های کشاورزی برخوردار گردیده اند. در سال ۱۹۹۸، ۲۱ درصد اروپائیان تعطیلات خود را در ییلاق های حومه شهر انتخاب کرده اند.

  گردشگری روستایی به عنوان یک صنعت پاک علاوه بر منبعی با ارزش برای اشتغال زایی و ایجاد درآمد، راهکار مناسبی برای توسعه اجتماعی –اقتصادی جوامع روستایی نیز به شمار می رود؛ زیرا حمایت از فرهنگ بومی روستاها، رونق صنایع دستی، کارآفرینی زنان و ... را به همراه دارد.
از یاد نبریم که در عصر کنونی، گردشگری به جزئی جداناپذیر از اقتصاد کشورها بدل شده و همه دولتمردان سعی دارند با استفاده از ثروت های طبیعی و فرهنگی، افراد بیشتری را به درون مرزهای خود کشانده و با ارائه خدمات مناسب و خلاقانه، درآمد بیشتری کسب کنند.

 با عنایات خداوند متعال و در پرتو شکیبایی و بُردباری سهام داران محترم، پس از تلاش های شبانه روزی و پیگیری های مداوم هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان، فرآیندهای مطالعاتی، قانونی، حقوقی و زیست محیطی این پروژه مردمی به پایان رسیده و در آینده نزدیک با کلنگ زنی آن در بالا دست سد کوچری، وارد مرحله اجرایی خواهد گردید.

  بدون تردید با اجرایی شدن این طرح، نقطه عطفی در مسیر توسعه پایدار گلپایگان ایجاد خواهد شد و نسل های حال و آینده که از مواهب آن برخوردار می گردند، از همت بلند دست اندرکاران این طرح راهبردی‌ در زادگاه مان به نیکی یاد خواهند کرد.
 فراموش نکنیم که خداوند متعال نعمت را بر ما تمام کرده است. موقعیت جغرافیایی شهر صنوبرها به عنوان محل تلاقی سه استان اصفهان، لرستان و مرکزی، برخورداری از دو سد اختخوان و کوچری و در نتیجه بهره وری فراوان از آب، تعدد آثار تاریخی از ۷۰۰۰ سال پیش تا کنون ( که سنگ نگاره ها از نمادهای بارز آن است )، صنایع دستی، میراث های ملموس و ناملموس فرهنگی و... پشتوانه های بزرگی برای تحول گلپایگان به شمار می رود.
  ظرفیت گردشگری شهرستان ما قادر است در زمینه دیپلماسی فرهنگی نیز نقش آفرین باشد؛ کما این که در سال ۱۳۹۷، با وجود تحریم های شدید، ۳۰۰ نفر از جهانگردان خارجی از سنگ نگاره ها و اقامتگاه های بوم گردی روستایی و ... بازدید نمودند. بدیهی است که این بازدیدها می تواند تعامل های میان فرهنگی همشهریان با سایر مردمان جهان را تسهیل نماید.

 با ارج نهادن به تلاش های بی دریغ هیات مدیره محترم شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان و عرض دستمریزاد به آنان، خاطرنشان می سازم که فرایند توسعه پایدار مناطق روستایی و شهری متشکل از حلقه های به هم پیوسته ای است که هر کدام می تواند زمینه ساز طرح های تازه تری باشد.امید داریم این پروژه زمینه ای برای ایجاد ظرفیت هایی تازه در جهت شکوفایی استعدادهای طبیعی و انسانی گلپایگان و حرکت به سوی شهری خلاق فراهم سازد.

.















































.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.